ממשלת איטליה אישרה היום (רביעי) פרויקט ענק להקמת גשר בין חצי האי האפניני (״המגף האיטלקי״) לאי סיציליה שבים התיכון, מה שעתיד להיות הגשר התלוי הארוך בעולם.
הפרויקט בהיקף של 13.5 מיליארד יורו קיבל את אישור הוועדה הממשלתית לאחר עשרות שנים של דיונים. ראש הממשלה ג׳ורג׳ה מלוני אמרה כי ״זו לא משימה קלה אבל אנחנו רואים בזה השקעה בהווה ובעתיד של איטליה, ואנחנו אוהבים אתגרים קשים כשהם הגיוניים״.
הגשר אמור לקבוע שיא עולמי כאשר הוא יתפרש על פני 3.3 קילומטרים בין שני מגדלים שיתנשאו לגובה של 400 מטרים. התכנון כולל שני קווי רכבת במרכזו ושישה נתיבים לרכבים. הוא מיועד להחליף את המעבורת הנוכחית שהשיט בה אורך כשעה שעה לרכבים ושעתיים לרכבות (קרונות הרכבת מועמסים על גבי מעבורת – ולאחר מכן יוצאים לדרך בסיציליה).
סגן ראש הממשלה מתיאו סלביני אמר כי העבודות עשויות להתחיל כבר בספטמבר או אוקטובר הקרובים. לדבריו, הפרוייקט ישמש להאצת הפיתוח באזורים העניים באופן יחסי בדרום איטליה ויצור עשרות אלפי מקומות עבודה מיומנים.
בניית הגשר תבוצע על ידי קונסורציום Eurolink בראשות החברה האיטלקית WeBuild, יחד עם חברות ספרדיות ויפניות. החברות העריכו כי הפרויקט צפוי ליצור יותר מ-100 אלף מקומות עבודה.
אולם הפרוייקט מעורר גם התנגדות חריפה. השבוע הגישו ארגוני סביבה תלונה לאיחוד האירופי בשל מה שהם מזהים כסיכונים חמורים לסביבה. דניאל יאלקואה, פעיל נגד פרוייקט הגשר, אמר כי ״הוועדה מוטה" והוסיף כי מקווה שגומרים אחרים דוגמת האיחוד האירופי ומערכת המשפט "יבואו ויעצרו את המשחק הזה, שהוא הרסני לשטח שלנו״.
לצד הסכנות הסביבתיות, התובע הציבורי במחוז מסינה שבסיציליה הזהיר מהאפשרות של חדירת גורמי פשע מאורגן כמו המאפיה המקומית ינצלו את הפרוייקט לרווחיהם. סלביני עצמו הבטיח כי הממשלה תעשה הכל כדי למנוע זאת.
איטליה מבקשת לסווג את ההשקעה בגשר כחלק מהוצאות הביטחון, וזאת במטרה לעמוד בהתחייבות שלקחה על עצמה כחברה בנאט"ו להגדיל את תקציב הביטחון שלה לרמה של 5% מהתמ"ג עד 2035.
הדיונים בפרויקט הגרנדיוזי החלו כבר לפני 50 שנים, אך לא התממש מעולם. ב-2006 זכה קונסורציום Eurolink במכרז - אך הוא בוטל בעקבות משבר החוב בגוש היורו. חבר הפרלמנט ניקולה פרטויאני מהאופוזיציה השמאלית אמר כי מדובר ב-״מגה-פרוייקט שיסיט כמות עצומה של משאבים ציבוריים״ ו"עשוי להפוך לחור שחור ענק״. המפלגה הדמוקרטית (מרכז-שמאל) הזהירה שהפרוייקט ״רומס נורמות סביבתיות, בטיחותיות ואירופיות - ושכל ישר״.הדיונים בפרויקט הגרנדיוזי החלו כבר לפני 50 שנים, אך לא התממש מעולם. ב-2006 זכה קונסורציום Eurolink במכרז - אך הוא בוטל בעקבות משבר החוב בגוש היורו. חבר הפרלמנט ניקולה פרטויאני מהאופוזיציה השמאית אמר כי מדובר ב-״מגה-פרוייקט שיסיט כמות עצומה של משאבים ציבוריים״ ו"עשוי להפוך לחור שחור ענק״. המפלגה הדמוקרטית (מרכז-שמאל) הזהירה שהפרוייקט ״רומס נורמות סביבתיות, בטיחותיות ואירופיות - ושכל ישר״.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו