יוצא דופן: מגזין סעודי פרגן לערבים שמתגייסים לצה"ל

בכתבה שפורסמה במגזין "אל-מג'לה" היוצא בלונדון התראיינו חיילים מהחברה הערבית שהסבירו את הסיבות לגיוסם ואת הקשיים המלווים את המהלך • אחד הצעירים, א-רקיב עימאד, צוטט: "כבוד להחזיק ביד אחת נשק ובשנייה קוראן כדי להגן על מולדתי - ישראל" • בכתבה מוזכרת גם הביקורת בתוך החברה הערבית נגד התגייסות של ערבים-ישראלים לצה"ל

שער המגזין הסעודי "אל-מג'לה" היוצא בלונדון - על ערבים ישראלים שמתגייסים לצה"ל, צילום: שער "אל-מג'לה"

המגזין הסעודי "אל-מג'לה" היוצא לאור בלונדון פרסם בסוף השבוע האחרון כתבת שער יוצאת דופן בעולם הערבי. הכתבה מציגה באופן חיובי את גיוסם של ערביי ישראל לצה"ל - עניין חריג בכלי תקשורת המסקרים את המזרח התיכון.

בכתבה מתואר איך בשעת בוקר מוקדמת בנגב התכנס גדוד של לוחמים. "ואולם, לא מדובר בלוחמים רגילים אלא בערבים שבחרו להתנדב להילחם ואפילו להקריב את חייהם למען ההגנה על מדינת ישראל", צוין בפתיחת הכתבה ב"אל-מג'לה".

"הצעירים האלה, שביניהם יש גם נשים, גאים להיות חלק מהצבא הישראלי", נכתב במגזין, "אחד הצעירים, א-רקיב עימאד, אומר בגאווה: 'זה כבוד גדול להחזיק בזרוע אחת נשק ובזרוע אחרת את הקוראן כדי להגן על מולדתי - ישראל".

לוחמים בצה"ל במהלך אימון. (למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: אורן כהן

בכתבה גם העירו שישנה תפיסה שגויה בכלי תקשורת מרכזיים לגבי הצבא הישראלי, כשרבים מעריכים שהוא מייצג בעיקר יהודים. ואולם, ב"אל-מג'לה" הדגישו כי זה היה בהתחלה וכיום צה"ל מייצג את כל הישראלים: יהודים, דרוזים ומוסלמים.

בכתבה התראיינה גם רס"ן אלה שמשרתת כיום בתור סגנית דובר צה"ל בערבית. במגזין צוין כי ב-2021 היא הועלתה בדרגה והייתה לאישה הערבית המוסלמית הראשונה שמשרתת בדרגת רס"ן. "ב-18 החודשים הראשונים השארתי בסוד את העובדה שהצטרפתי לצבא. אבל אמי נכנסה לחדרי במהלך חופשה שבה חזרתי הביתה בסוף השבוע מבלי לדפוק בדלת ומצאה את מדי הצבא הישראלי. היא הביטה במדים והביטה אליי והתחילה לבכות. אבל בשקט כדי שאף אחד לא ישמע" סיפרה אלה למגזין.

עוד סיפרה אלה כי לאביה לקח שנה וחצי לסלוח לה. ואולם בסופו של דבר הוא ואמה קיבלו את בחירתה והביעו גאווה על כך שבתם משרתת בצה"ל.

וישנה גם ביקורת

בהמשך הכתבה מוזכרת גם הביקורת בתוך החברה הערבית נגד התגייסות של ערבים-ישראלים לצה"ל. כך למשל צוטטה חברת הכנסת לשעבר חנין זועבי באומרה כי "ישראל שואפת לגייס את העניים והמובטלים לעבוד צבא. 90% מהערבים שמשרתים בצבא הישראלי אינם נחוצים להגנה על ביטחון ישראל. זו סוגיה מדינית של הפרד ומשול".

חנין זועבי בימיה בכנסת, צילום: אורן בן חקון

אלא שחסן כעביה, ערבי-ישראלי ששירת בצה"ל שני עשורים, הגיע לדרגת סא"ל ועובד כיום כדובר במשרד החוץ - דוחה את הביקורת בתשובה לשאלת "אל-מג'לה": "צה"ל הוא המוסד היחידי שאין בו אפליה ויש שוויון ושילוב מוחלטים. זה לא נכון שמצטרפים רק בגלל גורמים כלכליים. רוב הערבים הישראלים שהצטרפו לצבא עושים זאת מסיבה אחת: הם רוצים להיות חלק מהמדינה. הם רוצים להשתלב בחברה האזרחית ולהשיג גם הזדמנויות לעבודות טובות יותר. רוב החברות מעדיפות מועמדים שהשלימו שירות צבאי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר