המכשולים בדרך לנורמליזציה: בסעודיה מבהירים - לא נפקיר את הפלשתינים לגורלם

למרות שהושארו בעלטה בכל הנוגע למגעים בין וושינגטון, ריאד וירושלים, בכירי הרשות מקפידים שלא לצאת במפורש נגד הממלכה הסעודית • מהצד השני - בן סלמאן מבקש לאותת שלא משאירים את הסוגיות הכבדות והרגישות, ביניהן הסוגייה הפלשתינית, לסוף המשא ומתן • ובנתיים - בהיעדר אופק מדיני, ברמאללה מקווים לנצל את התהליך כדי להוציא מחוות מדיניות מישראל ומארה"ב

ביידן ובן סלמאן בביקורו של האחרון בסעודיה (ארכיון). צילום: רויטרס

על אף הדיווחים הרבים והשיח שהופיע בעת האחרונה סביב מגעים לעסקה משולשת בין ריאד, וושינגטון וירושלים, בכירים ברמאללה שמרו על איפוק רב וגילו מתינות הן בהתבטאויות שהם ניפקו לתקשורת והן בצורת ההתנהלות שלהם בסוגייה הרגישה.

הבכירים הקפידו שלא לצאת חוצץ נגד הממלכה, וכלקח "מהמקרה האמירותי", ובהוראת יו"ר הרשות הפלשתינית, שמרו על פרופיל נמוך, קודם כל כדי לא להכעיס את יורש העצר מוחמד בן סלמאן, ושנית כדי לא לתת לשום גורם תחמושת לסכסך בין ריאד לרמאללה, בייחוד בימים שבהם אבו מאזן מנסה לשקם את יחסיו עם הממלכה.

נראה שהפלשתינים נותרו בעלטה. הם לא היו בסוד העניינים, והסעודים עצמם לא שיתפו את אותם בפרטי המהלכים המתגבשים.

ביקור ארדואן בסעודיה: יורש העצר הסעודי לקח את מנהיג טורקיה לסיבוב (ארכיון)

כשנשאלו בנושא, פעם התחמקו, פעם הובכו, ופעם השיבו כי "הממלכה ידועה בתמיכתה בסוגייה הפלשתינית" וכי "עמדה זו אושררה בפסגה הערבית האחרונה", לצד הבעת תקווה שהסעודים לא יאכזבו, ושיוזמת השלום הערבית תהיה המפתח לכל הסכמות עתידיות בין ישראל למדינות האזור הערביות.

המהלך החריג של סעודיה למנות בפעם הראשונה שגריר מטעמה לשטחי הרשות הפלשתינית עשוי להעיד על רצון להתקדם במסלול שיניח יסודות להסכמות ושיתופי פעולה עתידיים עם אמריקה וישראל.

שגריר סעודיה בירדן הגיש את כתב האמנה שלו בקונסוליה בירושלים, צילום: רשתות ערביות

בתרחיש שכזה, בממלכה מבקשים להעביר מסר כבר מעכשיו שהם לא יפקירו את הפלשתינים לגורלם. הצעד נועד לייצר שקט תעשייתי ולהסיר מכשולים והתנגדויות בתוך דעת הקהל הערבית ובתוך הממלכה. מעבר לניסיון להכשיר את הציבור בפנים ובחוץ, הסעודים מבקשים לשדר לישראל ולארה"ב שלמרות כל ההטבות ו"המתנות היקרות" שיינתנו לממלכה במסגרת ההסכם, לא ניתן יהיה לעקוף את הסוגייה הפלשתינית ולהתעלם ממנה.  כלומר, גם אם יהיה מרחב תמרון של תן וקח בסוגייה הפלשתינית, ישראל תצטרך בכל זאת לתת משהו, יותר מסמלי, כדי לחזק את היכולת של בן סלמאן לזכות בלגיטימציה לעשות עסקה.

בן סלמאן מבקש לאותת שלא משאירים את הסוגיות הכבדות והרגישות לסוף המשא ומתן, וכי יש לעסוק במרכיב הפלשתיני כבר בשלב מוקדם. מבחינה זו, סעודיה מראה שהיא זו שקובעת את סדר המהלכים ומובילה את התהליך לפי צרכיה, אינטרסיה ולוח הזמנים שמתאים לה. השאלה כעת האם יהיה זה צעד ראשון בשורת מחוות נוספות שתנקוט סעודיה כלפי הפלשתינים. ברור שברמאללה רוצים הרבה יותר.

מוחמד בן סלמאן בפגישה עם יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן (ארכיון), צילום: רויטרס

למרות התנגדות העבר העקבית והעיקשת של הפלשתינים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ברמאללה סבורים שבהיעדר סיכוי להחייאת תהליך השלום עם ישראל לנוכח ממשלת הימין הנוכחית, עליהם לכל הפחות לנסות לנצל את המגעים הקיימים בחסות סעודיה כדי לקבל מקסימום מחוות מדיניות מישראל ומארה"ב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר