חשש בסעודיה: מודיעין על כוונה איראנית לתקוף יעדים בממלכה "בימים הקרובים"

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי הסעודים חלקו מודיעין עם האמריקנים בדבר איום של מתקפה איראנית בטווח הזמן המיידי בצפון עיראק ובסעודיה • הבית הלבן: "מודאגים מתמונת האיומים, לא נהסס להגיב כדי להגן על שותפינו"

מתקני הנפט בסעודיה שהותקפו // צילום: איי.פי

סעודיה חלקה עם ארה"ב מודיעין המתריע מפני מתקפה מצד איראן על מטרות בממלכה הערבית בטווח הזמן המיידי, מה שמחזיק את הצבא האמריקני וכוחות אחרים במזרח התיכון ברמת כוננות גבוהה - כך מסרו גורמים סעודיים ואמריקניים ל"וול סטריט ג'ורנל".לפי הגורמים ששוחחו עם העיתון, ייתכן שהמתקפה האיראנית תתבצע תוך ימים או שבועות.

הגורמים הוסיפו בשיחה עם העיתון האמריקני שרמת הכוננות עלתה בסעודיה, בצבא ארה"ב ובמדינות שכנות נוספות.

על פי גורמים רשמיים בסעודיה, איראן מוכנה לבצע התקפות על הממלכה הערבית, ועל ארביל שבחבל הכורדי הצפוני בעיראק. זאת, במאמץ להסיט את תשומת הלב ממחאת החיג'אב, הנמשכת ברפובליקה האסלאמית זה כמה שבועות.

יורש העצר בן סלמאן, צילום: אי.אף.פי

המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן מסרה כי היא מודאגת מהאזהרות, ומוכנה להגיב אם איראן תבצע תקיפה. "אנחנו מודאגים מתמונת האיומים, ואנחנו נשארים בקשר מתמיד עם הסעודים דרך ערוצי הצבא והמודיעין", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי. "אנחנו לא נהסס לפעול כדי להגן על האינטרסים שלנו ועל השותפים שלנו באזור".

מאז תחילת מחאת החיג'אב בחודש ספטמבר, תקפה איראן עם עשרות טילים בליסטיים ומל"טים חמושים בצפון עיראק. באיראן האשימו שכוחות כורדיים מסייעים למורדים בתוך המדינה. באחת ההתקפות נהרג כורדי שהחזיק באזרחות אמריקנית.

רק ביום שבת נאם מפקד משמרות המהפכה, הגנרל חוסיין סלאמי, בהלוויית הנרצחים במתקפת הטרור בעיר שיראז, והאשים את ישראל, סעודיה וארה"ב בקנוניה משותפת.

"תנו ללוויינים ולאמריקנים ולבריטים ולסעודים לצפות בתמונה האמיתית של איראן. שיידעו שהעם שלנו חי, ושהמזימה האמריקנית־בריטית־סעודית־ציונית תיכשל כמו האחרות. אמריקה לא תוכל לעשות דבר לאיראן שבני עמה לא ייכנעו", הדגיש הבכיר האיראני.

סלאמי העביר גם מסר לסעודיה, ואמר: "עליכם להיות זהירים. אנחנו מודעים להסתה שלכם ולהמרדה שלכם. לא תוכלו לערער את ביטחון ארצנו. אנחנו נערער את הביטחון שלכם".

המתיחות באיראן התגברה בשבועות האחרונים, על רקע הקיפאון בשיחות הגרעין וקריסת ההודנה במלחמה בתימן, שם המורדים החות'ים, המקבלים סיוע מטהרן, נלחמים בקואליציה הסעודית. סוגיה נוספת שליבתה את המתיחות היא המימון של סעודיה את ערוץ האופוזיציה האיראני שמרכזו בלונדון, "איראן אינטרנשיונל". באיראן האשימו את ריאד שדרך התקשורת היא מלבה את המחאה במדינה.

החשש של סעודיה מוחשי למדי. ב-2019 הותקפו מתקני נפט של חברת עראמקו הסעודית, מה שהביא לפגיעה ביכולת של המדינה להפיק נפט. המיליציה החות'ית אמנם לקחה אחריות באופן מיידי, אך מנגד - ברויטרס פורסם שאיראן היא זאת שעמדה באופן ישיר מאחורי שיגור המל"טים והטילים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר