עומאן זקוקה לאיראן - וישראל משלמת את המחיר

הסולטנות צריכה את טהרן לתיווך במלחמה בתימן • בעקבות זאת, היא מתרחקת מנורמליזציה כמו מאש • המחיר: פתיחת המרחב האווירי מתרחקת - וכך גם קיצור הטיסות מישראל למזרח

שר החוץ האיראני עם סולטן עומאן. לא רק אינטרסים, צילום: אי.אף.פי

סולטנות עומאן מנהלת בשבועות האחרונים מאמץ אינטנסיבי כדי לשמר את מעמדה כמתווכת ניטרלית באזור, ובכך להשיב את היציבות בתימן. מי שמשלמת את המחיר, כך נראה, היא ישראל. לפני כשבועיים קיימו נציגי הסולטנות מגעים מאומצים לחידוש הרגיעה במלחמה בתימן, בין המיליציה החות'ית לקואליציה הסעודית. תוקפה של ההודנה בין הצדדים פג באוקטובר.

בחודש שעבר משלחת עומאנית נחתה בצנעא כדי לדון במשבר ולהעביר מסרים מהצד הסעודי ומגורמים בינלאומיים. ראש צוות המו"מ של החות'ים, מוחמד עבד א-סלאם, הדגיש שכל התקדמות כרוכה בסוגיה ההומניטרית - זו שכוללת לפני הכל את הסרת המצור על הנמלים ועל שדות התעופה. החשש הוא שהחות'ים ינצלו את פתיחתם מחדש כדי להתעצם מחדש ב"רכבת איראנית" של נשק ואמצעי לחימה.

משלחת עומאנית נחתה כדי לדון במשבר. שדה התעופה בצנעא (ארכיון), צילום: רויטרס

על פי מקורות ערביים, אנשי המשלחת ניהלו מו"מ קשוח עם א-סלאם, אך נראה שהמאמצים הצליחו רק למנוע את החרפת המצור הכלכלי. ריאד חזרה לדווח בימים האחרונים על מתקפות של הקואליציה הסעודית ברחבי תימן.

עם זאת, בעומאן לא אמרו נואש ואף דאגו להפגיש במוסקט את א-סלאם עם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבד אל-להיאן. האחרון נועד גם עם הסולטן היית'ם בן טארק. גורמים ערביים העריכו כי עומאן זקוקה לאיראן המחזיקה בעמדת השפעה על המיליציה החות'ית, שאותה היא מממנת ומחמשת.

באווירה זו, נראה שמוסקט מנסה לשדר לטהרן שהיא אינה חלק מהברית הספק חשאית-ספק פומבית בין ירושלים למדינות המפרץ. הדיון בהרחבת חוק החרם על ישראל במועצת השורא בעומאן היה איתות ברור לכך.

עסקה סיבובית

בקיץ האחרון הושגה עסקה סיבובית בין ישראל לסעודיה. לאור סעיף בהסכם השלום, ישראל הסכימה לתת אור ירוק למצרים להעברת האיים טיראן וסנפיר לריבונות סעודית. בתמורה לכך, הממלכה הערבית פתחה את המרחב האווירי שלה לטיסות ישראליות.

הציפייה הייתה שעומאן תלך בדרכה של שכנתה ממערב ותסלול את הדרך לקיצור הטיסות למזרח הרחוק, התפתחות משמעותית שהייתה יכולה להוזיל את עלויות הדלק ואף את כרטיסי טיסה.

נפגש עם א-סלאם. אמיר עבד אל-להיאן השר האיראני, צילום: אי.פי.אי

תקוות לחוד ומציאות לחוד

ואולם, תקוות לחוד ומציאות לחוד. הדיון בהרחבת חוק החרם נועד לשדר שהנורמליזציה עם עומאן עדיין רחוקה. יתר על כן, ייתכן שאנו עדים לעסקה סיבובית שרקחו האיראנים על גבה של ירושלים: התערבות להשגת רגיעה בתימן בתמורה לחסימת המרחב האווירי לטיסות. בהקשר זה, יש לזכור כי פתיחת המרחב האווירי של עומאן, הקרוב יחסית לאיראן, עשויה לשמש את ישראל גם למטרות שאינן אזרחיות גרידא.

העסקה המסתמנת אינה רק תוצר של האינטרס של עומאן לשמור על מעמדה הניטרלי. היא נובעת גם מהחשש מהמשך ההשלכות של המלחמה בתימן על הסולטנות, שחולקת איתה את הגבול: בין שמדובר בפליטים ובין שמדובר במל"טים של החות'ים, שחלפו כבר במרחב האווירי העומאני ותקפו את איחוד האמירויות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר