ירדן מרגיעה: היחסים הביטחוניים עם ישראל לא ייפגעו

בעוד שחוגים רבים בעולם הערבי חששו מבחירתה של קואליציית הימין בבחירות, גורם ביטחוני מהממלכה ההאשמית סבור שמערכת היחסים בין המדינות לא תידרדר • עם זאת, במדינה השכנה חוששים מערעור האפוטרופסות בהר הבית ומחידוש תכנית טראמפ

הרצוג בפגישה עם המלך עבדאללה השני, בוועידת האקלים בשארם א-שייח' השבוע, צילום: חיים צח/ לע״מ

בעוד שבחוגים בעולם הערבי הביעו דאגה מניצחון גוש הימין בישראל, בממסד הביטחוני בירדן מוטרדים פחות ומשחררים קריאת הרגעה.

גורם ביטחוני בירדן אמר כי הוא סבור שהיחסים הביטחוניים בין שתי המדינות לא ייפגעו בעקבות תוצאות הבחירות בישראל, כך טוען מקור בירדן. המקור אמר ל"ישראל היום" כי הקשרים בין ישראל לירדן ברמה הביטחונית יישארו כפי שהיו וכי גורמי ביטחון בממלכה מעריכים כי אלה לא צפויים להינזק בעקבות חילופי הממשלות. "היחסים הביטחוניים בין שתי המדינות מבוססים וחזקים, ומתנהלים טוב תחת כל הממשלות בישראל. אין שינוי", הוא נימק.

היחסים הביטחוניים בין שתי המדינות תמיד היו הדוקים, והוכיחו את איתנותם גם בעתות משבר בעבר. בכירים וגורמים שונים ממערכות הביטחון של ירדן וישראל נוהגים לערוך חילופי פגישות וביקורים באופן קבוע. במשך השנים אפילו התפתחו קשרים אישיים ביניהם.

בחירתו של נתניהו תפגע ביחסים? ראש הממשלה נתניהו ומלך ירדן עבדאללה (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

שיתופי הפעולה הביטחוניים בין שני הצדדים כוללים חילופי מודיעין, סיכול הברחות נשק לאורך הגבול, וכן וסיכול פיגועים באזור. המודיעין הירדני נחשב לאחד הגופים החזקים והמבוססים בעולם הערבי, והוא משתף פעולה עם מדינות מערביות נוספות, בהן ארה"ב.

לא הכל ורוד

עם זאת, המקור ציין כי הגעת נתניהו והימין מדירה שינה מעיני ההנהגה הירדנית. "המחשבה היא שאם פעם היה מרחב תמרון והירדנים יכלו לדבר עם הישראלים על חידוש ושימור האפוטרופסות ההאשמית בהר הבית, היום – מרחב התמרון הזה מצטמצם והשיח יותר מוגבל" הוא שיתף בפחדים של הממלכה.

הר הבית. בירדן חוששים מערעור מעמדם (להמחשה), צילום: אורן בן חקון

"בירדן יש חשש מאיבוד האפוטרופסות ההאשמית על המקומות הקדושים בירושלים ואלאקסא. מפחדים שישראל תרוקן את האפוטרופסות מתוכן, ושזה יישאר רק על הנייר. גם בתקופת בנט ולפיד המצב לא היה פשוט, והווקף הירדני לא קיבל בקלות אישורים לבקשות החוזרות לבצע שיפוצים במסגד אלאקסא. היחס הישראלי היה נוקשה, אך לפחות היה שיח. עכשיו מוטרדים שהמצב יורע ושלא יהיה ערוץ תקשורת אפקטיבי".

הנושא השני שמעסיק את הירדנים הוא המבוי הסתום בתהליך המדיני עם הפלשתינים. הרעיון של "אלווטן אלג'דיד" שניסה לקדם ממשל טראמפ בתקופת נתניהו, לפיו ירדן תשמש כמולדת החלופית של הפלשתינים, עדיין טרי בזיכרון הלאומי הירדני.

"חוששים מהחייאת תוכנית טראמפ והפיכת ירדן למדינה פלשתינית. כשאין אופק מדיני זה מתכון לחוסר יציבות גם בממלכה עצמה" הסביר המקור. "מעבר לכך, שלא כמו נתניהו ויורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שיש ביניהם חיבור טוב, אין כימיה בין המלך המלך עבדאללה לנתניהו, אין נקודות מפגש ביניהם, ולמרות האינטרסים המשותפים התנהגו כיריבים. ירדן עסוקה בבעיות פנים ומצוקות כלכליות בממלכה ולכן לא רוצה כרגע זעזועים חיצוניים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר