תוכנית ייחודית: סטודנטים ייפגשו עם דיפלומטים וביטחוניסטים במטרה להכיר את העולם המוסלמי

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה השיק את המחזור הראשון של "מדברים מזרח תיכון" • ההכשרה החדשה תכלול קורסים מקצועיים בערבית מדוברת, דיפלומטיה והסברה, אסלאם וסיורי שטח • השר אבי דיכטר בירך: "יוזמה מדהימה, חייבים להכיר גם את הראש הערבי השונה משלנו"

חברי ההתמחות "מדברים מזרח תיכון". צילום: אוריה ברגיל

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה (JCPA) השיק היום (שישי) את המחזור הראשון של "מדברים מזרח תיכון", התמחות מיוחדת שתאפשר למשתתפים בה, סטודנטים שנה שלישית ומעלה ממגוון תחומים, להכיר את העולם הערבי והמוסלמי משורת דיפלומטים ישראלים ובינלאומיים, עיתונאים ובכירי מערכת הביטחון, וביניהם ג'ייסון גרינבלט (לשעבר שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון) ותא"ל יוסי קופרווסר (לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן).

בפתיחת האירוע בירך שר החקלאות, אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר, את משתתפי הקורס ואמר: "מעבר ללמידת השפה הערבית, חייבים להכיר גם את הראש הערבי ששונה משלנו. החניכים והחניכות של ההתמחות החדשה יזכו בהזדמנות ייחודית לעשות זאת עם מיטב המומחים בתחום. אני מברך על היוזמה המדהימה הזו, שתאפשר לכם לייצג את ישראל בכבוד בעולם הערבי".

שר החקלאות, אבי דיכטר, צילום: קוקו

עם תחילת מלחמת "חרבות ברזל", החליטו קברניטי מכון המחקר בירושלים לסייע בהסברה הישראלית ובמלחמת התודעה. בנוסף להקמת מיזם מתנדבים מוביל בעזרתם של דוברי ערבית ואנגלית "October 7th", הבינו במכון המחקר כי יש להעניק כלים פרקטיים לישראלים להבין, לדבר ולהרגיש את השכנים במזרח התיכון.

"עם תחילת המלחמה, השפה והתרבות הערבית הפכו כלים חשובים ואף הכרחיים לכל ישראלי וישראלית, ובפרט עבור אלה המבקשים לקחת חלק במאמץ הישראלי במזרח התיכון", מסביר אבירם בלאיש, מומחה למזה"ת וסגן נשיא המרכז הירושלמי. הוא מדגיש: "זה הכרחי במיוחד החל מניתוח איומים וסיכונים, על מנת להבין את החשיבה ״המזרח תיכונית״ וכלה בבניית גשרים עם מדינות האזור והרחבת הסכמי אברהם ההיסטוריים".

חתימת הסכמי אברהם ב-2020. "חשיבה מזרח תיכונית" הביאה לפריצת הדרך, צילום: אי.פי.אי

ההכשרה החדשה, שתתקיים בשני מוקדים בירושלים וברמת השרון, תכלול קורסים מקצועיים בערבית מדוברת, דיפלומטיה והסברה, אסלאם, משפט בינלאומי, וכן סדנאות וסיורים בשטח.

חניכי המחזור הראשון יזכו לקיים מפגשים ושיחות עם דיפלומטים, עיתונאים ופרשנים מהעולם הערבי והמוסלמי, סדנאות פרקטיות, סיורים בשטח וחווית מגורים אצל משפחה ערבית. בסוף הקורס יקבלו החניכים אפשרות להשתלב בתוכנית מנהיגות אזורית בתום ההתמחות.

לוחמי צה"ל בעזה, צילום: דובר צה"ל

למעלה מ-40 החניכים, סטודנטים וסטודנטיות במהלך לימודיהם, מגיעים מכל רחבי הארץ וממגוון מקצועות לימוד: מזרח תיכון, יחסים בינלאומיים, הנדסה ומדעי המחשב. ח'אלד אבו טועמה, מומחה לענייני חברה ותקשורת בעולם הערבי ואחד ממובילי הקורס, מוסיף: "הסטודנטים והסטודנטיות שישתלבו בתוכנית יזכו להיפגש ולשוחח ישירות עם דיפלומטים, עיתונאים ופרשנים ישראלים, אך גם מהעולם הערבי והמוסלמי בכלל. בסוף ההתמחות, המשתתפים לא רק יוכלו לדבר ערבית באופן שוטף – אלא אף להבין את החשיבה האזורית. יתרה מזאת, הסטודנטים המצטיינים יקבלו הזדמנות להשתלב בתוכנית מנהיגות אזורית בתום ההתמחות".

חניכי המחזור הראשון, בשיתוף עם ביה"ס לשפה הערבית "מדוברת", יזכו לקיים מפגשים ושיחות עם דיפלומטים, עיתונאים ופרשנים מהעולם הערבי והמוסלמי, סדנאות פרקטיות, סיורים בשטח וחווית מגורים אצל משפחה ערבית. בסוף הקורס יקבלו החניכים אפשרות להשתלב בתוכנית מנהיגות אזורית בתום ההתמחות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר