סיוע נפשי, כספי והומניטרי: חברת ההייטק הישראלית שמסייעת לאזרחי אוקראינה

בצל הלחימה במזרח אירופה, "קבוצת יעל" החליטה לרגש ולסייע לאזרחי אוקריאנה • "כבר מהיום הראשון יעל דאגה לעובדים האוקראינים להימלט למקומות בטוחים, למרכזי סיוע ונתנו להם עזרה" • במסר למשק הישראלי: "קוראים להצטרף אלינו כדי לאפשר לעיר הזו להמשיך להתקיים"

קבוצת יעל מסייעת לאזרחי אוקראינה, צילום: Peace to Kharkiv

ערבות הדדית כחול לבן: השבוע התרגשנו מפרסום שיא של כל הזמנים בייצוא ההייטק הישראלי שלפי נתוני משרד התעשייה והכלכלה הסתכם במהלך 2021 בכ-143 מיליארד דולר. קבוצת יעל, שבימים רגילים מנהלת פרויקטים טכנולוגיים ברחבי העולם, החליטה לרגש ולהוביל עם ייצוא של אהבה וסיוע לאזרחי אוקריאנה שנמצאת ביומה ה-50 ללחימה.

"אנחנו מאמינים שיש לנו אחריות, שהיא מעבר לתחום העיסוק שלנו כאן. מעבר לכך שאנחנו חברת טכנולוגיה עם פעילות גלובלית ולנוכחות שלנו באוקראינה עצמה, יש את המקום שלנו כבני אדם שמסוגלים לראות את האחר שמצוי במשבר", אמר דורון גיגי, מנכ"ל קבוצת יעל.

דימטרי חרצנקו, בן 41, ניהל עד לפרוץ המלחמה את הסניף האוקראיני של "יעל אקספטיק", המונה 160 עובדים שבימים כתיקונם מסייעת לחברות הייטק ישראליות להשתלב בשוק המזרח אירופי.

"כבר מהיום הראשון ללחימה יעל דאגה לעובדים האוקראינים להימלט למקומות בטוחים, למרכזי סיוע ונתנו להם עזרה. הדרכים לא בטוחות, כך שלמדנו מה הן הדרכים הבטוחות והדרכנו את העובדים באיזה דרכים לנסוע".

סיוע הומניטרי, נפשי וכספי, צילום: Peace to Kharkiv

ביום החמישי ללחימה לא הסתפקה החברה בסיוע לעובדיה והרחיבה את הפעילות לכלל האזרחים. "הקמנו בחארקיב ארגון התנדבותי בשם "Peace to Kharkiv" שהפך למרכז אדיר לסיוע לכל האזרחים", הסביר דימטרי שבעצמו עזב עם משפחתו לקרואטיה ממנה הוא מנהל את הארגון שפך להיות ארגון הסיוע המרכזי בחארקיב.

5,000 דולר לסיוע לפליטים

מה אתם עושים?

"יש לנו למעלה מ-100 מתנדבים מרחבי העיר. עדיין מגיעים פליטים שנוסעים מערי המזרח למערב כדי לעזוב את אוקראינה. אנחנו מסייעים להם בכל שלבי המעבר שלהם: הסעות, הדרכות מהן הדרכים הבטוחות, תמיכה כספית ומקומות לינה. אנחנו אוספים ארוחות חמות מלמעלה מ-90 מסעדות, בחארקיב והמתנדבים מחלקים קרוב ל-7,000 ארוחות חמות במקלטים ובבתי חולים. מלבד הארוחות אנחנו מעבירים מזון, תרופות ומצרכים לתושבים התקועים בבתים. אנחנו מאכילים מדי יום אלפי אנשים ולא שוכחים את הסיוע הנפשי".

מה המצב היום בחארקיב?

"העיר תחת הפגזות שלא מפסיקות והאנשים יושבים במקלטים והם במצב הומניטרי גרוע, רובם קשישים מוגבלים. יש בעיה באספקת המים, וחלק מהאזורים מנותקים מחשמל. במרכז העיר יש מספר חנויות שעדיין עובדות, אך מסוכן להגיע אליהן בגלל ההפגזות. אחד האתגרים שלנו הוא לאתר את האנשים שזקוקים לעזרה, במיוחד את הנכים ואת המוגבלים החיים באזורי לחימה מסוכנים, לעבור דירה אחר דירה ולהביא להם אוכל. לעיתים זה מסוכן למתנדבים".

קרוב ל-7,000 ארוחות חמות במקלטים ובבתי חולים, צילום: Peace to Kharkiv

הארגון שהפך לאחד היציבים בשטח (רבות מהתרומות ומהסיוע נגנבים בדרכים שהפכו לפרוצות) מציע מערך מסודר של תרומות, חשבוניות ודו"חות, ומצליח להעביר תרומות אל יעדן ולהוות הגורם היציב והבטוח המקשר בין התרומה לאדם הזקוק לה והרשויות נעזרות בו מדי יום.

"אחד המקרים הבולטים, לאחרונה, היה של זוג קשישים, אירנה ואלכסנדר, שנותרו לבד בבניין ענק שהופגז, ללא מים או חימום. הם סירבו לעזוב את הבית. הילדים שלהם, שעזבו לטורקיה, מצאו את הארגון שלנו באינסטגרם", מספר סרגיי דרוצ'ק, 35, אחד המתנדבים של ארגון "peace to khariv" שעזב את מפעל הרהיטים שבבעלותו בשבוע הראשון ללחימה והתגייס לסיוע.

את אשתו ובנו בן ה-16 הוא מילט לגרמניה תוך שהוא ממשיך לסייע לתושבים, רובם מבוגרים, שנשארו בעיר, "הבאנו להם אוכל והם רעדו. הבנו שזה לא הקור. הם אמרו שזה ככה מאז תחילת ההפגזות. הצלחתי למצא פסיכולוג שיבוא לדבר איתם וילווה אותם ברגעים הקשים. אני החלטתי לאמץ אותם ולבוא לבקר אותם באופן אישי, כי הם הזכירו לי את סבא וסבתא שלי, ואני מרגיש שאני חייב לתת להם תקווה. הם כל הזמן מנשקים אותי ולא מפסיקים לבכות. חוץ מלהביא משלוחי מזון, אני ביחד עם עוד מתנדבים, מצאנו נתיבי מילוט לנסיעה ואני ממשיך להסיע ברכב הפרטי כל יום עוד ועוד אנשים לגבול עם פולין".

מידי יום מעבירה קבוצת יעל לאוקראינה 5,000 דולר לסיוע לפליטים, את חלק מהסכום היא מוציאה מכיס החברה וחלק מתרומות הציבור.

דורון גיגי, מנכ"ל יעל: "כדי שכל זה לא יישאר בגדר מילים יפות, אנחנו מתגייסים למאמץ בשטח באופן הכי פשוט – כסף. אנחנו אוספים כספים כדי להמשיך ולקיים את התארגנות החירום של 'יעל אקספטיק' לקיומם של עשרות אלפי אנשים הממשיכים לחיות בתנאים קשים, בחארקיב ההרוסה. אנחנו קוראים למשק הישראלי כולו להצטרף אלינו כדי לאפשר לעיר הזו, אותה אנחנו מכירים מקרוב, להמשיך להתקיים עד שוך הקרבות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר