ספינות מאיראן, מטבחים מהאמירויות: מאחורי המעורבות הבינלאומית ברצועת עזה

עשרות אלפי טונות של אספקת מזון, בתי חולים שדה אמירותיים והצנחות של ארה"ב וירדן • רצועת עזה מוצפת באוכל ובכסף ממדינות העולם, אבל התעמולה של חמאס עדיין עובדת • עושים סדר

שיירת אספקה סעודית לעזה. צילום: רשתות-ערביות

170 יום מתחילת המלחמה - רצועת עזה תלויה מזמן בסיוע הבינלאומי. אספקה, ציוד ומזון מועברים אליה מדי יום בחינם. משאיות עם שקי קמח, נתחי בשר אדום, תרופות, בתי חולים שדה, מאפיות ענק, אוהלים, הצנחות משלוחים מהאוויר, וגולת הכותרת - רציף ימי בשליטה אמריקנית ושבירת המצור הימי באמצעות כלי שיט המפליגים מקפריסין.  מי המדינות המרכזיות שמסייעות לאוכלוסייה העזתית? ואיך קורה שהתעמולה על "הרעבה המונית" עובדת? "ישראל היום" עושה סדר.

מצרים

"האחות הגדולה", כפי שהיא מכונה בעולם הערבי, שולטת בשער המרכזי לרצועת עזה. לפי גורמים מצריים רשמיים, רק במהלך מאה הימים הראשונים למלחמה הועבר ציוד רפואי שהסתכם ב־7,000 טונות, אספקה של 50 אלף טונות מזון ואספקת מים של 20 אלף מ"ק. כמו כן, הועברו אלף אוהלים וברזנטים, 88 אמבולנסים, מכלי גז ביתי ועוד. בסך הכל חצו את מעבר רפיח בתקופה זו 9,000 משאיות.

מפת סיוע,

מעבר לכך, מצרים השתתפה בהצנחות משלוחי הסיוע של מדינות שונות, ושיתפה פעולה עם מדינות אחרות שקלטו אליהן מאות חולים ופצועים פלשתינים לבתי חולים. מצרים עצמה קלטה לבתי החולים שלה מאות חולים ופצועים.

במהלך מאה הימים הראשונים למלחמה התאפשרה גם יציאתם של 23 אלף פלשתינים, אזרחים זרים ובעלי אזרחויות כפולות, ממעבר רפיח. למי שנותרו בדרום הרצועה ובמרכזה, הוקמו לפחות שני מחנות אוהלים לאלפי בני אדם.

סעודיה

הממלכה הערבית הסעודית התחייבה להגביר בימים האחרונים את המימון שלה לאונר"א בעזה - "סוכנות האו"ם לפליטים פלשתינים" - בלא פחות מ־40 מיליון דולר.

המענק לארגון, שפעיליו התגלו כמחבלים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי, הגיעה היישר ממרכז הסיוע ההומניטרי של המלך סלמאן. סעודיה אמורה לסגור את הפער שנוצר בתקציב אונר"א אחרי הפסקת המימון של ארה"ב ובריטניה.

לפי הגורמים הרשמיים בסעודיה, אותו מרכז מפעיל קווי אספקה דרך משלוחים המוצנחים מהאוויר או אלו שעוברים דרך הים. עד כה הועברו 5,112 טונות של אספקה במסדרונות הללו, נוסף על 20 אמבולנסים. בין היתר, 38 מטוסים הצניחו סלי מזון ואספקה רפואית, וחמש ספינות עם אספקה רפואית ומזון נשלחו לרצועה. מלבד זאת - קמפיין בסעודיה הצליח לגייס לפלשתינים חצי מיליארד ריאל סעודי (כ־133 מיליון דולר).

קטאר

באמירות הזעירה והעשירה התחייבו עוד בדצמבר האחרון להעביר סיוע של 50 מיליון דולר בחבילה הומניטרית ראשונית. המטרה המוצהרת היא "לעזור לפליטים, לעקורים, ליתומים ולכל מי שנפגעו בעקבות המלחמה". לפי משרד החוץ הקטארי, יחולקו מאה מענקי לימוד לצעירים עזתים במסגרת תוכנית מיוחדת. דוחא גם התחייבה לסייע ל־1,500 פצועים עזתים ול־3,000 יתומים.

נוסף על כך, קטאר סיפקה לפחות 1,500 טונות של ציוד ואספקה רפואיים, מזון וצרכים בסיסיים דחופים, והקימה בית חולים שדה. עד כה, הגיעו גם 86 מטוסים מקטאר עם אספקה לשדה התעופה אל־עריש, שעוברת הלאה לרצועה. לבסוף, לפי גורם רשמי קטארי, מוקדם יותר החודש, האמירות החלה בחלוקת נתחי בשר אדום לאלפי משפחות בצפון רצועת עזה.

ירדן

הממלכה הירדנית היתה חלוצת ההצנחות האוויריות, שאותן הטילה בביה"ח הירדני בצפון רצועת עזה עוד בתחילת המלחמה. פעולות אלה הלכו וגברו בשבועות האחרונים, בשיתוף פעולה עם צרפת, ארה"ב ומצרים.

יתר על כן, משרד החוץ הבריטי אישר לאחרונה כי יותר מאלפיים טונות של מזון מטעם הממלכה הוכנסו לרצועת עזה בעזרתה של ירדן.

על פי הודעת משרד החוץ הבריטי, האספקה הזאת לבדה תשביע יותר מ־275 אלף אנשים. כמו כן, נשלחו 150 אלף טונות של ציוד ומוצרים בסיסים כמו אוהלים ושמיכות שיחולקו על ידי יוניס"ף (קרן האו"ם למען ילדים).

כל זה לא הפריע לשר החוץ הירדני, איימן ספאדי, להאשים את ישראל ב"שימוש בהרעבה בתור נשק" ולקרוא לפתוח את כל המעברים לרצועת עזה כדי להעביר אספקה נוספת - מלבד זו שבלאו הכי עוברת. 

איחוד האמירויות

מתחילת המלחמה, האמירותים מקימים בתי חולים שדה בדרום רצועת עזה וקלטו אצלם עד כה יותר מאלף ילדים חולי סרטן ופצועים לצד בני משפחותיהם לטיפול. בחודש שעבר החל לפעול גם בית חולים צף, שביצע עגינה בנמל אל־עריש במצרים, שם מוענק טיפול לעזתים.

משאיות מאיחוד האמירויות עם אספקה לעזתים, צילום: רשתות ערביות

בה בעת, הסהר האדום האמירותי הרחיב את הסיוע במהלך חודש רמדאן והעביר שיירה נוספת של אספקה, שהוקצו לה שלושה מיליון דירהם (כ־820 אלף דולר) לרכישת אורז, חיטה, סוכר, שעועית וחומרים חיוניים נוספים מהשוק המצרי. אספקה זו אפשרה להפעיל 28 מטבחים ציבוריים בדרום הרצועה ועשר מאפיות ענק ניידות. השיירה כללה בסך הכל 16 משאיות עם 336 טונות של אספקה ומזון.

על פי סוכנות הידיעות האמירותית הרשמית, צוותי הסהר האדום האמירותי עובדים כעת על העמסת חבילות סיוע ומזון על ספינת המשא השלישית שתגיע לרצועה. הספינה נושאת 4,500 טונות של חומרי מזון, 3,000 אוהלים וביגוד.

בדצמבר נשלחה הספינה האמירותית הראשונה לאל־עריש במצרים. אותה ספינה נשאה 4,016 טונות של אספקה. אחריה נשלחה הספינה השנייה בפברואר עם 4,303 טונות של מזון, 154 טונות של חומרי מחסה ו־87 טונות של ציוד רפואי.

איראן

כבר ב־20 באוקטובר איראן שלחה מטוס עם אספקה במשקל 60 טונות למצרים. לפי הטלוויזיה האיראנית, היה מדובר בעיקר במזון ובציוד רפואי. בהמשך נשלחו גם ספינות עם עשרות אלפי טונות של אספקה לסהר האדום האיראני שהגיעו לנמל אל־עריש ומשם לרצועה.

ארה"ב

גם ארה"ב ומדינות מערביות נוספות כמו צרפת וקפריסין לא חסכו, כמובן, במתן סיוע. מלבד ארגזי אספקה הומניטרית שהוצנחו בצפון הרצועה, בממשל ביידן החלו בהקמה של רציף ימי שיאפשר הזרמת אספקה שוטפת של ציוד רפואי ומזון לרצועת עזה.  אי אפשר גם לא להזכיר את המסדרון הימי מקפריסין שנפתח הודות ליוזמה ישראלית.

ספינת אספקה במסדרון הימי מקפריסין, צילום: אי-פי-אי

התעמולה של חמאס

למרות הכמות האדירה של האספקה ההומניטרית, ברצועת עזה עדיין מתלוננים על רעב מדי יום. ארגון הטרור חמאס, שהוביל למלחמה בעזה בעקבות הטבח שביצע ב־7 באוקטובר בישראל, מנצל זאת בציניות ומפיץ תעמולה על "הרעבה המונית". המטרה היא להביא להפסקת אש ללא תנאי, ולשמר לפחות חלק משלטון הטרור שלו ברצועת עזה.

על הרקע הזה התפרסם לאחרונה דוח המכון הבינלאומי IPC. על פי המסמך, נכון ל־15 במארס, כביכול אפילו אדם אחד בעזה לא נהנה מביטחון תזונתי. 96 אלף נמצאים תחת לחץ, 578 אלף נמצאים במשבר, 876 אלף במצב חירום, ו־667 אלף ב"מצב קטסטרופלי".

למרות זאת, נכון ל־15 במארס, הדוח הודה שאין רעב המוני בעזה, אך העריך שהוא עלול לקרות בתרחיש הסביר בצפון הרצועה בין אמצע מארס לאמצע יולי "אם לא תהיה הפסקת אש ויסופקו הצרכים החיוניים". 

אלא מה, במתאם פעולות הממשלה בשטחים הזכירו בתגובה לדוח כי "במהלך אותו גיבוש דוח יצאו לפועל יוזמות חדשות ששיפרו את המצב ההומניטרי - בעיקר בצפון רצועת עזה". עוד הדגישו במתפ"ש כי "יותר מ־200 אלף טונות מזון נכנסו לרצועה מתחילת המלחמה, המסדרון הימי (מקפריסין) החל לפעול, יותר מ־1,250 חבילות מזון הוצנחו מהאוויר ויותר מ־150 משאיות הגיעו לצפון רצועת עזה בשבועיים האחרונים, ונוסף על כך הועברו 21 מאפיות ניידות".

נוסף על כך, לפי המתפ"ש, צעדים אלה יצרו זמינות טובה יותר למזון בעוד שבדרום הרצועה יש אספקה שוטפת ושווקים שוקקים. כלומר, הדוח לא מעודכן.

כאמור, מחברי הדוח טענו כי צפוי רעב המוני בצפון הרצועה, אך אישרו כי נותרו באזור  300 אלף פלשתינים והרעב ההמוני יהיה תקף לכ־200 אלף מהם. בדרום ובמרכז רצועת עזה, המקומות שבהם מתרכזת רוב האוכלוסייה, צפוי "סיכון לרעב" רק עד יולי, וזה בתרחיש החמור ביותר.

במילים אחרות, המצב ההומניטרי אולי קשה מאוד, אבל התעמולה של חמאס על "הרעבה המונית" רחוקה מהמציאות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר