45 שנה למהפכה האסלאמית: איראן הקימה מעצמה עם רבבות לוחמים מטהרן ועד ביירות

יותר מארבעה עשורים לעלייתו של האייתוללה חומייני לשלטון, יורשו חמינאי הקים אימפריה שיעית חדשה • שלחותיו מתרגלות כבר את יום הפקודה, אך שיווי המשקל באיראן בכל זאת התערער

חומייני נוחת באיראן בסוף שנות ה־70. צילום: אי.פי

ביקורו החפוז בלבנון של שר החוץ מטעם הרפובליקה האסלאמית היה רצוף פגישות ודיונים חשאיים. מלבד שיחה עם ראש ממשלת המעבר, אמיר חוסיין עבד אל־להיאן הקדיש מזמנו לשלושה בכירים בארגוני הטרור הפלשתיניים: מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה, בכיר חמאס אוסמה חמדאן ומזכ"ל החזית העממית ג'מיל מזהר.

את הישיבה האחרונה שלו בביירות קיים הבכיר האיראני עם מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה. היתה זו תצוגת תכלית של בעלת הבית החדשה־ישנה במזרח התיכון, או לפחות בחלק ניכר ממנו.

מפת התמנון האיראני, צילום: ללא קרדיט

לפני 45 שנה בדיוק, עם גירושו של השאה ועלייתו לשלטון של המנהיג השיעי רוחאללה חומייני, הרפובליקה האסלאמית של איראן שנוסדה עמדה בפני דילמה: האם להתמקד בחיזוק יסודות המדינה שעברה טלטלה פוליטית - או "לייצא את המהפכה", כפי שדרשו הזרמים הניציים של המהפכנים האסלאמיים. ארבעה עשורים וחצי לאחר מכן, ההכרעה של היורש חמינאי ברורה מתמיד.

בלבנון, בתימן, בעיראק ובסוריה - טהרן הצליחה להקים משטרים שנאמנים לחזונה לאחד את העולם המוסלמי תחת מנהיג אחד. שילוב של מלך וכוהן דת, שיכתיב את גורלו של האזור. לאחר הפלת משטר סדאם חוסיין בעיראק בידי האמריקנים, הוחלט על משטר דמוקרטי. הרוב השיעי, שדוכא עשרות שנים בידי אליטת הקצינים של הרודן, עלה לשלטון.

עד מהרה, הוא התמודד עם אויב אכזר מאין כמוהו - אנשי המדינה האסלאמית. והמלחמה הזו בדיוק הפכה להזדמנות פז עבור האיראנים. המיליציות המקומיות שהונהגו תחת שרביטם נשלחו לבלום את התפשטותו של דאעש, ובכך הם הפכו למרכז כובד חדש במדינה.

השטחים שכבשו הפכו לאזורי השפעה כלכלית. דוח של מכון המחקר האמריקני "ניו ליינס" מתאר כיצד איראן הקימה בעיראק "מדינה בתוך מדינה", בדומה למערך האזרחי של חיזבאללה בלבנון.

האייתוללה עלי חמינאי עם איסמעיל הנייה בפגישה באיראן, צילום: ללא

הדוח חושף כיצד המיליציות השיעיות השתלטו על תחומי הנדל"ן, התשתיות והחינוך במערב עיראק - שליטה שנעשית גם באמצעות גביית פרוטקשן ממסעדות ומבתי קפה בסכומים של כמה מאות דולרים. מהלך אחר היה השתלטות על עשרות שדות נפט מדרום למוסול. מדי יום נגנבו במחוז נינווה כ־100 משאיות נפט.

למרות החיסולים

כל זה נמשך למרות חיסולם של אבו מהדי אל־מוהנדס וקאסם סולימאני בינואר 2020. סגן־מפקד ארגון הגג של המיליציות השיעיות בעיראק ומפקד כוח קודס של משמרות המהפכה ניצחו על התזמורת האיראנית בעיראק, אך לא רק.

עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, איראן עמדה לאבד את אחד מבעלי בריתה החשובים ביותר. בשאר אסד אמנם ירש את השלטון בדיקטטורה מאביו, אך בתור עלאווי ולאומן ערבי הוא עדיין החזיק באינטרסים משלו. המלחמה בסוריה אילצה אותו לפתוח את שעריו לאיראן, לחיזבאללה ולרוסיה, שמא יסיים את חייו בלינץ' אכזרי כמו מועמר קדאפי בלוב.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה (ארכיון), צילום: ללא קרדיט

ההימור השתלם. בחסותם של אלפי לוחמי מיליציות פרו־איראניות וחיל האוויר של פוטין, אסד ניצל - אך המדינה שבה שלט שינתה את פניה. בשנת 2023 פעלו בסוריה 60 אלף אנשי מיליציות פרו־איראניות בכמה אזורים, בין היתר בחאלב, בדמשק ובדרום. באופוזיציה הסורית טוענים כי חצי מהכוח מוצב במזרח המדינה, אך בחודשים האחרונים מתרבים הדיווחים על תנועתו מערבה.

לפי המרכז למודיעין ולטרור ע"ש מאיר עמית, חלקם גויסו מקרב המוסלמים השיעים באפגניסטן המהווים כוח עילית, אך רובם גויסו מקרב הסורים. גם כאן, הגיוס הנרחב נעשה על רקע האיום של דאעש. והרבה לפני פרוץ המלחמה נגד חמאס הוקם מערך מודיעין מול רמת הגולן, שכמה מבכיריו חוסלו בחודשים האחרונים.

האביב הערבי היווה שעת כושר עבור איראן גם בפרויקט הדגל שלה בתימן. בחסות הכאוס ומחאות ההמונים, שבט החות'ים - חלק מהאוכלוסייה השיעית־זיידית בצפון המדינה - השתלט על צנעא ב־2014. המיליציה שטופחה בידי איראן מאז שנות ה־90 הפכה לכוח המשמעותי ביותר במדינה, על אף המלחמה שהכריזה עליה הקואליציה הסעודית. כמו חיזבאללה בלבנון, איראן הסתייעה בחות'ים כדי ללחוץ על ישראל ועל העולם, הודות לשליטה בנתיבי השיט בים האדום ובמפרץ עדן.

חלון למזרח התיכון  

נדמה שהמלחמה הנוכחית היא חזרה גנרלית עבור איראן. בתור מדינת סף גרעינית, היא מקווה להרתיע את ישראל ואת ארה"ב מהשמדת פרויקט האטום, הודות לשלוחותיה במזרח התיכון. בה בעת, בבית הלבן יושב נשיא שחותר להימנע מהסלמה אזורית ושנערך לבחירות. לא מן הנמנע שמחליפו בנובמבר יהיה אגרסיבי יותר. החשש הוא שטהרן תנסה לנצל את חלון ההזדמנויות של עשרת החודשים הקרובים להשגת החלום הנכסף: נשק גרעיני שיעניק לה חסינות שלטונית והגמוניה אזורית. החותם הסופי לכך שהאימפריה השיעית חזרה.

חיסול פעיל חיזבאללה בעומק לבנון, צילום: רויטרס

למרות זאת, ארבע שנים לאחר חיסולו של סולימאני, היא מאבדת מעט משיווי משקלה. בתחילת ינואר אירע פיגוע המוני של דאעש במהלך האזכרה השנתית שלו במחוז כרמאן. בשנים האחרונות מתרבות המחאות וההתקוממויות של מיעוטי הכורדים, הבלוצ'ים והערבים בפריפריות של מדינת הענק. ובטהרן, צעירים רבים מואסים במשטר הדת וכורעים תחת נטל המצב הכלכלי המידרדר. האם לא הגיעה העת שמדינות באזור ילמדו מאיראן ויפעילו שכירי חרב משלהן בשטחה?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר