מתקן גרעין, בסיס חיל אוויר ותעשיית נשק: העיר אספהאן על כוונת התקיפות

העיר מהווה יעד לתקיפות בשל כמה אתרים רגישים שנמצאים בסביבותיה • מתחם ששימש את תעשיית הטילים של משמרות המהפכה נפגע בתקיפת כטב"מים בחודש ינואר של שנת 2023 • גורמים בממשל הצביעו על ישראל כמקור התקיפה

רגעי הפיצוץ בעיר אספהאן באיראן (ארכיון)

הטענות לתקיפה הלילה בעיר אספהאן באיראן אינן הפעם הראשונה בה כלי התקשורת במדינה מדווחים על פגיעה במתקנים צבאיים בעיר, השלישית בגודלה ברפובליקה האסלאמית.

אספהאן, הממוקמת במרכזה של איראן, היא בית לכמה מתקנים צבאיים חשובים, בהם מתקנים של תוכנית הגרעין האיראנית, בסיס גדול של חיל האוויר ומפעלים הקשורים לפרויקט הטילים והמל"טים של משמרות המהפכה האיראניים.

מתקן העשרת האורניום שנמצא בנתנז שוכן במחוז אספהאן, אך לא בסמוך לעיר, אך מתקן להמרת אורניום נמצא ממש דרומית לעיר באזור זרדנג'אן. המתקן נבנה בשנת 1999 ועל פי הידוע מופעלים בו שלושה כורי מחקר קטנים שסופקו לאיראן על ידי סין. המתקן שימש את תעשיית הגרעין האזרחי של איראן, אך דיווחים על שימושים צבאיים של המתקן נפוצו כמה פעמים. פיצוץ התרחש באתר בשנת 2011.

בסיס להעשרת אורנים באיספהאן (הבוקר), צילום: רויטרס

מחוץ לאספהאן נמצא גם בסיס גדול של חיל האוויר האיראני ובו שתי טייסות של מטוסי קרב מדגם F-14, מתוצרת ארה"ב, שנקנו בשנת 1979, זמן קצר לפני המהפכה האסלאמית באיראן. על פי חלק מהדיווחים, מתקן הרדאר של הבסיס היה היעד לתקיפה שהתרחשה הבוקר.

מתקן חשוב נוסף שנמצא בסמוך לעיר הוא מרכז תעשייתי גדול לייצור נשק, אותו מתקן שהותקף על ידי מל"טים בשנה שעברה. המתקן משמש את משמרות המהפכה, ככל הנראה כחלק מפרויקט הטילים והמל"טים של הארגון, אם כי לא ברור אילו חלקים מיוצרים בו.

בסיס חי להאוויר האיראני ושדה התעופה הבינלאומי של אספהאן, צילום: צילום מסך, google maps

בחודש ינואר של שנת 2023 סדרת פיצוצים עזים תועדו במתחם תעשייתי בחלקה הדרומי של העיר. במהלך הימים שלאחר התקיפה דיווחו גורמים זרים כי האתר שהותקף השתייך לקומפלקס התעשייתי של משמרות המהפכה, כחלק מפרויקט הטילים של הארגון. ב"ניו יורק טיימס" פורסם כי בכירים בממשל הצביעו על כך שישראל היא שעומדת מאחורי התקיפה. 

באיראן טענו כי מדובר במתקן לייצור תחמושת לנשק קל וכי הנזק שנגרם למקום זניח, עם זאת, צילומי לוויין שפורסמו לאחר מכן רמזו על כך שייתכן כי הנזק למקום היה נרחב. באיראן טענו כי סוכנים זרים הם ששיגרו את המלטים, מתוך שטחה של איראן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר