לצד המשלחת הלבנונית: ישראל מסרה לארה"ב את הסכם הגבול הימי שנכנס רשמית לתוקף

המשלחת הישראלית בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה העבירה למתווך עמוס הוכשטיין את ההסכם שנחתם מוקדם יותר על ידי לפיד • גורם ישראלי אישר: חברות איראניות לא יוכלו להשתתף בחיפושי הגז • רה"מ לפיד אמר בדיון שבו אישרה הממשלה את ההסכם כי "לא בכל יום מדינת אויב מכירה במדינת ישראל" • עם זאת, המתווך הוכשטיין סתר את דבריו: "אין הכרה מצד לבנון"

רה"מ יאיר לפיד חותם על הסכם הגבול הימי , צילום: יואב דודקביץ

תם ונשלם - אחרי האישור בממשלה והחתימה של לפיד, ההסכם עם לבנון הועבר לארה"ב ונכנס לתוקף: המשלחת הישראלית למו"מ עם לבנון, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שלית, מסרה היום (חמישי) למתווך האמריקני עמוס הוכשטיין את הסכם הגבול הימי עליו חתם רה"מ יאיר לפיד מוקדם יותר היום. במעמד מסירת ההסכם וכניסתו לתוקף, שהתקיים בבסיס האו"ם שבנאקורה בצד הלבנוני, נכחו גם המשלחת מביירות, למרות דרישתה לחתום בחדרים נפרדים, וכן משלחות האו"ם ארה"ב ושגרירת צרפת בלבנון. מוקדם יותר חתם על ההסכם נשיא לבנון מישל עאון. 

במסגרת טקס העברת המסמכים, המתווך האמריקני הוכשטיין אישר את האותנטיות ואת הדיוק שלהם, כחלק מהערבות של ארה"ב, ולאחר מכן ההסכם נכנס לתוקף. ראש צוות המו"מ, ליאור שילת, אמר בהצהרה לתקשורת: "אנו רוצים להביע את תודתנו הכנה למאמציו הכבירים של השליח האמריקני עמוס הוכשטיין ולממשל האמריקני כולו. אנו רוצים להודות גם לכוח יוניפי"ל בלבנון ומקבלים בברכה את המשלחת הלבנונית.

"היום הוא יום משמעותי, ההסכם מהווה פתרון הוגן וקבוע לסכסוך הימי בין ישראל ולבנון. הוא משרת את האינטרסים של שני הצדדים ואנו מאמינים שהוא יסייע בקידום היציבות והשגשוג באזורנו. אנו מאחלים לעם הלבנוני שנים רבות של שקט, שגשוג ופריחה", סיכם. 

חברי המשלחת הישראלית בהצהרה לאחר הפקדת ההסכם וכניסתו לתוקף, צילום: תמיר מורג
עמוס הוכשטיין בפגישה בלבנון, היום, צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, ההסכם אושר בישיבת הממשלה. "זהו הסכם שמחזק ומבצר את ביטחון ישראל ואת חופש הפעולה שלנו מול חיזבאללה ומול האיומים מצפון. יש קונצנזוס נדיר בכל מערכות הביטחון על החיוניות של ההסכם", טען ראש הממשלה לפיד.

ראש הממשלה יאיר לפיד חותם על ההסכם הימי עם לבנון // קרדיט: עומר מירון/ לע"מ

נשיא לבנון מישל עאון חותם על הסכם הגבול הימי, צילום: אי.פי.אי

לפיד בישיבת הממשלה שבה אושר ההסכם, היום

לפיד הדגיש כי "שר הביטחון בני גנץ, צה"ל, המוסד, שב"כ והמל"ל, כולם כאחד חתומים על המהלך ועל תרומתו לביטחון ישראל ולצרכים המבצעיים שלנו. זהו הישג מדיני, לא בכל יום מדינת אויב מכירה במדינת ישראל, בהסכם כתוב, אל מול כל הקהילייה הבינלאומית. לא בכל יום ארצות הברית וצרפת מתייצבות מאחורינו ומעניקות ערבויות ביטחוניות וכלכליות להסכם. מדינת ישראל הרוויחה היום, ביטחונית, כלכלית, מדינית ואנרגטית. יישר כוח לכולם". 

למרות דבריו של לפיד, בביירות הדגישו כי ההסכם אינו מהווה הכרה בישראל, ואף המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין אמר כי למרות העסקה לבנון אינה מכירה בישראל. בנוסף, בלבנון דרשו שהחתימה תיערך ללא טקס כלשהו, כאשר שתי המשלחות שוהות בחדרים נפרדים. 

לפיד וצוות המשלחת הישראלי, צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ
נשיא לבנון מישל עאון חותם על הסכם הגבול הימי, צילום: אי.פי.אי
כניסת השיירה של המשלחת לבסיס ראש הנקרה, צילום: אייל מרגולין - ג'יני
היערכות צוותי התקשורת הישראליים במעבר הגבול בראש הנקרה, צילום: תמיר מורג

לקראת החתימה החלה אסדת כריש, הממוקמת בשטח הישראלי, להפיק גז. במקביל, לבנון תחל בבדיקות סקר של שדה הגז קאנא, אשר גיאולוגים מעריכים כי קיים סיכוי סביר שנמצאות בו עתודות גז משמעותיות. אם אכן יימצאו עתודות בכמות מסחרית, פיתוח השדה צפוי לארוך כחמש עד שבע שנים, וישראל תקבל תמלוגים בעבור החלק שלו שנמצא בתחומה. 

מיליארדי דולרים ביממה

ישראל שואפת למכור את הגז שיופק מכריש במחירי שיא, לאור משבר האנרגיה שפוקד את אירופה בשל המלחמה באוקראינה. בנוסף, בישראל מעריכים כי הצבת אסדה לבנונית בשדה קאנא תהווה מעין "תעודת ביטוח" לכל האסדות הישראליות - כולל אלה שבמאגרים לוויתן, תנין ותמר. זאת מאחר שחיזבאללה יידע כי כל פגיעה באחת האסדות הללו תיענה בתקיפת האסדה הלבנונית, מה שיעורר נגדו ביקורת חריפה במדינה.

אזור הגבול הימי בין ישראל ללבנון, צילום: אייל מרגולין - ג'יני

מנגד, במסגרת ההסכם ויתרה ישראל על כל שטח המים הכלכליים שהיה במחלוקת בין המדינות, אולם יש לציין כי נכון להיום לא ידוע על הימצאם של משאבים כלשהם בשטח זה. בנוסף ויתרה ישראל על כמה קילומטרים רבועים של מים טריטוריאליים, אשר בהם חל החוק הישראלי.

הסעיף האנטי-איראני

ההסכם עם לבנון קובע כי בשותפות הגז טוטאל, שתבצע את החיפושים ואת הקידוח (אם אכן יימצא גז) בשדה קאנא, יוכלו לקחת חלק חברות אנרגייה "שאין עליהן סנקציות". ניסוח זה פותח לכאורה פתח עתידי לחברות איראניות לקחת חלק בשותפות, אם ייחתם הסכם גרעין והסנקציות יוסרו מעל איראן.

אסדת כריש. ישראל החלה להפיק גז, צילום: אי.אף.פי

מומחים ישראליים הביעו ביקורת על סעיף זה, וטענו כי ניסוחו היה אמור להתייחס לחברות "שנמצאות כיום תחת סנקציות" ובאופן זה למנוע מראש כל אפשרות של השתתפות איראנית במיזם. גורם במשרד האנרגיה אישר ל"ישראל היום" כי במסגרת ההסכם עם שותפות הנפט טוטאל, תהיה לישראל זכות וטו על זהות החברות שירכיבו את השותפות ויבצעו את הקידוח בשדה קאנא, אם אכן יימצא בו גז. זאת כדי למנוע אפשרות של כניסת גורמים עוינים, כגון חברות אנרגייה איראניות, למיזם.

טוטאל הורכבה מחברה צרפתית ומשתי שותפות בעלות נתח קטן יותר - חברה איטלקית וחברה רוסית. בעקבות הסנקציות על רוסיה סולקה החברה הרוסית ונוצר צורך להכניס למיזם שותפה חדשה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר