ללא גבולות: צלמי עיתונות עזתים הציגו את זוועות חמאס באינסטגרם - וקראו להשתתף בהן

בדיקת האתר "Honest Reporting": אשרף עמרא, שעובד עם סוכנות אי.פי, אירח לייב - עמיתו מוחמד אבו מוסטפא הציג תיעוד של לינץ' בחייל • אבו מוסטפא, שגם הוא עובד עם סוכנויות בינלאומיות, קרא לעזתים לצאת לעוטף: "זה אירוע של פעם בחיים"

עמרא מחייך, אבו מוסטפא מציג את הזוועות. צילום: מתוך סרטון של עמרא באינסטגרם

עיתונאים ללא גבולות – במובן הרע של המושג: בדיקה חדשה של הארגון הפרו-ישראלי "הונסט ריפורטינג" חושף כי צלמים עזתים שעבדו עם סוכנויות בינלאומיות הציגו את זוועת חמאס בשידור באינסטגרם וחגגו אותן.

פרילנסרים עזתים חוגגים את הזוועות - וקוראים להשתתף | רשתות חברתיות

מדובר במוחמד אבו מוסטפא, צלם פרילנס שעבד עם רויטרס, ובאשרף עמרא, שעבד עם אי.פי, רויטרס ו-APA, כמו גם עם סוכנות הידיעות הטורקית אנדולו.

עזתים נושאים גופת חייל. צילום של אבו מוסטפא עבור רויטרס, צילום: רויטרס

סריקה של חשבונות השניים ברשתות החברתיות גילתה כי ב-7 באוקטובר פתח עמרא לייב באינסטגרם מחאן יונס כדי לספק עדכונים על המתקפה של חמאס. במהלך השידור, אפשר עמרא לאבו מוסטפא שזה עתה חזר מהעוטף להציג סרטון ובו תיעוד הזוועות. בין השאר, נראה בשידור כי אבו מוסטפא מציג לינץ' בחייל צה"ל. "היינו שם במשך שעתיים", אומר אבו מוסטפא בשידור ומתאר מה ראה בגבול ובתוך שדרות. בין השאר, תיאר כיצד נכנס לחדר שבו הסתתרו אזרחים ישראלים – לפני שהגיעו למקום מחבלי חמאס.

בהמשך נשמע הצלם אבו מוסטפא קורא לכולם לפרוץ לעוטף. "העצה שלי – מי שיכול ללכת, שילך. זה אירוע של פעם בחיים שלא יקרה שוב". עמרא משיב: "באמת, זה לא יחזור על עצמו".

לא מדובר בצלמים זניחים. רויטרס וה"ניו יורק טיימס" בחרו בצילומיהם בנבחרת צילומי השנה של 2023. ייתכן שעמרא גם מקורב יחסית לצמרת חמאס: ב-23 בספטמבר, שעה שאושפז בבית חולים באיסטנבול, זכה לביקור מאסמאעיל הנייה. 

הנייה מבקר את הצלם עמרא באיסטנבול (צילום מסך), צילום: מתוך האינסטגרם של עמרא

בחודש נובמבר דיווח "הונסט ריפורטינג" כי פרילנסרים מטעם כלי תקשורת מובילים ובהם ה"ניו יורק טיימס", רשת CNN וסוכנויות הידיעות רויטרס ואי.פי, תיעדו בזמן אמת את הזוועות של חמאס. 

בעקבות שיתוף הפעולה בין פרילנסרים המזוהים עם חמאס לבין כלי תקשורת בינלאומיים, יצאו גופי המדיה הישראלית מתחומי העיתונות, טלוויזיה, רדיו ואינטרנט בקריאה לסוכנויות אי.פי, רויטרס ולגופים אחרים שלא להמשיך להעסיק עיתונאים וצלמים עזתים שהיו מעורבים בתיעוד המתקפה המפלצתית.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר