דובר הטליבאן הפתיע: "איזו בעיה יש לנו עם ישראל?"

במקביל למצב הכלכלי-חברתי המידרדר באפגניסטן, דובר הארגון הקיצוני הביע טון "מפויס" כשאמר: "לכל מי שיש לו בעיה איתנו, אנו מוכנים לדבר" • כנשאל על ישראל הוא ענה: "כמו שתשאל אותי על המאדים"

לוחמי הטליבאן ברחובות אפגניסטן , צילום: אי.פי

ארגון הטליבאן הקיצוני נחשב במשך שנים עוין את המערב, וכתוצאה מכך גם את ישראל, אך אמירה של דובר הארגון, מוחם נעים ברדק, הצליחה להפתיע גם את מגיש אל-ג'זירה.

"המדיניות שלנו היא לפתור בעיות באמצעות דו שיח והבנה הדדית - עם כולם", הסביר תחילה נעים ברדק בראיון שנערך עמו אמש (רביעי). "לכל מי שיש לו בעיה איתנו, אנו מוכנים לדבר", המשיך לפני שנקטע על ידי המגיש של הרשת הקטארית ושאל אותו על ישראל.

"דיאלוג עם כולם? אפילו עם ישראל?", הקשה המגיש. "איזו בעיה יש לנו עם ישראל?", התפעל דובר הטליבאן. "בשלב הבא תשאל אותי האם אנחנו רוצים לפתח דיאלוג עם המאדים", הוסיף. "ישראל היא מדינה", הדגיש העיתונאי. "יש האומרים כי הדרך ללב של אמריקה עוברת דרך ישראל", רמז. "אם יש לך בעיה עם מישהו אתה יכול לפתור אותה. אנו רוצים לפתור בעיות שיש לאחרים איתנו", השיב ברדק.

קבוצת נשים מכוסה מכף רגל ועד הראש כשלידן עובר חמוש של הטליבאן, צילום: רויטרס

המגיש שאל: "אז אין לכם בעיה עם ישראל עכשיו?", דובר טליבאן ענה: "אתה מביא דברים מסוף העולם וזורק אותם כאן. אם למדינה או לאדם אין בעיה איתנו, איך אתה יכול בכלל לשאול האם אנחנו מוכנים לפתור את הבעיות עם אנשים שאין להם כל קשר לנו?".  

הראיון התקיים לציון שנה לשלטון הטליבאן והקמת "האמירות האסלאמית של אפגניסטן", זאת לאחר השתלטות הבזק של הארגון הקיצוני על הבירה באוגוסט אשתקד אשר הסתיימה עם הבריחה החפוזה והקטלנית של האמריקאים מהמדינה. כזכור, לטליבאן גבול משותף עם הרפובליקה האסלאמית של איראן ומספר תקריות נרשמו במהלך השנה האחרונה בין כוחות צבאיים של המדינות באזור.

על אף הטון המפויס של דובר הארגון, נזכיר כי מאז כינון שלטון הטליבאן באפגניסטן המדינה נמצאת בצניחה חופשית, גם בכל הקשור לזכויות אדם וגם למצב הכלכלי-חברתי של האזרחים. לפני כשבועיים פורסם ב"ישראל היום" טור מיוחד שכתב עבאס (שם בדוי) מקאבול.

"השינוי במשטר ובממשלה הוליד משברים כלכליים בלתי צפויים והוא הביא את המחירים להרקיע שחקים בזמן שכוח הקנייה של האנשים הולך ופוחת", כתב עבאס. "באופן דומה, מצבן של נשים ונערות חמור במיוחד מכיוון שהזכויות וההזדמנויות שלהן הוגבלו והוא כולל הגבלות על חינוך, תעסוקה, נסיעות ועוד רבים אחרים. המשברים המשולבים השפיעו לרעה מאוד על מצב הפרנסה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר