מס על נישואים, משכורות רעב ומכת התייקרויות: הכלכלה במצרים קורסת, לא-סיסי אין תשובות

מכות מצרים: התושבים מהשכנה מדרום מספרים ל"ישראל היום" על החיים בצל המשבר הכלכלי • חיים על הלוואות, לא מצליחים לחסוך, ושיעור גירושים הולך ועולה • "בנאדם שפעם חי כמו מלך לא יכול היום להביא אוכל לילדיו"

נשיא מצרים א-סיסי, צילום: אי.פי.איי

עד לפני כמה שנים, מוחמד היה סטודנט בקהיר ותכנן לעשות שם דוקטורט. החיים במצרים לא האירו לו פנים והוא החליט לעזוב למדינה ערבית אחרת. בשיחה עם "ישראל היום" מספר מוחמד כי הוא ממשיך לשמור על קשר יומיומי עם חברים קרובים ומכרים במצרים שמעידים עד כמה הם נואשים מהמצב הכלכלי המידרדר במדינה.

"העולם בחוץ לא מודע למה שקורה אצלנו, כמה קשים החיים פה", העיד תושב מצרי, המתפרנס ממכירת טלפונים ניידים, ומרוויח כ-2,500 ג'ניה (80$) בחודש. הוא היה אמור להתחתן בקיץ הקרוב, אך התוכניות שלו השתנו בשל יוזמה ממשלתית להטיל דמי אגרה על כל מתחתן חדש.

"נאלצתי להקדים את החתונה ולפני חודש התחתנתי כדי להימנע מהתשלום הזה. מאוד קשה לעמוד בהוצאות המחיה. אני לא יכול להרשות לעצמי לקנות מכונית, וכמו הרבה אנשים, נשען על התחבורה הציבורית אבל גם זה עולה המון. הגעתי למצב שחשבתי איך אני יכול לחסוך את ההוצאות של האוטובוסים והתחלתי לאסוף כסף לאופניים כדי להגיע לעבודה. אבל בינתיים הכל התייקר, וכל מה שחסכתי לא מספיק. המחירים עלו פי שניים ושלושה אז אנחנו לוקחים הלוואות וכל פעם משלמים קצת בשביל לקנות דברים לבית, מכונת כביסה, מקרר וסלון", הסביר.

פקקים במצרים. א-סיסי שולט באזרחים, צילום: GettyImages

האינפלציה החדה וירידת ערך המטבע המצרי הופכים את חיי התושבים למלחמת הישרדות יומיומית. עליית מורסי לשלטון ב 2012 הכניסה את מצרים לסחרור שקלע את המדינה למשבר כלכלי שהלך והחריף בתקופתו של הנשיא הנוכחי א-סיסי. "הוא מנסה לשדר לעם המצרי שזו בעיה עולמית ושלממשלה אין חלק בקטסטרופה שמצרים נתונה לו, אבל זה לא נכון. הוא לא מבין בכלכלה והמצוקות רק גדלות. גם אנשים שתמכו בו בהתחלה, מקללים אותו היום ורוצים להיפטר ממנו ומהממסד הצבאי שמנותקים מהעם", אמר מוחמד.

"בקהיר יש שני חלקים, העיר השל הבורגנים, העשירים ואנשי העסקים – זאת השכבה שתומכת בא-סיסי, ולצידה יש את קהיר האחרת הענייה", סיפר כשהוא נזכר בחברו העיתונאי אשר חווה התרסקות כלכלית ובקושי מצליח כיום לכלכל את משפחתו.

"אנחנו מדברים על בנאדם שעבד בכלי תקשורת שפעל במצרים במימון זר, והרוויח 2000$ בחודש. כשא-סיסי בא לשלטון, התחילו להטיל מגבלות על פרויקטים וגופי מדיה פרטיים. זה גרם לכך שהוא ועוד אחרים כמוהו שהתמזל מזלם ולא פוטרו, שולבו באמצעי התקשורת הממשלתיים וכך מצא את עצמו בגיל 42 עם משכורת רעב. פעם הוא היה חי כמו מלך והיום הוא לא יכול לקנות אוכל לילדים שלו. הוא מחפש מקורות פרנסה נוספים והתחיל להביא טלפונים מסעודיה ולמכור אותם בשביל עוד כמה גרושים. כל זה יוצר הרבה בעיות בבית ובזוגיות", סיפר מוחמד.

אחוז גירושים גבוה במצרים. מי שמתחתן משלם מס, צילום: GettyImages

מפעילים נסגרים, אין תקשורת חופשית

בשנתיים האחרונות גדל שיעור הגירושין במצרים. 255,000 זוגות התגרשו בשנת 2022 לעומת 222,000 בשנה שקדמה שלה. בעיר מחלה, שנחשבת למוקד התעשייה של הטקסטיל, נסגרו עשרות מפעלים, ומחירי חומרי הגלם עלו. דווקא בערים המצוקה בולטת יותר מכיוון שבאזורים הכפריים תושבים התרגלו לחיות בצניעות ולפי מודל של משק עצמי. הם מגדלים ירקות, מרעה ובקר ומספקים לעצמם חלק ממקורות המזון, ולכן פחות תלויים בשלטון המרכזי. 

תושבים רבים מתקשים לראות את הסוף למשבר המעמיק, וחלקם מרגישים שהשלטון מזלזל בהם. "אין תקשורת חופשית, אין דמוקרטיה, הצבא של א-סיסי והמערכת הביטחונית שולטים על המדינה. עם זאת, אנשים לא ייצאו עכשיו לרחובות, אין תנאים מתאימים למחאה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר