"היה רעש אדיר ודברים החלו לקרוס מסביב": עדות ישראלי מאזור האסון במרוקו

עדיאל אלגי, מנהל אגף הצעירים בעיריית דימונה מספר: "אחת מחברות המשלחת חולצה מתוך ההריסות" • לאחר שמבנה המלון בו השתכנו קרס, הם ישנים בסמוך אליו: "יש לנו מזל יותר מאלפי אנשים אחרים בעיר" • ״בשניה הראשונה אתה לא מבין מה זה, או מה בדיוק קורה - ואז הכל מתחיל לרעוד", הוא מספר על רגעי האימה • מקורות בקהילה היהודית: "לא ידוע על נפגעים ישראלים או מבני הקהילה"

אלפים מחוץ לבתיהם במרקש בעקבות רעידת האדמה. צילום: עדיאל אלגי

עדות מהאסון במרוקו: רעידת אדמה חזקה פגעה הלילה (שבת) במרכז מרוקו ובעיר הגדולה הסמוכה, מרקש - עיר עם עבר היסטורי עשיר המושך אליו תיירים מכל העולם, ובעונה הזו של השנה גם הרבה תיירות יהודית.

זה התחיל כעוד ליל שישי שגרתי למקומיים וחגיגי לתיירים. משלחת של תנועת איילים ומנהלי אגף הצעירים מכל הארץ, סיימה את ארוחת הערב בבית המלון בלב העיר הכתומה - מרקש. עדיאל אלגי, מנהל אגף הצעירים מדימונה, מספר: ״אחרי הארוחה עמדנו ליד הלובי ודיברנו, יצאתי עם עוד ארבעה חברים מהמשלחת לכיוון חדרי השינה, המזל שלנו הוא שלא הגענו. לחדרים אחרת…״

רעידת האדמה במרקש // ניסים בן דויד

״בשניה הראשונה אתה לא מבין מה זה, או מה בדיוק קורה. ואז הכל מתחיל לרעוד ולרצד ממש ממש חזק, ופתאום אתה שומע את כל הצרחות מסביב עולות, וממש היתה לי השגחה פרטית, מייד הבנתי מה קורה וטסתי החוצה למרחב הפתוח כדי להתרחק מכל הדברים שעפים עליך מלמעלה״.

״פתאום היה רעש אדיר! זה נשמע כאילו משאית מתחילה לנסוע מעל המלון! כל הקומות העליונות מתחילות להרעיש מעליך, ופתאום דברים החלו לקרוס מסביב״, הוא מספר.

ישנים במרחב פתוח במלון לאחר רעידת האדמה במרוקו, צילום: עדיאל אלגי

לא לכולם היה מזל - ״האדמה רעדה בטרוף, הרבה נפלו על הרצפה, או במדרגות ולא הצליחו לרוץ. רק שעמדנו מתחת לכיפת השמיים מחוץ למלון, התחלנו להריץ וואטסאפים לחפש את כולם ולראות שכולם בסדר, אחת החברות בקבוצה, נלכדה מתחת להריסות של איזו קורה. היא יצאה מזה ממש בנס. איזה בחור מקומי הגיע אליה וממש מך אותה החוצה מתוך ההריסות, שכל הזמן המשיכו לזוז. היא ממש נבהלה, לא הבינה מי זה ומי הוא, ואז הבחור הזה מזהה שהיא מישראל ושייכת למשלחת שלנו, הוא מביא אותה אלינו ומבקש מאיתנו כסף. אחת החברות הוציאה 20 דירהאם והוא צועק עליה לא תביאי 100! 100!״

כוחות החילוץ הרשמיים נכנסו מהר לפעולה: ״מהר מאוד נעמד לידנו שוטר והתחיל לשמור עלינו. האיזור שנפגע מאוד היה השוק, שבאותה שעה היה מפוצץ ומלא תיירים כמו בכל יום שישי. ואז אתה שומע את הסירנות שועטות מרחוק לכיוון השוק, ואתה מדמיין שהאמבולנסים מגיעים, ואז אתה רואה איזה טנדר עלוב עובד לידך או אופנוע, ואתה מבין את ההבדל.

"ראינו בניינים שלמים שקרסו, ומדברים כרגע על כמה מאות הרוגים, אני חושב שיהיו הרבה הרבה יותר, האדמה רעדה בטרוף ואני חושב על כל הכפרים האלו שאתה עובר בדרך, אתה יודע צריפי פחונים כאלו, שממש קשה להגיע אליהם… לנו כתיירים היה מזל, אף אחד מהקבוצה שלנו לא נפגע פיזית, אין כרגע דרך לצאת מכאן בטיסה ולחזור, ועכשיו ארגנו לנו מתחם מסודר יחסית לישון בו על הרצפה ליד המלון.

מבנים שניזוקו במרקש, צילום: עדיאל אלגי

"אבל מאות אלפי המקומיים פשוט נמצאים כאן בכיכרות, עומדים עם עם מעט המטלטלין שהצליחו לסחוב החוצה, ולא יודעים מה יעלה בגורלם. אנחנו הולכים לישון כמה שעות לאחר הלילה המטורף הזה, אבל כולם חוששים כאן מרעידות המשך ורעידות משניות״.

מקורות בקהילה היהודית במרקש מספרים ל"ישראל היום" כי על פי הידוע להם אין ישראלים או חברי הקהילה היהודית בין הנפגעים. לעת עתה, מחכים שם שיעלה האור על ההריסות כדי להעריך את היקף הנזק ומעריכים שיקחו עוד כמה ימים עד לפתיחת כלל הצירים ודרכי הגישה לעיר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר