"מלמדים אותנו לשנוא את ישראל": הפעילה האיראנית שהפכה למסבירנית הגיעה לארץ

אלהה ג'אמאלי הפכה לאחד מהקולות הבולטים במחאה נגד החיג'אב במולדתה איראן • "באתי לכאן שבורת לב בגלל 7 באוקטובר כדי להביע הזדהות", היא מספרת עם הגעתה ארצה

פעילת האופוזיציה אלהה ג'אמאלי. צילום: M.Mahdaviazad

בצל המתקפה האיראנית: אלהה ג'אמאלי - פעילת זכויות אדם איראנית, מתנגדת למשטר האייתוללות ולוחמת למען זכויות נשים - הגיעה לביקור בישראל.

לציבור הרחב בעולם היא מוכרת כמי שהובילה רבות ממחאות הענק המרשימות בלונדון נגד המשטר האיראני, אחרי רציחתה של מהסא אמיני בידי משטרת הצניעות האיראנית בספטמבר 2022. לציבור הישראלי היא מוכרת מהנאומים המרגשים שלה בעד ישראל ומהעלאת המודעות למעשים המיניים הברוטאליים של חמאס נגד נשים ישראליות, ולצביעות של העולם שהתמהמה בגינויים.

מחאותיה נגד המשטר האיראני הובילו לאיומים על חייה, ופעמים רבות היא נאלצה להעתיק את מקום מגוריה בשל התנגדותה למשטר האייתולות באיראן. לפני כשבועיים, לראשונה בחייה, הגיעה ג'אמאלי (37), הידועה בכינויה "לילי מו", לביקור קצר בישראל, במסגרת משלחת של משרד החוץ הישראלי, לצד עוד שמונה איראנים גולים ממדינות שונות.

היא לא ציפתה שגם כאן לא יהיה לה שקט מהמשטר. בלילה שבין שבת לראשון היא בקושי ישנה בגלל התקפת הטילים של איראן נגד ישראל. "את הישראלים הראשונים שפגשתי הכרתי בקניונים באנגליה, כשהם ניסו למכור לי מוצרי ים המלח, ונוצר לי איתם חיבור מיידי. תמיד חלמתי להגיע לכאן ולפגוש את העם שלכם, ואתם פשוט נהדרים. אני כאן כדי להילחם נגד האנטישמיות ולהראות לעולם את מה שבאמת קורה כאן.

"מה שראינו השבוע זה המשך של 7 באוקטובר. העולם החופשי בסכנה, המשטר האיראני הקיצוני והחשוך בולע את המערב, ויש סכנה לשואה נוספת. לכן אין לי ברירה אלא להמשיך להילחם, אף על פי שזה מעמיד את החיים שלי בסכנה בכל רגע נתון", אמרה הפעילה הגולה.  

היא נולדה באיראן בשנת 1987, בזמן מלחמת איראן-עיראק, למשפחה שעברה רדיפות פוליטיות, עד שהמשפחה הצליחה להימלט וקיבלה מעמד של מבקשי מקלט באנגליה. "כילדה באיראן, עברתי שטיפת מוח נגדכם ונגד אמריקה מהיום הראשון בלימודים. בכל יום צריך להגיד בבית הספר 'מוות לאמריקה ומוות לישראל'. יש גלוריפיקציה של חומייני ושל המהפכה האסלאמית, עם מסר שבסופו של דבר נשתלט על העולם. מלמדים אותנו לשנוא את ישראל, ושיש רק פלשתין".

נוסף על החינוך לשנאה - יש כמובן את הכפייה הדתית של המשטר, שעליה היא מספרת: "כילדה, הייתי מראה את השיער שלי ולא מסתירה אותו, וכשמישהו היה מעיר לי - אמרתי שהאל שאני מאמינה בו לא רואה נשים עירומות על השיער שלי. הדיכוי והדה-הומניזציה של האיראנים כלפי נשים הם פשע נגד האנושות בכלל ונגד נשים בפרט".

המחאה נגד החיג'אב באיראן, צילום: איי.אף.פי

ג'אמאלי היתה מאוד מעורבת במחאה אחרי רציחתה של מהסא אמיני, והיא גם מאוד פעילה בהעלאת המודעות לזוועות שבוצעו בנשים הישראליות בשבת השחורה. "הפשע שהקהילה הבינלאומית ביצעה נגד נשים ישראליות מאז 8 באוקטובר, השתיקה הרועמת, היא אותה השתיקה שנשים איראניות חוות כבר 45 שנה. השאה האיראני נפל כי הוא לא קיבל תמיכה בינלאומית, בעוד המשטר האיראני הקיצוני מקבל. המשטר האיראני צבר תאוצה בגלל חבירה של קומוניסטים ושל שמאל קיצוני לאסלאם פונדמנטליסטי, וערוצי טלוויזיה כמו CNN וה-BBC העניקו להם לגיטימציה.

"ערוצי התקשורת מנרמלים משטר שגורם לילדות בנות 9 להתחתן ולהפוך לרכוש של מישהו אחר, ולמעשה מעודדים פדופיליה. זה משטר שמחזיק את האזרחים האיראנים כבני ערובה. האנשים של איראן נלחמים על חייהם כדי להביס את המשטר הזה. במחאת הנשים בספטמבר 2022 הגברים היו שותפים מלאים ותמכו בנשים, שנמאס להן לקבל יחס מחפיץ ושמדכאים אותן מגיל צעיר. הגברים האיראנים רוצים נשים שתורמות לחברה ושמגשימות את השאיפות שלהן. הנשים שם צועקות: 'לא עזה ולא לבנון - החיים שלי שייכים לאיראן'". 

למרות התקפת הטילים, שהיתה עבורה חוויה פחות נעימה, ג'אמאלי נהנית בישראל ומהמפגש הראשון עם הארץ ועם תושביה. "להיות כאן זה להיות ביקום של אהבה, הנאה וכאב. יש לכם אומה נהדרת. באתי לכאן שבורת לב בגלל 7 באוקטובר, כדי להביע הזדהות, ואני מקבלת כאן אהבה אינסופית. זה מדהים, אני מרגישה כאן בבית, וכך גם שמונת הגולים האיראנים שהגיעו איתי לכאן", היא מספרת.

לג'אמאלי חשוב להדגיש שהפנים שרואים הישראלים בחדשות אינן פניו האמיתיות של העם האיראני: "חשוב לי להגיד לישראלים שחברי הפרלמנט שחגגו את התקיפה על ישראל - הם אותם האנשים שקראו לרצוח את הנשים והגברים שנעצרו במסגרת מחאת החיג'אב. הם האויבים של איראן, והפשעים שלהם הם לא בשם אזרחי איראן, ולא מייצגים את רוב העם האיראני. כבר 44 שנים אזרחי איראן נלחמים נגד אותם האויבים שאתם עכשיו נלחמים נגדם.

"אף שישראל מעולם לא איימה לתקוף את איראן - עכשיו הדלת הזו נפתחה בידי הרפובליקה האסלאמית ומשמרות המהפכה שלה. העם באיראן עדיין נלחם ברפובליקה האסלאמית, בתקווה למנוע מהם לבצע ניסיונות נוספים לתקוף את ישראל. אני יודעת בוודאות שכשיגיע הזמן וישראל תצטרך להגיב נגד הרפובליקה האסלאמית - העם של איראן יתיישר עם ישראל וייצא נגד המשטר. לכן אני מבקשת שאזרחי איראן והשלמות ההיסטורית של איראן יישארו בטוחים. אני מייחלת ומקווה שיבוא יום שבו כל האזור ייהנה משלום ומביטחון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר