זעזוע בעולם הערבי: סטודנטיות מירדן וממצרים נרצחו בקמפוסים שבהם למדו

אימאן ארשיד ונירה אשרף הותקפו בפומבי בצהרי היום • הרציחות תועדו וזעזעו את אזרחי המדינות • למרות השוני בין המקרים, נראה שמאחורי שתי התקיפות עומדים גברים שביקשו לנקום על כך שהנשים לא נענו לחיזוריהם • "הפתרון הוא עונש מוות לפושעים"

נירה אשרף, 21, הותקפה ונדקרה מחוץ לקמפוס

שתי סטודנטיות, אחת במצרים והשנייה בירדן, נרצחו לאור יום בקמפוסים שבהם למדו. רגעי הרצח תועדו ועוררו זעזוע בעולם הערבי. לא עוד מקרה של רצח עלום, אלא טבח מצולם.

איש לא הכיר את השם אימאן ארשיד עד אתמול. מצעירה אלמונית, סטודנטית שנה ראשונה לסיעוד, אישה שחיה חיים רגילים למדי בעמאן ושכל עתידה לפניה, הפכה ארשיד לדמות ציבורית. שמה ותמונתה מופצים ברשתות, סיפורה מסוקר בהרחבה.

אביה הסיע אותה לאוניברסיטה בעמאן, היא נכנסה למבחן, סיימה אותו כעבור שעתיים וכשיצאה מהכיתה, נורתה בלא פחות מחמש יריות, אחת מהן בראשה. כל זה קרה אתמול בשעת בוקר ובתוך כותלי האוניברסיטה. "היא סיפרה לי שיצאה מהמבחן, ומחכה לאחיה שיסיע אותה הביתה", סיפר אביה מופיד שרק בדיעבד התברר לו שזו הפעם האחרונה שישמע את קולה.

בראיונות לכלי התקשורת בירדן הוא דרש להטיל על היורה את העונש המרבי, כלומר הוצאה להורג. "איננו רוצים סולחה, אלא רק שיקבל את עונשו", אמר. היורה הצליח לברוח, והמצוד אחריו נמשך. זהותו טרם התבררה, וגורמי הביטחון הירדנים פתחו בחקירה. חברותיה של ארשיד, שכמה מהן היו עדות לתקרית אמרו שהיורה נראה בשנות ה-20 לחייו, ונכנס לקמפוס כשהוא חובש כובע לראשו. לאחר שירה בארשיד, המשיך לירות באוויר כדי לפזר את ההתקהלות במקום ולפלס לעצמו דרך מילוט.

הרקע לרצח הוא ככל הנראה סירובה של ארשיד להיענות לחיזוריו של גבר שביקש להיפגש עמה. לפי דיווחים, יממה לפני הרצח הוא איים עליה. "מחר אבוא לדבר איתך ואם לא תסכימי, אהרוג אותך", לשון האיום שפורסם.

הזעזוע מהמעשה מהדהד ברשתות עם אינספור תגובות המביעות שאט נפש. "העולם אינו בטוח לנשים. הן נרצחות רק בגלל שהן אומרות לא". "עד מתי נשמע על פשעים כאלה ונמשיך לפחד?", נכתב בחלק מהתגובות.

אימאן ארשי, נורתה בחמש יריות, אחת מהן בראשה,

רצח הסטודנטית הירדנית בא בעיצומה של סערה במצרים סביב רציחתה של נירה אשרף, סטודנטית בת 21, שנטבחה בדקירות סכין מול שער האוניברסיטה שבה למדה מצפון לקהיר, לפני שלושה ימים. בסביבתה טוענים כי חברה ללימודים הציע לה אירוסין, ובעקבות סירובה, התנפל עליה בצוהרי היום בדקירות שלא הותירו לה סיכוי להישאר בחיים.

התקיפה האכזרית בוצעה לעיני עוברים ושבים ברחוב הסואן, ותועדה בסרטון שהועלה לרשתות החברתיות. התיעוד עורר הרבה אמוציות בדעת הקהל המצרית והערבית. לא עוד מקרה של רצח עלום אלא טבח מצולם. זה כשלעצמו גרם לאנשים רבים להתחבר לאשרף ולהביע זעזוע מהקלות שבה נרצחה.

"מי תהיה הקורבן הבא שתמונתה תופיע לצד אימאן ארשיד ונירה אשרף?", "אתמול במצרים, היום בירדן. למי שתירץ את רציחתה של נירה בסגנון לבושה ובכך שאינה עוטה חיג'אב, בירדן נרצחה אימאן והיא כן עוטה חיג'אב! והתוצאה אחת, שני קורבנות", "הפתרון הוא עונש מוות לפושעים בכיכר העיר, כך יידע הפושע הבא מה יהיה גורלו", לשון חלק מהתגובות שפורסמו.

רצח נשים היא תופעה כאובה ומוכרת במדינות הערביות, ובדרך כלל מתרחשת על רקע פנים - משפחתי או מסיבות של "חילול כבוד המשפחה". שני פשעי הרצח האלה נבדלים ברקע ובמקום. הפעם זה קורה בקמפוסים, מקומות שאמורים לספק הגנה לסטודנטים והסטודנטיות הלומדים בהם, והקורבנות הן סטודנטיות צעירות שכל חטאן היה שלא נענו לחיזורי הצד האחר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר