מודל של מנהרת חמאס ושעון חול: במרכז ברלין נפתח מיצג למען שחרור החטופים

במיצג גם כסאות ריקים שעליהם מודפסות תמונות החטופים • אלון גת, שאחותו כרמל מוחזקת בעזה: "אסור שהנושא הזה יירד מסדר היום, לא בגרמניה ולא בעולם" • המיצג - יוזמה של שורת ארגונים יהודיים וארגונים תומכי ישראל

כסאות החטופים בכיכר בבל בברלין. צילום: הקונגרס היהודי העולמי

"אסור שנושא יירד מסדר היום": במסגרת הפעולות להעלאת המודעות לחטופים הישראלים בעזה, ארגונים יהודיים וארגונים תומכי ישראל הקימו בכיכר בבל בברלין מיצגים הכוללים הדמיה של מנהרות חמאס שבהן שוהים החטופים, שעון חול שבא להראות כי זמנם של החטופים אוזל, וכסאות ריקים שעליהם מודפסות תמונות החטופים.

מודל המנהרה, שהוצב בלב ברלין, צילום: הקונגרס היהודי העולמי

"מיד עם פרוץ הלחימה, ערכנו בכיכר בבל עצרת וערב זיכרון לנרצחים ולשחרור החטופים" אמרה תהילה דרמון, מנכ"לית ICE, אחד מהארגונים השותפים בפרויקט "כיכר החטופים". "מזעזע לחשוב שחצי שנה אח"כ ו-132 מהם עדיין נמקים במנהרות החמאס. כדי לגייס את הקהילה הבינ"ל ולהעלות את המודעות למצבם התגייסנו יחד עם השותפים לפרויקט. בחרנו להקים את  'כיכר החטופים' בלב ליבה של ברלין, מול אוניברסיטת הומבולדט שבה יעברו אלפי תיירים ומקומיים בכל יום".

מאי 1933: שריפת ספרים בידי הנאצים בכיכר בבל (אז אופרה) במרכז ברלין, צילום: אי.פי

הבחירה בכיכר בבל (Bebelplatz) איננה מקרית. ב-10 במאי 1933 שרפו הנאצים במקום יותר מ-20,000 ספרים שלטענתם לא היו "בעלי רוח גרמנית".

יוזמי המהלך הם מלודי סוחרביץ וקרן "למען ירדן", שהוקמה על ידי משפחת רומן. בתם ואחותם ירדן נחטפה על ידי מחבלי חמאס ושהתה בשבי במשך 50 יום. בעלה אלון גת הצליח לברוח מהמחבלים עם בתו בת השלוש. כעת אלון גת נלחם ללא לאות לשחרור אחותו, כרמל, שעדיין חטופה. "זהו משבר הומניטרי בינלאומי שאסור שיירד מסדר היום, לא בגרמניה ולא בעולם כולו", אמר אלון. "צריך לחץ עולמי כדי להחזיר אותם עכשיו".

לדבריו הצטרף גם מראם שטרן, סגן נשיא ארגון הקונגרס היהודי העולמי. "המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר הייתה טרגדיה אנושית שהציגה את פרצופו האמיתי של הרוע לעיני העולם כולו. התמונות של צעירים וצעירות, סבים וסבתות וילדים הנגררים על ידי טרוריסטים לעזה שינו לעד את נפש הקהילה היהודית העולמית. יותר מ-215 ימים לאחר מכן, הקריאה להחזיר את כולם הביתה חיונית מתמיד. זה לא רק יחיש את סיום המלחמה המתמשכת, אלא שזה יהיה צעד גדול לקראת בניית עתיד בטוח יותר עבור ישראלים ופלסטינים כאחד".

הקמת הכיכר נתמכת על ידי שורת ארגונים ובהם צוזאמן ברלין, ארגון הקהילות הישראליות באירופה (ICE) והקונגרס היהודי העולמי.

הכיכר תהיה פתוחה לקהל הרחב החל ממחר ולמשך חודש ימים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר