בקשה מבית הדין הבינ"ל בהאג: פתחו בחקירה נגד אבו מאזן בשל עינויי פלשתינים ביו"ש

לטענת מגישי הבקשה, הכוללת התייחסות גם לשבויים והנעדרים הישראלים בעזה, מנהיגי הרשות הפלשתינית עוסקים באופן שגרתי ושיטתי בעינויים "בקנה מידה נרחב" • לדבריהם, שיטות העינויים כוללות הכאה, בידוד, תנאים בלתי אנושיים בבתי הכלא – ואף הוצאות להורג ללא משפט • "הגיעה השעה שהרש"פ תישא באחריות"

יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן, ברמאללה, צילום: רויטרס

הפורום המשפטי הבינלאומי, ארגון מתנדבים שמונה אלפי עורכי דין ומהווה זרוע משפטית למלחמה בטרור, באנטישמיות ובדה-לגיטימציה לישראל, הגיש בקשה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן וראש ממשלת הרשות מוחמד אשתייה, בגין "שימוש נרחב ושיטתי בעינויים על ידי הרשות הפלשתינית".

הבקשה כוללת התייחסות גם לשבויים והנעדרים הישראלים בעזה, שעל פי מגישיה קיימת אחריות משפטית של הרשות לגורלם. בין היתר נכתב בה כי "עינויים הם פשע נגד האנושות על פי החוק הבינלאומי והאמנה נגד עינויים ועונשים אכזריים, בלתי אנושיים ומשפילים, והרשות עוסקת בשתי הפרקטיקות הללו".

עוד נכתב: "שירותי ביטחון שונים שפועלים תחת הסמכות, השליטה וההכוונה המעשית של מנהיגות הרשות בראשות אבו מאזן ואשתייה, עוסקים באופן שגרתי ושיטתי בעינויים בקנה מידה נרחב נגד פלשתינים ביהודה ושומרון, כולל פעילי זכויות אדם, עיתונאים, מתנגדים פוליטיים, נשים, בני מיעוטים, חברי קהילת הלהט"ב, פעילים ברשתות החברתיות וחשודים בשיתוף פעולה עם ישראל".

פלשתינים בעיר כמאללה, ב-2021, צילום: איי.אף.פי.

 

לטענת מגישי הבקשה, שיטות העינויים הנהוגות ברשות כוללות הכאה, מעצרים שרירותיים, בידוד, תנאים בלתי אנושיים בבתי הכלא, הטרדה, גביית הודאות בכוח והוצאות להורג ללא משפט.

ארסן אוסטרובסקי, מנכ"ל הפורום המשפטי הבינלאומי, אמר: "כבר מזמן הגיעה השעה שהרשות הפלשתינית תישא באחריות לשימוש השיטתי והנרחב בעינויים שהיא מבצעת נגד בני העם הפלשתיני, כמו גם באחריותה לעינויים של ארבעה אזרחים ישראלים שכרגע מוחזקים בעזה. אלה הן הפרות שערורייתיות של החוק הבינלאומי שאי אפשר להפריך אותן, אשר בית הדין הפלילי הבינלאומי חייב לחקור ולהגיש בגינן כתב אישום".

הבקשה לבית הדין הבינלאומי הוגשה במקביל לכינוס ועדת האו"ם נגד עינויים, שתדון השבוע לראשונה בתולדותיה בנעשה בהקשר זה ברש"פ. ברשות מוטרדים מהעיסוק הגובר בסוגיה ושלחו למטה האו"ם בז'נבה משלחת גדולה בת 17 בעלי תפקידים, בראשות שר הפנים זיאד האב א-רי, כדי לייצג אותם בדיון.

ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד אשתייה (ארכיון), צילום: רויטרס

 

לאורך השנים פורסמו עדויות רבות בנוגע לעינויים הקשים ברשות. בפסק דין משנת 2017 של ביהמ"ש המחוזי בירושלים, נחשפו שיטות ברבריות, כגון עקירת ציפורניים, הכנסת עצורים למי ביוב וצואה, השחתת איברי מין, החדרת סמרטוטים עם צואה לפיותיהם של עצורים, החדרת חפצים לגופם, שבירת גפיים ועוד. יצוין כי פסק הדין, שעסק בתביעת פיצויים של אזרחים ישראלים שנחטפו על ידי הרשות, התמקד בעיקר בעינויים שאירעו בסוף שנות ה-90 ובתחילת שנות האלפיים.

עם זאת, ככל הידוע, הרשות ממשיכה לענות באכזריות עצורים גם כיום. רק בסוף החודש שעבר נחשפו עדויות של פלשתינים שנכלאו במתקן המכונה "בית המטבחיים של יריחו". העצורים לשעבר סיפרו על התעללות קשה שכללה הרעבה ממושכת, מניעת שינה, מכות, קשירה בתנוחות מכאיבות ועוד. ביותר ממקרה אחד הסתיימו העינויים בבתי הכלא של הרשות במותם של העצורים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר