הבחירות לנשיאות רוסיה: שיעור הצבעה חשוד, השחתת קלפיות - וסרטון משונה אחד של פוטין

היומיים הראשונים של ההצבעה שתוצאתה ידועה מראש הניבו שיעור השתתפות גבוה באופן חשוד • משקיפים: עדות ברורה ללחץ על העובדים במגזר הציבורי לספק תמיכה • במחוזות הכבושים באוקראינה התגלו יותר בעלי זכות הצבעה מאשר תושבים • מככבים ברשתות: תיעוד של שפיכת נוזלים לתוך הקלפיות - וגם הסרטון של חמוש מטריד מצביעים

מצביעה יוצאת מתא בקלפי בדונצק הכבושה. צילום: אי.אף.פי

מבחינת הקרמלין, ה"בחירות" לנשיאות רוסיה, שהחלו אתמול ויסתיימו מחר, היו אמורות לספק רק דבר אחד: מצג של התלכדות האומה מסביב לוולדימיר פוטין. אלא שכבר ביומיים הראשונים של הצבעה נרשמו שורת אירועים חריגים – ואנומליות שמלמדות דבר או שניים על ההצבעה עצמה.

רשתות חברתיות

את תשומת הלב תפסו אתמול והיום עשרות מקרים של הצתת קלפיות וחבלה בטפסים באמצעות שפיכת "זליונקה" – תכשיר ירוק לחיטוי פצעים – לתוך תיבות הקלפי. לא מדובר בנזק מקיף לטפסים עצמם – לפי הודעה רשמית, ניזוקו רק 214 טפסים מתוך עשרות מיליונים – אבל האירועים עוררו דיונים ותהיות לגבי מניעי המשחיתים.

שיעור ההצבעה לפי ועידת הבחירות המרכזית במוסקבה, צילום: צילום מסך

מאפיין אחר ובולט מאוד הוא שיעור ההצבעה הגבוה ביומיים הראשונים של הבחירות, שנחשבים למנומנמים ביחס ליום הבחירות הראשי. נכון לאמש, עמד שיעור ההשתתפות על קצת יותר מ-58% - פי כמעט שניים יותר מאשר בבחירות לבית התחתון של הפרלמנט, ה"דומה", ב-2021.

מצביעים בקלפי ניידת בדונצק הכבושה באוקראינה, צילום: אי.פי.אי

איך זה קרה? השלטונות דרשו הפעם גם שיעור הצבעה גבוה במיוחד כדי להציג את הניצחון המתוכנן של פוטין כמבוסס על השתתפות נרחבת, וגם ניסו (ועדיין מנסים) לחבל במבצע שיזם המטה של אלכסיי נבלני: הגעה מרוכזת לקלפיות ב-12:00 ביום ראשון, 17 במארס (ועל כך מיד).

מצביעה מציגה את מסך ההצבעה האלקטרונית, בכפר ליד מוסקבה, צילום: אי.פי

איך מבטיחים שיעור הצבעה גבוה ומוקדם? מפעילים לחצים על עובדי המגזר הציבורי והחברות הממשלתיות להצביע מוקדם – בין באמצעות פורטל אלקטרוני ובין פיזית - ולדווח על כך. סטניסלב אנדרייצ'וק, יו"ר משותף של ארגון עצמאי שעוקב אחרי אי סדרים בבחירות, אמר אתמול ל"אגנסטבו" כי שיעור ההצבעה הגבוה מאוד בשעות העבודה ביום שישי – עד כדי קריסת מערכות עקב עומס – הוא עדות ללחץ על העובדים. "עובדים מצביעים במקום העבודה כי ההנהלה עומדת להם מאחורי הגב", אמר.

כבר לקראת ההצבעה נפוצו דיווחים על כך שעובדים בתאגידים ממשלתיים כמו גזפרום, רוסנפט, אירופלוט, רוסטך ואחרים דרשו מהעובדים להצביע ולדווח על כך. עדות נוספת ללחץ הייתה כמות הסרטונים והתמונות שהעלו מוסדות שונים שבהם עובדיהם מכריזים כי הצביעו: עיתונאיי "אגנסטבו" מצאו 457 מקרים כאלה רק ביום שישי. לשם השוואה של מידת הלחץ על עובדי הציבור, בבחירות הקודמות לפרלמנט נמצאו רק 31 מקרים כאלה.

פוטין הצביע? הסרטון המשונה של הקרמלין | הקרמלין

דרך אגב, זה כמה מערכות בחירות שברוסיה מקדמים את מערכת ההצבעה האלקטרונית, שלטענת האופוזיציה מאפשרת לשחק בנתונים ולהכניס "קולות" של בוטים. הפעם הצטרף לעידוד ההצבעה מרחוק גם פוטין עצמו – אם כי עשה זאת באופן משונה ביותר. בסרטון, שהפיץ הקרמלין, פוטין נכנס ללשכתו, מתיישב מול המחשב, לוחץ פעם אחת על העכבר - ועל הצג מופיעה ההודעה שהצבעה נקלטה כיאות. כל התהליך אורך שניות בודדות, ופוטין לא נראה מזין נתונים או מקבל קוד לנייד כנדרש מאזרחים רגילים. סביר שהסרטון היה ערוך - או שפוטין, שהודה בעבר כי אינו משתמש באינטרנט כי אינו צריך, פשוט עשה הצגה.

פוטין לאחר ההצבעה - או לפחות מה שהוצג כמוה, צילום: אי.פי.אי

ומה עם הזיופים? לאורך היומיים הצטברו דיווחים על אי התאמות בין מספר המצביעים הרשומים בקלפיות לבין מספר הטפסים. במחוזות הכבושים באוקראינה, שרוסיה סיפחה בניגוד לחוק, בכלל התגלה קרקס: אתמול מחוזות דונצק וחרסון הובילו את שיעור ההצבעה (69% בכל אחד מהם).

חברות ועדת קלפי בדונצק. יותר מצביעים מתושבים, צילום: אי.אף.פי

לפי דיווח באתר העצמאי IStories, בארבעת המחוזות ש"סיפחה" רוסיה (לוהנסק, דונצק, חרסון וזפוריז'ה) יש רק 2.5 מיליון בעלי זכות בחירה, אבל לפי ועידת הבחירות המרכזית במוסקבה בארבעתם יכולים להצביע... 4.5 מיליון.

ואם לא די באלה, עיתונאים ברוסיה גילו כבר ביום חמישי שלקראת הבחירות הוכנו 4.2 מיליון טפסים מעבר למספר בעלי זכות הבחירה. בבחירות הקודמות לנשיאות ב-2018 הודפסו רק 0.8 מיליון עודפים.

ומה לגבי יוזמת המטה של נבלני להצביע ביום ראשון ב-12:00? הרעיון של האופוזיציונר המנוח ואנשיו היה להצביע נגד פוטין בעצם הנוכחות ולהרגיש ביחד ליד הקלפיות עם אנשים שחשים באופן דומה. בהתחשב ברמת הדיכוי ברוסיה, זו הייתה אחת הדרכים הבודדות להביע מחאה. בקלפי, כל אחד כבר היה רשאי לנהוג כרצונו: להצביע ל"מועמד" קיקיוני שהוצב מול פוטין או לפגוע בטופס.

ברשויות הבינו את הפוטנציאל הנפיץ של המחאה הזו ופתחו בניסיונות לשבש אותה. עובדים במגזר הציבורי נדרשו להצביע בשישי ובשבת כדי למנוע מהם הגעה לקלפיות בראשון, אנשים שנרשמו בעבר במאגר הנתונים של נבלני קיבלו התרעות פן ישתתפו בהתכנסויות אסורות ב-12:00 ביום ראשון, במוסקבה ובמקומות נוספים הוציאו הרשויות אזהרות עמומות לגבי השתתפות בהפגנות במועד הזה, ובמקביל בשורת ערים ברוסיה תוכננו לפתע אירועים חברתיים ותרבותיים דווקא לשעה החשודה.

ולקינוח - אירוע משונה שהתרחש באחת הקלפיות. חייל חמוש נכנס פעמיים מאחורי הפרגוד שבו סימנו האזרחים את בחירתם, הציץ - ויצא. 

למה חייל חמוש נכנס מאחורי הפרגוד בזמן ההצבעה? | רשתות חברתיות

ייתכן שפשוט הצביע לפני ושכח משהו באחד התאים, אבל לא ברור לשם מה נכנס לשניים. מכל מקום, ודאי היו שאומרים שהאירוע הזה הוא מטאפורה לא רעה לרמת החופש בבחירות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר