פרשת הסיקור המוטה בבריטניה: "חמאס מוביל את ה-BBC באף"

מחוקקים בלונדון קראו לבדוק את רשות השידור בעקבות תחקיר שהאשים את צה"ל בהתעללות באנשי רפואה ברצועת עזה • "הערוץ ממשיך לתת כלאחר יד זמן שידור לאנשים שתומכים בגלוי ברצח ובתקיפה של אזרחים חפים מפשע", אמר חבר פרלמנט יהודי • מוקדם יותר נחשף: גם כותבי התחקיר וגם המרואיינים הביעו תמיכה בחמאס

מטה רשת BBC. צילום: איי.פי

סערה בבריטניה: מחוקקים זועמים על רשות השידור הבריטית, ה-BBC, לאחר שתחקירים בכלי התקשורת במדינה חשפו הטיה ניכרת לטובת ארגון הטרור חמאס בדיווח של הרשת.

לפני כשבועיים פרסם ערוץ ה-BBC תחקיר לפיו כוחות צה"ל לכאורה עינו והתעללו בצוותי רפואה בבית חולים בחאן יונס. התחקיר גרר גינויים נרחבים נגד ישראל בכל רחבי העולם, כולל בקשה להבהרה מצד שר החוץ הבריטי ג'יימס קמרון. כעת מסתבר ששישה מתוך שמונת אנשי הרפואה שהתראיינו תומכים באופן מוצהר בחמאס, וחלקם אף היללו רצח יהודים.  בעקבות זאת, מספר חברי פרלמנט בריטים גינו את "הסיקור המוטה" של ה BBC נגד ישראל. "הגיע הזמן שממשלת בריטניה תפסיק להתייחס לכתבי ה-BBC בערבית כמקור חדשות מהימן".

מחאה מול משרדי BBC בלונדון למען החטופות בשבי חמאס, צילום: אי.אף.פי

בתאריך ה-12.3 הכתבה המרכזית והראשית באתר ה-BBC הציגה עדויות של אנשי צוות רפואי שטענו  שצה"ל ברופאים עינה והתעלל באנשי צוות רפואי בבית החולים נאצר בחאן יונס. התחקיר כלל ראיונות עם 8 אנשי צוות רפואי שטענו להתעללות קשה מצד חיילי צה"ל. התמונות של אנשי הצוות הרפואי שהיו קשורים וחצי ערומים מחוץ לבית החולים 'כיכבו' בכותרת הראשית של אתר ה- BBC וגררו גינויים מצד מדינות וארגונים בכל רחבי העולם, כולל מצד שר החוץ של בריטניה, ג'יימס קמרון, אשר ביקש הבהרות מישראל לגבי מה שנטען בתחקיר.

כעת, תחקיר של ה"דיילי מייל" הבריטי חושף כי שישה מתוך שמונת אנשי הצוות הרפואי המרואיינים בכתבה תועדו בעבר כתומכים נלהבים בחמאס, חלקם אף שיבחו ברשתות החברתיות הרג של אזרחים יהודים. 

אספקת הסיוע ההומניטרי לבית החולים נאצר, צילום: דובר צה"ל

כך למשל, אחד מאנשי הצוות הרפואי, חאתם ראבע, הילל בחשבונות הרשת החברתית טרוריסט שרצח בשנת 1978 38 אזרחים ישראלים, כולל 13 ילדים. רופאה אחרת, אמירה אל אסולי, שטענה כי חיילי צה"ל ירו לעבר צוותי הרפואה שיבחה הרג של יהודים וירי רקטות לישראל. המנהל הכללי של בית החולים, עאטף אל חוט, שטען כי ישראל עצרה חובשים למשך שעות, שיתף עם חברים שלו את הערצתו לחמאס. ד"ר אחמד אבו סבחה שתיאר כי הוחזק במשך שבוע במעצר לצד כלבים שאיימו ונבחו עליו, שיתף בפייסבוק קליפ שנראה שתומך בחמאס. בתחקיר של Mail on Sunday צוינו אמירות רבות נוספות של אותם הרופאים ושל שני אנשי צוות רפואי נוספים שהתראיינו לכתבה ב- BBC.

בכתבה ב-BBC הוצגו תמונות של אנשי צוות רפואי עצורים בשטח בית החולים כשהם כפותים, חצי ערומים, כשהם כורעים על ברכיהם. התמונות הופצו בכל העולם ויצרו גל של ביקורות. אולם, ימים ספורים לאחר פרסום התחקיר התברר ששתי עיתונאיות שעסקו בהכנת התחקיר סימנו לייקים לפוסטים ברשתות החברתיות ש'תמכו' בהתקפות על ישראל. כעת תוהים חברי פרלמנט בריטים אשר קוראים לחקור את הדיווח של ה BBC, וגם אנשי ה"דיילי מייל", האם הטענות שעלו בתחקיר ה BBC אכן היו נכונות, "ל-BBC לכאורה לא אכפת שהוא ממשיך לתת כלאחר יד זמן שידור לאנשים שתומכים בגלוי ברצח ובתקיפה של אזרחים חפים מפשע באמצעות טרור", אמר חבר הפרלמנט היהודי, אנדרו פרסי, בראיון ל- The Mail, "נראה שה-BBC לא מסוגל להבין שחמאס ורשת הטרור שלהם חדרו לכל היבט של החיים בעזה, אפילו מורים ואנשי רפואה שחלקם סייעו להתקפות ב-7 באוקטובר ובלקיחת בני ערובה. חייבת להיות חקירה עצמאית מלאה של כישלון ה-BBC לשמור על חוסר משוא פנים בנושא זה. הסיקור שלהם מלבה את השנאה ברחובות שלנו והוא מלבה אנטישמיות".

חבר הפרלמנט אנדרו פרסי, צילום: אתר האינטרנט של אנדרו פרסי

גם חברת הפרלמנט תרזה ויליארס אמרה כי "זה מזעזע שהשידור הציבורי שלנו מבסס לכאורה את הדיווחים שלו על חשבונות של אנשים ששיבחו את אלימות הטרור נגד אזרחים ישראלים חפים מפשע. ה-BBC מתיימר לעמוד בסטנדרטים גבוהים ובחוסר משוא פנים בדיווחים שלו, אבל הוא נפל בהרבה מהסטנדרטים הללו במקרה הזה וצריך לערוך על כך חקירה יסודית. צריך לנקוט בזהירות רבה יותר כשמדווחים על נושאים מפלגים ורגשיים כמו מלחמת עזה״.

לורד אריק פיקלס המשמש כשליח מיוחד ל'נושאים שלאחר השואה' בבריטניה, הוסיף כי: "במשך עשרות השנים סמכנו על ה-BBC שהוא אמצעי תקשורת הוגן אבל השבועות האחרונים הראו לנו שגדולתו של ה-BBC היא בעברו וכיום הוא נופל בהרבה מהסטנדרטים המצופים ממנו. עכשיו אנחנו צריכים לדעת איך ה-BBC הגדול של פעם מובל כיום באף על ידי חמאס".

כמו ארגוני חדשות גדולים אחרים, ה-BBC מסתמך בעיקר על עיתונאים ערבים בשטח בעזה. העדויות והצילומים ששימשו בדו"ח בית החולים נאסר נבדקו על ידי יחידת בדיקת העובדות שהושקה לאחרונה בBBC .

מי שסייע לחשיפת האמירות הקשות של המרואיינים לתחקיר ה-BBC היה חוקר האנטישמיות דיוויד קולייר שבעזרת המחלקה הערבית של קבוצת ניטור המדיה (CAMERA) שיתף את האמירות השונות של המרואיינים. דובר ה CAMERA אמר כי: "כאשר ה-BBC רואים את תמיכתם של עדי הראייה שלהם ברצח אזרחים יהודים בישראל כבלתי רלוונטית לתחקיר שהם עשו, הכישלון העיתונאי כאן הוא רב-רבדי. אולי הגיע הזמן שממשלת בריטניה תפסיק להתייחס לכתבי ה-BBC בערבית כמקור חדשות מהימן".

במענה לתחקיר אמרו ב-BBC כי הם עומדים מאחורי כל העובדות המצוינות בתחקיר שנעשה "בסטנדרטים הכי גבוהים של עיתונאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר