הדחתו של שר ההגנה הרוסי: במשחק הכיסאות הזה השיג פוטין שני יעדים

נשיא רוסיה החליף את האיש שהוביל את מערכת הביטחון הרוסית במהלך הפלישה לאוקראינה • דובר הקרמלין טען כי המטרה היא העברת הכלכלה לפסי מלחמה, ורמז ששויגו לא היה מספיק פתוח לחידושים, אבל אפשר לשער שהסיפור עמוק יותר • ייתכן שמדובר באירוע דרמטי, אף יותר מהנראה במבט ראשון

הנשיא פוטין ושר ההגנה סרגיי שויגו. צילום: אי.אפ.פי

ההדחה של שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו היא אירוע דרמטי בפני עצמו - וייתכן שאף יותר מהנראה במבט ראשון.

תחילה - הפרטים בקצרה. ולדימיר פוטין הודיע על שורת שינויים בתפקידי המפתח בצמרת הרוסית, ובהם העברתו של שויגו לתפקיד מזכ"ל מועצת הביטחון - ומינוי של כלכלן נטול רקע צבאי, אנדריי בלואוסוב, במקומו לתפקיד שר ההגנה.

סרגיי שויגו לצד פוטין, צילום: ללא קרדיט

דובר הקרמלין פסקוב טען כי מטרת המינוי של בלואוסוב היא העברת הכלכלה לפסי מלחמה. "צריך שכלכלת ההגנה תתאים לכלכלת השעה", אמר ורמז ששויגו לא היה מספיק פתוח לחידושים.

אבל אפשר לשער שהסיפור עמוק יותר. תזכורת: לפני כחודש, נעצר במוסקבה סגנו של שויגו, טימור איוואנוב, שהיה אחראי על הרכש והבינוי במשרד ההגנה. איוואנוב הוא מקורבו של שויגו, ומכיוון ששחיתותו האישית לא הייתה סוד בפני איש (היא נחשפה יותר מפעם בידי התחקירנים של נבלני, למשל), והשאלה היחידה הייתה מה קרה שלפתע הפך את הנורמה ההתנהגותית של בכירי משרד ההגנה לסיבה למעצר.

נטול רקע צבאי. אנדריי בלואוסוב, צילום: רויטרס

הדחת שויגו ובעיקר האופן שבו נעשתה עשויים ללמד שהמקרים אינם מנותקים. אולם שויגו, שלפי תחקירים עיתונאיים גם אינו בדיוק מקפיד על טוהר מידות, מקורב מדי לפוטין מכדי להיות מודח כליל. מה הפתרון להיפטר ממנו בניהול הצבא בלי לגרום לזעזועים מחד ובלי לאפשר את המשך השחיתות מאידך? להצניח התפקיד מכובד, אך לא בהכרח בעל שיניים. כמו מזכ"ל מועצת הביטחון.

הדבר גם מתיישב היטב עם מה שידוע על המינוי המוצע. עד כה, אנדריי בלואוסוב מעולם לא נתפס בשחיתות - מעלה נדירה ביותר בממסד הרוסי. מה שעוד ידוע עליו הוא שהאיש תומך במעורבות גדולה של המדינה בכלכלה, בניגוד לעמיתיו לממסד הכלכלי (שהציל את רוסיה מהשפעת הסנקציות), מוכן להכניס את היד עמוק לכיס של העסקים (זו כנראה עדות לכך שמוסקבה מתכוננת לעתיד ורוד פחות), ולפי המידע שמתפרסם ברוסיה, אכן מאמין ש"רוסיה מוקפת אויבים" - נרטיב ניצי שבו מאמין פוטין עצמו.

השיג שני יעדים. פוטין (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

על כן, אפשר שבמשחק הכיסאות הזה השיג פוטין שני יעדים: גם הזזה שקטה של שויגו וגם מינוי של מינהלן בעל השקפות קרובות, שיאפשר את העמקת הטרנספורמציה של המשק הרוסי לכלכלת מלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר