אין כמעט בוקר אחד בחייו של לאסה שטולי, צעיר בן 17, שבו הוא מתעורר במקום שבו הלך לישון בלילה. כלומר, אין – אלא אם מתייחסים לקרון הרכבת שבו נרדם. ככה זה כבר יותר משנה וחצי, אחרי ששטולי רכש כרטיס חופשי שנתי ועבר לגור ברכבות.
"יש לי הרבה חופש ואני יכול להחליט כל יום לאן אני רוצה לנסוע - אם להרי האלפים, לעיר גדולה או לעיר קטנה, למקום עם חוף ים או לכל אזור אחר", סיפר בראיון ל"ביזנס אינסיידר". "אני גמיש לחלוטין".
שטולי, בלוגר ומהנדס תוכנה, עבר לרכבת בקיץ 2022 לאחר סיום לימודיו בתיכון. אחרי שנה במחלקה השנייה שדרג את עצמו למחלקה הראשונה, ועד היום הספיק לגמוע יותר מחצי מיליון ק"מ. הוריו, שתחילה היו סקפטיים לגבי החלטתו הנועזת, תומכים בו כעת. "חודשי ההסתגלות הראשונים היו מעט קשים", הוא מספר. "הייתי צריך ללמוד איך פועלת בדיוק תנועת הרכבות וגם איך נכון לחיות בצורה מיטבית ברכבת".
שטולי החמיץ לא מעט רכבות, לא מעט רכבות גם איחרו או בוטלו. כתוצאה מכך, החמיץ רכבות עם קרונות שינה ומצא את עצמו לן מדי פעם במקומות נידחים. את התקופה הזאת שנמשכה מספר חודשים מגדיר שטולי "כתקופת הסתגלות מפרכת".
שטולי, שמתפרנס מתכנות ומכנה עצמו נווד דיגיטלי, התמודד עם אתגר נוסף: אלו חפצים לקחת איתו למסעות? מחד, צריך לדאוג שלא יחסרו לו דברים קריטיים. מנגד, היה קושי להיסחב מרכבת לרכבת עם מטען גדול, שלא לדבר על בעיית האחסון – אפילו במחלקה הראשונה המרווחת יותר. "הדבר הכי חשוב זה המחשב הנייד והאוזניות מבטלות הרעשים שלי, שנותנות לי לפחות קצת פרטיות ברכבת", הוא מספר. "מכיוון שהמקום הפנוי מוגבל מאוד, צריך לבחור בקפידה מה אתה באמת צריך. זה אומר להיפטר מדברים מיותרים ולהגביל את עצמך לדברים החיוניים". בראיון ציין שיש לו תרמיל עם חולצות, שני זוגות מכנסיים, כרית צוואר ושמיכת נסיעה לשינה.
ברכבות של "דויטשה באהן" יש תאי שירותים נקיים, המסעדות פועלות לאורך היממה, אולם בראיון לא צוין היכן שטולי מתקלח. וכמה עולה אורח החיים הזה? "חופשי שנתי" למחלקה הראשונה עלה לשטולי 5,888 יורו, לאחר הנחה שהוא קיבל מפאת גילו הצעיר (במקום 7,714 יורו למבוגר). כרטיס כזה במחלקה השנייה עולה 4,550 יורו. בסך הכל, שטולי מוציא לאורך השנה כ-10,000 יורו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
