"סיפור מומצא": הפייק שהפיל את אל־ג'זירה

רשת החדשות הקטארית פרסמה "עדות" של תושבת עזה שטוענת כי חיילי צה"ל אנסו נשים בבי"ח שיפא • אלא שהדיווח התברר כשקרי ואפילו מנהל הערוץ לשעבר הודה בכך • דובר צה"ל בערבית: "חמאס־דאעש נכשל בכל תחום וממציא שקרים"

משרדי רשת אלג'זירה. צילום: איי.פי

הסיפור ששבר את תעשיית הפייק: רשת החדשות הקטארית אל־ג'זירה מחקה מאתר האינטרנט שלה כתבה בה תואר אונס של נשים פלשתיניות בידי חיילי צה"ל בבית החולים שיפא ברצועת עזה.

רשת החדשות, המחזיקה בכתבים ברחבי הרצועה, הסתמכה על עדות אחת של אישה ללא כל אימות של הטענות. האישה טענה כי החיילים הכריחו נוכחים במקום לצפות במעשים.

יאסר אבו חילאללה, מנהל רשת החדשות לשעבר, כתב ברשת החברתית X ציוץ ובו גינה את פרסום הכתבה. "מחקירת חמאס עולה כי מדובר בסיפור מומצא. האישה שהמציאה את הסיפור הצדיקה את ההגזמה והדיבור השגוי שלה בכך שרצתה לעורר את הלהט והאחווה של האומה", כתב אבו חילאללה.

דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי תקף את הפרסום באל־ג'זירה: "אחרי שנכשלו בכל דבר, שופרות החמאס והתעמולה המציאו שקר חדש לפיו חיילים ישראלים אנסו נשים ורצחו אותן. כמובן ללא שום הוכחה.

"אישה אחת, שהתקשרה ואמרה שהיא מתקשרת ממה שהם מכנים 'בית חולים', אף אחד לא יודע מי זו, רק הפריחה טענות ושקרים, כדי שאל־ג'זירה ושופרות החמאס יפיצו את השקר.

"ערוץ אל־ג'זירה ושופרות החמאס מנסים ללא הצלחה לייפות את הפרצוף של דאעש-חמאס אחרי השבעה באוקטובר ומעשי הטבח, האונס והשריפה שביצעו" הוסיף אדרעי, "חמאס נכשל בכל תחום, גם בשטח וגם בתקשורת. הוא טוען שבית החולים שיפא הוא בית חולים כמו כל בית חולים בעולם, רק שאין דרך להסתיר דבר מאור השמש, והתברר לכולם שבית החולים הפך למפקדת טרור.

"את הכישלון והמבוכה הזו מנסים לוחמי בתי המלון והמנהרות להעביר לניסיון נואש להמציא שקרים. דאעש-חמאס, לא אנחנו, אלה שהשתמשו במילה 'סבאיא' כדי לתאר את הנערות והנשים שחטפו בשבעה באוקטובר. אתם והטרוריסטים של דאעש הייתם אלה שהשתמשו בביטוי הזה ובכך הסרתם את המסכה מעל פרצופכם הנתעב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר