"עכשיו זה הזמן": מאות רופאים יהודים השתתפו בכנס בפריז לקראת עלייתם ארצה

מטרת הכנס: לעודד עליית רופאים שייתנו מענה למחסור בישראל • "היהודים פה בסכנה, שגברה מאז 7 באוקטובר", אמר לנו ד"ר מארק אבקסיס, שמתכנן לעלות "כמה שיותר מהר" • מארגני הכנס התרגשו: "זהו רגע היסטורי"

"בשורה גדולה". חלק ממשתתפי הכנס . צילום: שחר עזרן

בתחילת השבוע התקיים כנס ה-MEDEX הראשון בפריז, כחלק מתוכנית לאומית רחבה שיזמו משרד העלייה והקליטה, משרד הבריאות, ארגון "נפש בנפש" והסוכנות היהודית.

מטרת הכנס היא לעודד ולהאיץ את עלייתם לישראל של רופאים יהודים מרחבי העולם, אשר ייתנו מענה למחסור הגדול ברופאים במדינה.

זו הפעם הראשונה שכנס מסוג כזה, שהוא בעצם יריד תעסוקה בהשתתפות נציגי ההסתדרות הרפואית והגופים הרפואיים בישראל, מתקיים בפריז.

"יש הרבה לחץ". ד"ר עמנואל ומרי־לין דהן, צילום: יונית שילר

בשנים האחרונות מתקיים בכל שנה בחודש מארס כנס ה־MEDEX בארה"ב. הכנס הביא עד כה לעלייתם של מאות רופאים לישראל. ההחלטה לערוך בפריז כנס דומה התקבלה בעקבות זינוק שם של מאות אחוזים בביקוש לפתיחת תיקי עלייה לישראל מאז 7 באוקטובר.

הכנס התקיים תחת אבטחה כבדה. המארגנים התבקשו על ידי המשטרה הצרפתית להימנע מהצבת סממנים מזהים. כתובת הכנס נמסרה למשתתפים רק יומיים לפני שנערך.

דוכנים של נציגי כל בתי החולים, קופות החולים, צה"ל ומד"א הוצבו במקום, ונציגי ההסתדרות הרפואית סייעו במתן הסברים באשר לתהליך הסדרת רישיון העבודה עוד לפני העלייה לארץ.

לכנס הגיעו יותר מ־450 רופאים המתמחים בשלל מקצועות מכל רחבי צרפת וגם מבלגיה. כמעט אצל כולם בלטה תחושת הסולידריות העזה כלפי מה שקורה כאן, כחלק מהרצון לבצע סוף־סוף את הצעד ולעלות ארצה.

כך, למשל, הוא ד"ר מארק אבקסיס, רופא מומחה לכירורגיה פלסטית, וליתר דיוק - בפרוצדורות אינטימיות בגברים ובנשים.

כששאלתי אותו מתי הוא מתכנן לעלות לישראל, הוא ענה לי "אתמול", והסביר כי מבחינתו כמה שיותר מהר. "עכשיו זה הטיימינג הנכון", הוא אומר. הוא מתגורר ועובד בפריז ובז'נבה, ואף שאינו מרגיש אנטישמיות הוא אינו בטוח עוד בצרפת. "אני חושב שהיהודים פה בסכנה, והיא גברה מאז 7 באוקטובר. היהודים פה ישנים".

"היהודים בסכנה". ד"ר מארק אבקסיס, צילום: שחר עזרן

מרי־לין ועמנואל דהן הם זוג רופאים שגרים בעיר קטנה ליד פריז. הוא רופא משפחה בעל מרפאה פרטית, היא רופאה שמתמחה בגריאטריה ועובדת בבית אבות. לזוג ארבעה ילדים. הגדולה כבר עשתה עלייה, השנייה מתכננת לסיים את הלימודים ולהתגייס לצה"ל, ושני ילדיהם הנוספים עדיין לומדים בבית ספר. הם חולמים לעלות לישראל כבר ארבע שנים, אבל לא עשו את הצעד הסופי עד כה.

גם הם מדברים על האנטישמיות שהתגברה. הזוג, שמנהל אורח חיים דתי, נמנע מללכת בפומבי עם סממנים דתיים, וכך גם ילדיהם. מעת לעת, כשיהדותם מתבררת, הם סופגים קללות. "צרפת לא בטוחה עוד ליהודים", אומר עמנואל, תוך שמרי מהנהנת במרץ. "אנחנו עוד מעט בני 50. לא קל לעשות את השינוי בגיל שלנו, ויש הרבה לחץ ושאלות, אבל אנחנו חושבים שעדיף עכשיו מאשר בגיל 60", אומר עמנואל בחיוך.

"השר אופיר סופר שהגיע לכנס, אמר לנו שיש צורך אדיר ברופאים בישראל. זה מאוד מרגש לראות את ההתעניינות הגדולה, ואנחנו פועלים כדי לממש ולסייע בתהליך".

הרב יהושע פס, מייסד שותף ומנכ"ל ארגון "נפש בנפש", אמר בהתרגשות: "זהו רגע היסטורי. מדובר פה בלא פחות מבשורה שתעניק למערכת הבריאות בישראל את הידיים העובדות הנוספות שהיא כה משוועת להן".

יו"ר הסוכנות היהודית, דורון אלמוג, התרגש גם הוא ואמר: "העולים החדשים שותפים חשובים לבניין המדינה ולפיתוחה מאז הקמתה".

הכותבת היתה אורחת של משרד העלייה והקליטה וארגון  "נפש בנפש" בכנס MEDEX בפריז

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר