ההפגנות הפרו-פלשתיניות בספרד מתרחבות: אוניברסיטאות במדינה קוראות לנתק את הקשר עם ישראל

מועצת המנהלים של ועידת הרקטורים של אוניברסיטאות ספרד (CRUE), הוציאה הצהרה מיוחדת על המצב בעזה ובה תמיכה בהפגנות בקמפוסים ודרישה להפסקת אש מיידית • הפדרציה היהודית הביעה דאגה כי התבטאויות ארסיות כלפי ישראל ואמירות אנטישמיות של פוליטיקאים מסכנות את יהודי המדינה

הפגנות פרו פלשתיניות בברצלונה (ארכיון). צילום: Anadolu Agency

עולם האקדמיה והתרבות הספרדי מחריף את הצעדים נגד ישראל. מועצת המנהלים של ועידת הרקטורים של אוניברסיטאות ספרד (CRUE), הוציאה היום (חמישי) הצהרה מיוחדת על המצב בעזה ובה תמיכה בהפגנות בקמפוסים ודרישה להפסקת אש מיידית ו"עצירת הפעילות המלחמתית של צה"ל, וכן הפסקת פעולות טרור באשר הן ושחרור האנשים שנחטפו על ידי חמאס".

רויטרס

ועידת הרקטורים דורשת העברת סיוע הומניטרי מוגבר ומאיימת כי תבצע "בדיקות ובמידת הצורך תבוצע השעיה של הסכמי שיתוף פעולה עם אוניברסיטאות ומרכזי מחקר ישראלים שלא מביעים מחויבות נחרצת לשלום ועמידה בערכים הומניטריים בינלאומיים".

הוועידה הצהירה כי תגביר את שיתוף הפעולה עם מוסדות ההשכלה הגבוהה הפלשתינים וקראה כי בהפגנות לא יהיה מקום ל"אנטישמיות ואיסלאמופוביה או כל התנהגות המלווה באיבה ושנאה בתוך האוניברסיטאות".

ההצהרה מגיעה לאחר שורה ארוכה של פעילויות מחאה ואיומים של אוניברסיטאות לנתק את הקשר עם ישראל. כך לדוגמה, הסנאט של אוניברסיטת ברצלונה (BU), מהאוניברסיטאות המובילות באירופה, קרא ביממה האחרונה לנתק את הקשר עם ישראל. כעת אוניברסיטת ברצלונה תצטרך להחליט האם לקבל את המלצת הסנאט.

הפגנות פרו פלשתיניות ברחבי ספרד, צילום: איי.פי

ההצהרה של אוניברסיטת ברצלונה היא צעד נוסף בגל מחאות פרו-פלשתיניות אשר שוטף בימים האחרונים את האוניברסיטאות בספרד. ההפגנות מתקיימות באוניברסיטאות בחבל הבאסקים, ולנסיה, איים בלאריים, ברצלונה, מלגה, אליקאנטה, סביליה, מדריד, נאברה, סארגוסה ועוד. מלבד אוניברסיטת ברצלונה, גם באוניברסיטת גרנדה ובחבל הבאסקים ישנם גורמים אשר קוראים לניתוק או בחינה מחדש של היחסים האקדמיים עם ישראל.

שרת המדע החדשנות והאוניברסיטאות בספרד, דיאנה מורנט, הוציאה אתמול הודעה התומכת בהפגנות ואמרה כי, "כשרת האוניברסיטאות אני גאה בסטודנטים מהאוניברסיטאות שלנו בכל רחבי המדינה שמפעילים חשיבה ביקורתית ומעבירים את המסרים שלהם מהאוניברסיטאות לכלל החברה ולמרחבים הציבוריים".

מקרה מקומם נוסף התרחש במוזיאון הלאומי 'ריינה סופיה' במדריד שם מוצגת תערוכה בשם 'מהנהר ועד הים'. חשבון הטוויטר של שגרירות ישראל בספרד גינה את המוזיאון על כך שהוא מארח תערוכה המתהדרת בשם תערוכה שמשמעותו היא השמדת מדינת ישראל.

הפגנות פרו פלשתיניות בברצלונה (ארכיון), צילום: Anadolu Agency

גם בארגון הפדרציה היהודית בספרד פרסמו הערב הצהרה בו המגנה את קיום התערוכה וכן התבטאויות של פוליטיקאים ספרדים נגד ישראל, כולל הצהרה של שרת הנוער והילדים, סירה רגו, פוליטיקאית ממוצא פלשתיני החברה במפלגת שמאל קיצוני, אשר הצדיקה בעבר את טבח השבעה באוקטובר ופרסמה לפני יומיים את הקריאה 'מהנהר ועד הים'.

כמן כן הייתה התבטאות של השר לזכויות חברתיות, פבלו בסטינדוי, ששלח מכתבים לחברות ספרדיות בעלות קשרים עסקיים לחברות ישראליות בו הוא דורש לנקוט "בכל האמצעים הנדרשים כדי שהיחסים המסחריים שלהם עם ישראל 'לא יתרמו לרצח העם בפלשתין'".

הפדרציה הביעה דאגה כי התבטאויות ארסיות כלפי ישראל ואמירות אנטישמיות של פוליטיקאים מסכנות את יהודי המדינה שממלא סובלים מאז השבעה באוקטובר. הפדרציה גם מציינת שסטודנטים יהודים סובלים מהמצב הנוכחי באוניברסיטאות, בעיקר באמצעות הקנטות והטרדות ורבליות, אולם במכתב שיצא מטעם הפדרציה מצוין שכבר אירועי מקרי תקיפה פיזית כלפי סטודנטים יהודים באוניברסיטאות בספרד.

ספרד היא אחת המדינות אשר מובילות את הקו הביקורתי ביותר נגד ישראל והיא מהמדינות שפועלות להכרה אירופאית רשמית במדינה פלשתינית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר