יותר מ"הודנה": מסתמן - הפסקת האש הבאה בתימן תהיה חלק מהסכם שלום כולל

מקורות דיפלומטיים מסרו כי הדיאלוג בין הצדדים ממשיך למרות הקשיים • ההסכם עליו עומלים יעסוק בסוגיות כלכליות והומניטאריות במטרה להגיע לפתרון כולל למשבר

בדרך להסכם שלום בתימן? חמושים במדינה בזמן הלחימה (ארכיון), צילום: רויטרס

מקורות דיפלומטיים המקורבים לשיחות הרגיעה במלחמה בתימן שמתנהלות בעומאן, מסרו לעיתון "אל-ערב" היוצא לאור בלונדון כי הארכת ההודנה הבאה תהיה במסגרת הסכם שלום כולל.

כמו כן, המקורות ציינו כי הדיאלוג ממשיך למרות כל הקשיים לאור התעקשות של גורמים בינלאומיים ואזוריים שלא להכשיל את השיחות. על פי המקורות, ההודנה במלחמה בתימן, שנמשכת מאז 2015 בין הקואליציה הסעודית למיליציה החות'ית הנתמכת על ידי איראן, אמורה להתארך לשנה לפחות.

לוחם משגר פצצת מרגמה בתימן (ארכיון), צילום: רויטרס

על פי הדיווח, הסכם כזה ילווה בנספחים כלכליים, הומניטאריים ואחרים שקשורים לחידוש תהליך ההתייעצויות סביב פתרון כולל למשבר. המקורות גם לא שללו הכרזה על הסכם כזה בזמן הקרוב אחרי שנקודות המחלוקת סביב תנאי ההודנה ייפתרו ויושלמו המנגנונים למימוש הערבויות.

בעניין ההכרזה, המקורות מסרו הערכות שונות. כמה מהם העריכו כי ההודעה על כך תימסר על ידי שליח האו"ם לתימן בישיבת מועצת הביטחון, בעוד שאחרים העריכו שסעודיה עשויה לארח טקס חתימה על ההסכמים, שיכלול נציגים של ממשלת תימן בדרום ונציגי המיליציה החות'ית.

משקיפים קישרו גם את הפגישה שקיים יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ביום שלישי אחרון עם ראש מועצת הנשיאות של תימן, לבין ההתפתחויות הקשורות להסדרת המשבר במדינה. ייתכן שגם האופטימיות הרבה שהביעו באיראן לחידוש הדיאלוג עם סעודיה ולנורמליזציה בין המדינות אחרי שנים של נתק, קשורה לסימני התקדמות בתימן.

נזק מהפצצות סעודיות בתימן במסגרת הלחימה (ארכיון), צילום: איי.פי

מאז שפרצה המלחמה בתימן בעקבות השתלטות המיליציה החות'ית על הבירה צנעא ופלישת הקואליציה הסעודית, נהרגו מאות אלפי בני אדם והמוני ילדים גוועו ברעב. הסכם להסדרת המשבר עשוי לסלול את הדרך למאמצי שיקום החורבן במדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר