דיווחים באיראן: בעקבות מבוכת החיסולים - טיהור מקיף באגף המודיעין של משמרות המהפכה

על פי מידע שהגיע לאתר חדשות המזוהה עם האופוזיציה, בכירי ארגון הטרור זועמים על התהלותו הרשלנית של אגף המודיעין וקוראים לפרקו לגמרי • המפקדים זעמו על כישלון מבצעים בחו"ל והיעדר מודיעין על כוונה לחסל בכירים במשטר בטהרן

חיילי משמרות המהפכה, צילום: אי.אף.פי

 גורמי ביטחון בכירים קראו לטיהור ופירוק מוחלט של שירות הביון של משמרות המהפכה, כך עולה ממידע שהגיע היום (שישי) לידי אתר החדשות "איראן אינטרנשיונל" היושב בלונדון ומזוהה עם האופוזיציה למשטר בטהרן.  על פי הדיווחים, גורמים בתוך משמרות המהפכה זועמים על כשלים רצופים בהתנהלות מחלקת המודיעין של הארגון, כולל פעולות "מביכות" בחו"ל וכישלון בלהתריע על כוונה לחסל את בכיריו.           

המידע שהגיע לידי אתר החדשות מצביע על כך שהדחתו של חוסיין טייב מארגון הביון של משמרות המהפכה היא תוצאה של יחסים מתוחים לאורך שנים בין כמה גורמים ביטחוניים בכירים שכעת רוצים לנקות את שורות ארגון המודיעין ולפרק אותו לגמרי.

 על פי מידע שהגיע לידי אתר החדשות, אסמאעיל קעני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, ואיסמעיל חטיב, שר המודיעין, הם בין מתנגדיו הבכירים ביותר של טייב והמתינו זמן רב להזדמנות לפעול להדחתו. ממידע זה עולה כי מתנגדיו של טייב טענו שוב ושוב כי הארגון בראשותו לא מילא את משימותיו ולא דבק בסמכותו.

החיסולים של הבכירים הכריעו על עתידו. ראש המודיעין במשמרות המהפכה, חוסיין טייב,

 לפי מקורות "איראן אינטרנשיונל" , בחודשים האחרונים שלחו ראשי היחידות בסוכנויות הביטחון של איראן הודעות חוזרות ונשנות ישירות ללשכתו של עלי חמינאי, מנהיג הרוחני של איראן שהנושא המרכזי שלהן היה הבקשה להרחיק את מי שאין לו סמכות "לנטרל טרור וריגול", כשהכוונה היא לטייב ולארגונו.

 לטענת מקורות אלה, גם מתנגדיו הבכירים של טייב טענו כי הארגון לא עמד ב"סטנדרטים הבסיסיים לסיכול פעילות טרור באיראן" ובמקביל התנהל בצורה  "חובבנית ולא מקצועית" בפעילות מחוץ לאיראן, שהם תפקידו  ואחריות  של ארגוני אבטחה אחרים. בכירים טענו בפני השלטונות כי הארגון פגע באינטרסים של איראן. מתנגדיו של טייב במוסדות ביטחון אחרים קראו לטיהור מוחלט עד לפיטורי כל בכירי משמרות המהפכה, לפירוקו ולהקמת ארגון חדש שייעודו הותווה מאז הקמתו.

עוד נטען בפני אתר החדשות כי בחירתו של מוחמד קאזמי, המוכר על ידי בכירי הביטחון האיראנים כ"ביורוקרט אפור" ואינו דמות מבצעית במערכת הביטחונית של הרפובליקה האסלאמית, תהיה למעשה המסמר הראשון בארון הקבורה של אירגון המודיעין  של  משמרות המהפכה.

 כשלים רצופים בפעילות בחו"ל

 הפעילות של ארגון המודיעין של משמרות המהפכה מחולקת לשני חלקים, הכוללים את מחלקת "מבצעים מיוחדים" או "יחידה 4000" ומחלקת " מבצעי מודיעין נגדי" או "יחידה 1500".

 מקורות באיראן "אינטרנשיונל" אומרים כי במהלך כהונתו של טייב הפכה משימתה של יחידת המודיעין הנגדי (יחידה 1,500) לפעילות טרור מחוץ לאיראן, וכישלונותיה הרצופים של היחידה בביצוע משימותיה חיזקו את המחאה על הדחתו של טייב לאורך זמן.

 לפי מקורות אלה, הפעולה שהובילה להתנקשות בחייו של חסן סייד חודאי, קצין בכיר ביחידת כוח קודס 840 של משמרות המהפכה, נחשבה ל"תבוסה החמורה ביותר" של טייב על ידי מתנגדיו, משום שהארגון בראשותו, לכאורה, אפילו לא הזהיר על חיסולו של חודאיי.

 מקורות אומרים כי התבוסה הנוספת של טייב הגיעה בנובמבר 2021, כאשר שלושה מפקדים בכירים במשמרות המהפכה נעצרו במהלך מבצע באיחוד האמירויות הערביות ושחרורם התאפשר רק לאחר מגעים דיפלומטיים ממושכים.

המעצרים של עשרות אנשים שהואשמו בקשרים למשמרות המהפכה בקפריסין בעקבות ניסיון כושל להתנקש בחיי איש עסקים ישראלי בספטמבר אשתקד, וכן ניסיון כושל נוסף להתנקש בחיי איש עסקים ישראלי  בטורקיה בפברואר אשתקד, הם בין המקרים שטייב הוזכר כאחד הכשלים המבצעיים הגדולים שלו  לאחרונה.

 לפי מידע שהגיע לאיראן אינטרנשנול , לאחר הכישלונות הללו התגברו הקולות המתנגדים לטייב הן בסוכנויות הביון והן  בין אנשי  הדיפלומטיה, והם הזהירו את טייב כי לא רק שהוא אינו ממלא את אחריותו, אלא שהוא נושא בעלויות פוליטיות גדולות עבור המשטר.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר