הטבח במוסקבה: הפיגוע הנורא - וגזירת הקופון

יותר מ־130 בני אדם נרצחו במתקפת הטרור המזעזעת באולם קונצרטים ברוסיה • שלוחת דאעש באפגניסטן קיבלה אחריות; ארה"ב: מסרנו התרעה לרוסים • אבל בקרמלין בחרו להאשים דווקא את אוקראינה - ולפי ההערכות, יש לכך מטרה ברורה: להצדיק גיוס כללי נרחב למלחמה נגדה

אולם הקונצרטים "קרוקוס" למחרת הפיגוע. צילום: אי.אף.פי

"העתיד מחכה לנו", הבטיחה מודעת הפרסום של המופע ביום שישי בערב באולם הקונצרטים "קרוקוס הול" שליד מוסקבה. "כבר השם עצמו מלמד על כך שהמופע יהיה מעבר לכל דמיון". למרבה הזעזוע, המופע שקיבלו באי האירוע היה אכן מעבר לכל דמיון.

רוסיה: השניות הדרמטיות באולם המופעים - לפני הצרורות | ערוץ הטלגרם ASTRA

קצת לפני השעה שמונה נכנסו למתחם ארבעה חמושים והחלו לירות ללא הבחנה. כשסיימו עם אלה שהיו במבואה, עברו לאולם עצמו, יורים בצופים שניסו להסתתר מאחורי שורות המושבים.

המחבלים יורים במבואת האולם. ללא אבחנה, צילום: אי.אף.פי

לפי העדויות, שעה ששלושה מהמחבלים ירו, הרביעי הצית את הכסאות, במה שתוך דקות יהפוך למלכודת אש. מאות רבות של צופים הצליחו להיחלץ; מזלם של מאות אחרים איתרע הרבה יותר, והם נלכדו בתוך המבנה. זהירות, הסרטון מכיל תיעוד קשה לצפייה.

אירוע הירי באולם הקונצרטים ברוסיה: כך נכנסו המחבלים למתחם | רשתות חברתיות

בזמן שכוחות ההצלה והיחידות המיוחדות מתכנסות ליד המתחם, היורים - ככל הידוע ילידי טג'יקיסטן - הצליחו להימלט. כשייתפסו במהלך הלילה ושעות הבוקר, מניין הנרצחים כבר יתקרב ל־150 איש - וכלל לא בטוח שמדובר במספר סופי. פיגוע בסדר גודל כזה לא ידעה רוסיה מאז הטבח בבית הספר בבסלאן ב־1 בספטמבר 2004 (334 נרצחים).

רשתות חברתיות

כמעט במקביל, יצאו ביום שישי בערב שתי הודעות של קבלת אחריות, ושתיהן של ארגונים אסלאמיסטיים: האחת של "ולאיית קווקז" והשנייה של שלוחת דאעש באפגניסטן, "מחוז חורסאן".

רשתות חברתיות

שתיהן נימקו את המתקפה במונחים דתיים של נקמה בנוצרים על הרג מוסלמים, אבל במוסקבה מיהרו להטיל בהן ספק: בקרמלין היו זקוקים לאחראים אחרים, ומה שהחל בטפטופי אמירות ביום שישי, בבוקר שבת הפך לגרסה הרשמית של שירות הביטחון (הפס"ב): המחבלים ניסו להימלט לאוקראינה. כאשר בצהריים - 19 (!) שעות אחרי הפיגוע - נאם גם פוטין לרוסים, בפיו הנרטיב כבר קיבל גושפנקא רשמית.

19 שעות לאחר הפיגוע: הנאום של פוטין | הקרמלין

"לטרוריסטים חיכה מעבר בטוח לאוקראינה", אמר פוטין. "הם ביצעו טבח ראווה כמו הנאצים", הוסיף - ובכך הכניס את הפיגוע לנרטיב הכללי של המאבק ב"אוקרו־נאצים", ששימש הצדקה לפלישה אל המדינה השכנה ב־2022.

קייב מצידה הכחישה בתוקף כל מעורבות בפיגוע, שאכן גם אינו דומה לאף פעולת חבלה נקודתית שביצעו סוכניה בשטח רוסיה עד כה.

בה בעת, פוטין לא הזכיר בנאומו את "מחוז ח'ורסאן", אף - ואולי דווקא בגלל - שבארה"ב דווח כי המידע שבידי המודיעין האמריקני מאמת את קבלת האחריות. יתרה מזאת, בוושינגטון אמרו כי העבירו למוסקבה התרעה על פיגוע מתוכנן. למרבה האירוניה, פוטין עצמו התייחס אליה פומבית רק בשבוע שעבר, אך טען כי מדובר ב"פרובוקציה" מערבית, שנועדה "לפגוע ביציבות רוסיה". אדרבה, ב־7 במארס פרסמה שגרירות ארה"ב ברוסיה המלצה לאזרחיה "להימנע מהתקהלויות, לרבות קונצרטים, ב־48 השעות הקרובות".

פוטין ב-19 במארס: ההתרעות - פרובוקציה מערבית | ערוץ הטלגרם SMOTRIM

אז מדוע פוטין בחר להתעלם מהאפשרות האסלאמיסטית? יש שתי אפשרויות מרכזיות. האחת, שהועלתה בין השאר על ידי גורמים באופוזיציה הרוסית ובמודיעין הצבאי האוקראיני, הזכירה את סדרת הפיצוצים בנייני מגורים ברחבי רוסיה בספטמבר 1999. בפיצוצים נרצחו יותר 307 איש, והם שימשו עבור פוטין הצדקה לפתוח במלחמת צ'צ'ניה השנייה. עד היום, סבורים רבים מאוד ברוסיה שהפיצוצים היו למעשה מבצע "דגל כוזב" של מנגנוני הביטחון.

היום פוטין זקוק לכאורה למגה־פיגוע "באחריות אוקראינה" כדי להכריז על גל גיוס נוסף של כ־300 אלף איש - צעד בלתי פופולרי בעליל - כדי לפתוח בעוד אופנסיבה גדולה בקיץ.

אבל גם אם לא נרחיק לכת לכדי תכנון של ממש, יש אפשרות פשוטה יותר: או שבמוסקבה שמעו את ההתרעה האמריקנית בדבר המזימה האסלאמיסטית והחליטו להתעלם, או שכשלו במניעתה, אבל כך או כך בחרו לגזור על התוצאה "קופון אוקראיני". על הדרך, מוסקבה הרשמית גם נהנית מגל של אמפתיה בינלאומית, שבוודאי מגיעה לקרובי הנספים, לפצועים ולקרוביהם, אבל במקביל מאפשרת לקרמלין להקטין את הלחץ הבינלאומי בעקבות הפלישה לאוקראינה.

מיהם "מחוז ח'ורסאן"

ומה לגבי "מחוז ח'ורסאן"? למה לו בכלל לתקוף את רוסיה? הארגון רואה ברוסיה אויבת, אידיאולוגית - כי מדובר במדינה נוצרית שהרגה מוסלמים בצ'צ'ניה ובסוריה; ופוליטית - כי מוסקבה היא בעלת הברית של טליבאן, אויביהם של "מחוז ח'ורסאן" בתוך אפגניסטן.

הפיגועים הגדולים באירופה בעשור האחרון (רשימה חלקית), צילום: ללא

לדברי מייקל קוגלמן ממכון וילסון בוושינגטון, בשורות הארגון הדאעשיסטי האפגני יש גם חמושים מהרפובליקות של מרכז אסיה - כמו טג'יקיסטן. דרך אגב, לפני חודשים אחדים מפני פיגועים של "ח'ורסאן" מחוץ לאפגניסטן הזהיר לא אחר מאשר ראש הפס"ב עצמו, אלכסנדר בורטניקוב. בסוף השבוע הארגון שלו נושא הדגל (הכוזב) של אוקראינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר