תוניסיה: שני יהודים נהרגו בפיגוע ליד בית הכנסת בג'רבה

משרד החוץ הודיע כי שניים מההרוגים הם בני דודים, כשאחד מהם בעל אזרחות ישראלית • מתקפת הירי בוצעה על ידי שוטר ששירת במתקן של הצי באי התיירותי

רגעי הדרמה בג'רבה. צילום: 27א'

רגעי חרדה בזמן הילולת רבי שמעון בר יוחאי באי ג'רבה: פיגוע הירי התרחש אמש (שלישי) ליד בית הכנסת באי ג'רבה, כאשר במקום שהו ישראלים ויהודים לרגל ההילולה. משרד הפנים התוניסיאי הודיע כי במקום ארבעה הרוגים, שני אנשי ביטחון ושני תיירים, נוסף לעשרה פצועים. בבוקר משרד החוץ בישראל אישר כי בין ההרוגים היו שני בני דודים יהודים, כשאחד החזיק באזרחות ישראלית.

שני ההרוגים היהודים הם בנימין ואביאל חדד, שהשתתפו בהילולה המתקיימת במהלך חמשת הימים שלפני ל"ג בעומר. בנימין בעל אזרחות תוניסאית-צרפתית ואביאל הוא בעל אזרחות תוניסיאית-ישראלית. יהודים באי תיארו הבוקר (רביעי) את התחושות הקשות אחרי הפיגוע: "אסון גדול לקהילה! השניים שנפטרו הם יהודים. איזה אסון, זה עצוב מאוד וכאב עצום. אנחנו לא יכולים לנשום". 

בעקבות הרצח בתוניס, משרד החוץ נמצא בקשר שוטף עם הקהילה בג'רבה, ופועל להעמיד כל סיוע נדרש. שר החוץ אלי כהן קיים חיתוך מצב לגבי הירי הקטלני בסמוך לבית הכנסת באי ג׳רבה בתוניס ושוחח עם הרב חיים ביטן, הרב הראשי של תוניס.

בן ואביאל חדד שנרצחו בפיגוע בתוניסיה

במהלך הלילה הודיע משרד הפנים התוניסאי כי איש אבטחה מהמערך הימי הרג את עמיתו, חטף את נשקו ואז ניסה להגיע לאזור בית הכנסת. הוא החל לירות ובתגובה אנשי הביטחון ירו בו וחיסלו אותו. בכך, נמנע ככל הנראה אירוע קטלני יותר. חילופי האש הובילו לפציעה של שישה אנשי כוחות ביטחון, ומאבטח אחד נהרג. ארבעה אנשים נוספים נפצעו.

בשיחה עם "ישראל היום" גילה העיתונאי הצרפתי, רודי סעדה, פרטים נוספים על האירוע. לדבריו, היורה שהיה בדרכו לבית הכנסת עבר בכמה נקודות בידוק ונעצר בעמדה האחרונה על ידי שוטרים. אז החלו חילופי האש. סעדה, שהיה במקום, תיאר כי הירי התרחש בסוף התפילה והטקס שנערך בבית הכנסת. במבנה היו כמאתיים אנשים שעמדו לצאת החוצה. "הייתי 300 מטר מהמקום וחיפשתי מונית עם עיתונאי צרפתי נוסף. ואז הם לקחו אותנו למקום בטוח. הייתה המון פאניקה", סיפר סעדה. 

לשאלה על זהות היורה או נסיבות הפיגוע השיב העיתונאי כי "בתוניסיה עדיין לא יודעים מי האיש למעט העובדה שמדובר באיש משטרה. ככל הנראה היו לו בעיות עם המעסיקים שלו, אבל אולי היה מדובר גם באנטישמיות".

תיעוד מצמרר: ירי לעבר בית כנסת בג'רבה | השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מאז שעות הלילה, הוא מספר, אנשי משטרה הוצבו בכל המלונות שבהם שוהים תיירים יהודים ונאסר עליהם לצאת. "זה עצוב מאוד מה שקרה, בעיקר עבור התיירות פה. זה סיוט שיכול לפגוע פגיעה קשה בתיירות שהרבה אנשים כאן מתפרנסים ממנה".

שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן שיזמה ומקדמת את "מיזם הזיכרון" להנצחת יהודי התפוצות, הביעה זעזוע בעקבות האירוע: "בתקרית אנטישמית חברי הקהילה היהודית קיפחו את חייהם רק מעצם השתייכותם לעמנו. אחיהם בעולם נושאים עיניהם אלינו, שניישם במהרה את המהלך להנצחתם. רק דרך אחדותנו כעם והערבות ההדדית בינינו נוכל להבטיח את ביטחונם ושגשוגם".

האי ג'רבה שוכן לחופי תוניס, והקהילה היהודית במקום היא אחת הקהילות היהודיות העתיקות והגדולות בעולם הערבי. גם היום, אחרי האירוע הקשה, בג'רבה שוהים ישראלים רבים, שכן חודש ההילולה הוא המועד היחיד בו מותרת כניסת ישראליים למדינה. במסגרת האירוע מגיעים המוני יהודיים לבית הכנסת שממוקם בדרום-מזרח ג'רבה. הלילה, בהישמע הירי, נוצרה מהומה במקום.

כעת השלטונות בתוניסיה יבררו את נסיבות האירוע כדי לבדוק האם מדובר בפעולה בודדת של איש ביטחון סורר או בפיגוע מתוכנן נגד הקהילה היהודית באי ג'רבא.

יהודים בבית הכנסת בג'רבה (ארכיון), צילום: AP Photo/Mosa'ab Elshamy

השתתף בהכנת הידיעה: אריאל כהנא

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר