שרי ההגנה של מדינות נאט"ו התכנסו היום (רביעי) בבריסל לדיון חירום בעקבות שורת חדירות של כלי טיס רוסים למרחב האווירי של אירופה, מה שנתפס כניסיון נוסף של הקרמלין לבחון את גבולות סבלנותה של נאט"ו. הפרות המרחב האווירי הללו הובילו לתחילתו של מבצע "המשמר האזרחי" (Eastern Sentry), שמטרתו להגביר את המעקב וההגנה.
עם זאת, מספר מדינות חברות סבורות כי המענה שניתן עד כה אינו מספק, וקוראות לנקוט צעדים נרחבים יותר, כולל שיפור יכולות התגובה של נאט"ו והרחבת משאבי ההגנה. האיחוד האירופי העלה הצעה להקמת "חומת נגד כטב"מים" שתגן על שמי אירופה מפני תקיפות בלתי מאוישות. במסגרת הפסגה ייפגשו השרים גם עם ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהל, לדיון בתוכנית PURL - יוזמה אמריקאית המאפשרת לקייב לרכוש נשק אמריקאי במימון אירופי. "אנחנו משיגים את השקט באמצעות עוצמה, לא באמצעות מילים גדולות" אמר שר המלחמה האמריקני, פיט הגסת' בכנס מדינות נאט"ו והוסיף כי "אנו משיגים זאת כאשר יש לנו יכולות אמיתיות ומוצקות שהיריבים מכבדים".
בד בבד, גל התקיפות הרוסיות בשטחי אוקראינה ממשיך. לפני כשבועיים הותקפה תחנת הרכבת בעיר שוסטקה שבצפון־מזרח אוקראינה באמצעות כטב"מ, מה שהביא למותו של גבר בן 71, לפציעתם של שמונה נוספים ולהרס רכבות וקרונות שעלו באש.
לדברי גורמים אוקראיניים, מדובר באחת ממאות התקיפות שבוצעו נגד הרכבות באוקראינה, זאת כחלק ממאמץ רוסי נרחב לפגוע בתשתיות לוגיסטיות חיוניות. אולכסנדר פרצובסקי, מנכ"ל הרכבות הלאומיות של אוקראינה, הסביר כי רוסיה משנה את טקטיקת התקיפות שלה בזכות כטב"מים מדויקים יותר, המצוידים במצלמות ובמערכות בקרה בזמן אמת: "לא מדובר רק בכמות התקיפות, אלא גם בגישה. כעת, כשהם מפעילים כטב"מי שאהד מדויקים, הם מכוונים ישירות לקטרים עצמם", אמר.
אף שהרכבות באוקראינה ממשיכות לפעול בזכות תיקונים מהירים ויכולת התאוששות יוצאת דופן, מומחים מזהירים כי השדרוגים הטכנולוגיים של הכטב"מים הרוסיים, ויכולת השידור החי ותיקון מסלול תוך כדי תנועה, הופכים את מערך התחבורה האוקראיני לפגיע מתמיד.
מאז תחילת הפלישה הרוסית ב־2022 נרשמה בממוצע לפחות פגיעה אחת בשבוע נגד תשתיות רכבת, אך מאז הקיץ האחרון מספר זה שולש ונרשמו בין שתיים לשלוש תקיפות בשבוע, כך לפי נתוני סוכנות הידיעות האמריקנית AP. עם זאת, גורמים ממשלתיים אוקראיניים מציינים כי המספרים האמיתיים גבוהים בהרבה - כ־300 תקיפות רק מאז חודש אוגוסט, כלומר כעשר תקיפות בשבוע.
רשת הרכבות האוקראינית נחשבת לעורק תחבורה מרכזי, המוביל כ־63% מהמטען הלאומי ו־37% מהנוסעים. היא משמשת גם להעברת סיוע צבאי ממדינות מערביות ולייצוא תבואה ומתכות לנמלים ולגבולות. המומחה הצבאי סריי ביסקרסטנוב הסביר כי רוסיה ציידה כטב"מים במודמים ובמצלמות וידאו המאפשרים שליטה מדויקת ומעקב בזמן אמת. לדבריו, הדבר הופך את הקטרים למטרה נוחה במיוחד - איטיים, בולטים וניתנים למעקב. "אם הרוסים ימשיכו לפגוע בקטרי דיזל וחשמל, יגיע הרגע שבו המסילות יישארו שלמות – אבל לא יהיה מה להסיע עליהן". אמר.
במשרד ההגנה האוקראיני אישרו כי אותרו כטב"מ מסוג 'גראן' – הוא הגרסה רוסית לכטב"מ האיראני 'שאהד' - המצוידים במצלמות אזרחיות ומודמים אלחוטיים, פרט שמעיד כי מוסקבה מפתחת טכנולוגיות חדשות. לפי גורמים במשרד, השדרוגים מאפשרים לרוסים גם לזהות סוללות נ"מ ולתעד את הנזק בשטח - נדבך נוסף במערכה האווירית המתרחבת נגד אוקראינה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו