בכיר בנאט"ו: תקיפות אוקראינה השביתו 15% מיכולות הזיקוק של רוסיה

מדובר באומדן הנזק הגבוה ביותר שהסבו האוקראינים לתעשיית האנרגיה הרוסית הבכיר: רוסיה אינה מסוגלת למתקפה גדולה בלי גיוס מקיף • וגם: צפו בתיעוד נדיר של הגעת כטב"מ רוסי לחרקיב - וברגע הפיצוץ

תקיפה אוקראינית על מתקן נפט בריאזן, רוסיה, בחודש שעבר. צילום: רויטרס

ייתכן שהתקיפות האוקראיניות על מתקני נפט ברוסיה השביתו את יכולות הזיקוק שלה ביותר מ-15%, כך העריך היום בכיר בנאט"ו.

קייב פגעה בשורה ארוכה של מתקני נפט רוסיים בחודשים האחרונים, במאמץ לשבש הן את אספקת הנפט לחזית והן לפגוע באחד מסעיפי ההכנסה החשובים ביותר של תקציב מוסקבה: ייצוא אנרגיה למדינות שאינן תחת סנקציות. חלק מהפגיעות היו במזקקות המרוחקות עד 1,000 ק"מ מהגבול עם אוקראינה. בעקבות הפגיעות, אסרה רוסיה החל מ-1 במארס על ייצוא בנזין משטחה.

"התיקונים עשויים לארוך זמן רב, תלוי בהיקף הנזק", אמר הבכיר בברית הצפון-אטלנטית. "פחות ופחות תשתיות מהסוג הזה בטוחות בתוך רוסיה". בסוף מארס העריכה סוכנות הידיעות רויטרס כי הפגיעות האוקראיניות הפחיתו את יכולות הזיקוק הרוסיות ב-14%. שר האנרגיה הרוסי ניקולאי שולגינוב העריך כי המזקקות הפגועות יחזרו לתפקוד מלא בתחילת יוני.

בתוך כך, הבכיר בנאט"ו העריך כי רוסיה אינה מסוגלת להוציא לפועל מתקפה משמעותית באוקראינה בלי גיוס מקיף. להערכתו, למוסקבה יש יתרון משמעותי על קייב בכל הנוגע לחימוש, אולם גם לה יש "מחסורי חימוש משלה". כאשר נשאל על העברת הטילים הבליסטיים מאיראן לרוסיה, השיב כי טהרן אותתה שבכוונתה לעשות כן, אולם טרם עשתה זאת. נראה שהדבר תלוי בהשלמת הפרטים האחרונים בעסקה עם מוסקבה.

רויטרס

שרי החוץ של מדינות נאט"ו מכונים זה יומיים במטה הברית בבריסל כדי לציין שלושה רבעי מאה להקמתה. "היום אנו חוגגים 75 שנה להקמת נאט"ו, הברית הצבאית הגדולה בהיסטוריה", צייץ נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן. "בשל עבודתי לחידוש הבריתות שלנו, נאט"ו חזקה מאי פעם. שעה שאנחנו ממשיכים להגן על חירותנו, אני מצפה לארח את בעלות הברית בפסגת נאט"ו בוושינגטון".

רויטרס

"אוקראינה תהיה חברה בנאט"ו", אמר בפסגה מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, כששר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, לצדו. "מטרתנו בפסגה זו היא לבנות גשר לעבר החברות הזו וליצור מסלול התקדמות ברור לאוקראינה. עשינו עבודה רבה ביומיים האחרונים בבריסל, ותהיה עוד עבודה רבה עד לפסגה בוושינגטון, אולם לדעתי נראה בה תמיכה איתנה להצטרפות אוקראינה".

רשתות חברתיות

באוקראינה עצמה נמשכו ההתקפות הרוסיות. הלילה שיגרה רוסיה כטב"מים לעבר חרקיב, העיר השנייה בגודלה במדינה. ארבעה בני אדם נהרגו, מהם שלושה כבאים שהגיעו לחלץ נפגעים בזירה: שעה שפעלו בה, פגע במקום עוד כטב"מ שרוסיה שיגרה למקום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר