אחרי הפגישה עם עמיתה הישראלי: שרת החוץ של לוב הושעתה מתפקידה

עשרות מפגינים יצאו למחות נגד המפגש עם השר אלי כהן, שאותו הגדירו כ"צעד של נורמליזציה" • גורמים פוליטיים במדינה ביקשו הבהרות מצד ממשלת המערב • במשרד החוץ הלובי הבהירו כי מדובר ב"פגישה סתמית ובלתי רשמית"

שר החוץ אלי כהן ומקבילתו הלובית. צילום: משרד החוץ

שרת החוץ של לוב, נג'לא אל-מנקוש, הושעתה הלילה (ראשון) מתפקידה לאחר שנפגשה עם שר החוץ אלי כהן. ההשעיה מגיעה בעקבות מהומות שפרצו במדינה לאחר פרסום הידיעה על הפגישה. במשרד החוץ הלובי הדגישו כי מדובר ב"פגישה סתמית". עם זאת, צפויה לקום ועדת חקירה בנושא.

מחאה אלימה ברחובות

עשרות לובים יצאו בערב ראשון לרחובות במחאה נגד פגישתה של שרת החוץ עם עמיתה הישראלי אלי כהן.

המוחים הניפו דגלי פלשתין, הבעירו צמיגים והציתו בלהבות דגלי ישראל כאות התנגדות לצעד שנתפס בעיניהם כאקט של נורמליזציה.

בחלק מהתיעודים ברשתות החברתיות, המפגינים הזועמים נראו מציתים את תמונתה של שרת החוץ. בהמשך לכך, הם חסמו רחובות וקראו "להעניש את השרה על חציית הקווים האדומים" של המדינה.

גורמים פוליטיים בלוב אף ביקשו הבהרות מראש ממשלת המערב עבד אל־חמיד דבייבה בנושא. בעקבות כך, השרה הושעתה.

ג'לאל חרשאווי - מומחה לענייני לוב - אמר לתקשורת הערבית כי "מה שדווח בעניין פגישתם של שרת החוץ עם שר החוץ הישראלי ברומא - הוא צעד נוסף של ממשלת המערב של דבייבה, כחלק מצעדים אחרים שבוחנים דרך לרצות את וושינגטון ומדינות אחרות, כדי להישאר בשלטון". עם זאת, הוא העריך כי צעד זה לא יגרור פרס פוליטי כלשהו מצידה של וושינגטון.

"פגישה סתמית"

בהמשך לכך, משרד החוץ הלובי פרסם הודעה שבה הוסבר כי "מה שהתרחש ברומא הוא פגישה סתמית ובלתי רשמית, שלא תוכננה מראש, במהלך פגישה עם שר החוץ האיטלקי". עוד הוסיפו: "היא לא כללה דיונים כלשהם או הסכמות או התייעצויות, אלא השרה הדגישה בה את עקרונות לוב באשר לסוגיה הפלשתינית".

במשרד הדגישו: "אנו מחויבים באופן מוחלט לעקרונות הלאומיים לנוכח הסוגיות של האומה הערבית והאומה האסלאמית, שבראשן הסוגיה הפלשתינית. המשרד מדגיש את דבקותו בירושלים כבירה הנצחית של פלשתין, וזה עמדה שהוא לא נסוג ממנה. המשרד מודיע כי השרה נג'לאא' אל־מנקוש סירבה לפגישות כלשהן עם כל גורם המייצג את הישות הישראלית ועדיין עומדת על כך באופן מוחלט. לפי גישת ממשלת האחדות הלאומית הלובית.

"הודעות הגינוי החוזרות ונישנות של משרד החוץ ושיתוף הפעולה הבינלאומי נגד ההתנחלות הישראלית וההתקפות על מחנות הפליטים הפלשתינים, ועל מסגד אל-אקצא, הן ביטוי ברור לעמדה של מדינת לוב והשרה בסוגיה".

פגישה שעוררה מהומה. משרד החוץ, צילום: אורן בן חקון

ביום ראשון דווח כי שר החוץ כהן נפגש בשבוע שעבר ברומא עם השרה הלובית אל־מנקוש, המייצגת את ממשלת המערב במדינה. מאז הדחתו של הרודן מועמר קדאפי נגררה לוב לשורה של מלחמות אזרחים ומאבקי שליטה. כעת, במדינה שולטות למעשה שתי ממשלות שונות, אחת מטריפולי במערב ואחת מטוברוק שבמזרח.

דבייבה עצמו הוא מינוי זמני שנועד להכשיר את המדינה לקראת בחירות. אלא שאם התקרבות הבחירות בשנת 2021, הן נדחו עד להודעה חדשה, ודבייבה נותר מאז בתפקידו, כשהוא בולם ניסיונות השתלטות של כוחות המזרח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר