פריז, בירת צרפת והכרך הגדול ביותר במדינה אסרה על השכרת קורקינטים חשמליים לאחר משאל עם שהתקיים בקרב תושבי העיר והסתיים ברוב מוחץ של כמעט 90 אחוז שתמכו באיסור.
על פי ההחלטה, חברות השכרת כלי הרכב הדו גלגליים יחדלו את פעולתם בפריז החל מחודש ספטמבר והשימוש בקורקינט הממונע יותר אך ורק בבעלות פרטית של הכלי. התורים להצבעה במשאל הנדיר היו ארוכים למדי אך עם זאת רק שיעור קטן מאוד מבעלי זכות הבחירה השתתף במה שהעירייה הגדירה כ"התייעצות ציבורית". שיעור ההצבעה עמד על קרוב לשבעה וחצי אחוזים מכלל המצביעים הרשומים.
ההחלטה לקיים התייעצות עלתה לאחר גל של תלונות על רוכבי קורקינטים חשמליים שלא חובשים קסדות, לא מצייתים לחוקי התנועה ומהווים סכנה עבור הולכי רגל ונהגים. בנוסף, בעלי עסקים בבירה הצרפתית התלוננו כי חברות ההשכרה של הקורקינטים חסמו מדרכות ודרכי גישה כשהחנו את כלי הרכב באופן לא חוקי.
בשנת 2021, אזרחית איטליה בת 31 מצאה את מותה לאחר שנפגעה מקורקינט חשמלי ברחוב בפריז. המוות גרם לגל זעם תקשורתי שהוליד תוכנית פעולה שמטרתה לצמצם את השימוש בכלי. ראש עיריית פריז, אן אידלגו, נחשבת כמי שתומכת בפתרונות של "תחבורה רכה" ומסלולי אופניים, אך הביעה תמיכה בתוצאות המשאל. "נקיים בהחלט את רצון המשתתפים בהתייעצות", אמר ראש העיר לכלי התקשורת.
סתו בר, ישראלית המתגוררת בפריז סיפרה: "אני הולכת המון ברגל ומשתמשת במערכת הרכבת התחתית. לא אחת קורה שאני מוצאת את עצמי כמעט נדרסת על ידי נער על קורקינט חשמלי". בר לא השתתפה במשאל על אף היותה תושבת הבירה. "אני לא מרגישה שזה הוגן שאשתתף, אני לא משתמשת בקורקינט חשמלי אז אני לא נהנית מהיתרונות שיש לדבר הזה להציע. כי יש לזה עוד צד, בפריז הרבה פעמים הרכבת התחתית לא פעולת בגלל שביתות או שיפוצים ואז אין לך כל כך איך להתנייד. אני מקווה שיסללו יותר שבילי אופניים ואנשים ישתמשו יותר באפשרות הזו", אומרת בר.
בזאת מצטרפת פריז לרשימה של מדינות וערים שאסרו או הגבילו את השימוש בקורקינטים חשמליים. סינגפור אסרה לפני כשנתיים על שימוש בכלי ללא רישיון מתאים ממשרד התחבורה המקומי ועבריינים יכולים להיענש בקנס של עד 10,000 דולרים או חצי שנת מאסר.
גם מדינת ניו סאות' ויילס באוסטרליה, בה נמצאת העיר הגדולה במדינה סידני, מגבילה משמעותית את תנועת הקורקינטים החשמליים על כבישים ומדרכות ומחייבת נסיעה במסלולים המיועדים לכך. גם העיר טורונטו שבקנדה הגבילה באופן משמעותי את השימוש בקורקינט חשמלי, אך עם עליית מחירי הדלק בשנה שעברה הוחלט לאפשר לרשויות מקומיות בעיר חופש בנושא השימוש בכלים.
"אין מה להשוות לישראל"
בעוד רבים בישראל, ובתל אביב בפרט, יכולים להזדהות עם החשש מפני הקורקינטים החשמליים בכבישים ועל המדרכות, בחברות ההשכרה ושיתוף הקורקינט ממהרים להזכיר שהמצב בישראל שונה באופן מהותי.
בחברת WIND מבית YANGO אמרו כי "לא ניתן להשוות בין פריז וישראל בכל הנוגע לתחבורה הציבורית, העירונית ולתשתיות לכך. בפריז ישנן חלופות שבישראל עדיין אין, מה גם שהחלופות הקיימות בארץ בתחבורה הציבורית אינן זמינות כ-20% מהשנה. לא סתם שהיקפי הביקוש והשימוש בקורקינטים הולכים וגדלים, ואנו כל הזמן מוסיפים כלים, מעדכנים את תצורתם ואת מערכות ההפעלה שלהם.
רק לאחרונה השקנו את הקורקינט החדש שלנו, שעיצובו ותצורתו מותאמים בדיוק לרוכב הישראלי ולעיר תל-אביב. הוא בטיחותי יותר, נגיש יותר והוא אינו מאפשר הרכבת יותר מנוסע אחד. בנוסף לכך, אנו כפופים לרגולציית שימוש ובטיחות המשווה את רוכבי הקורקינטים לנהגי יתר כלי הרכב. במקרים רבים, אנחנו גם מחמירים על תקנות הבטיחות הרגולטוריות. רוב מוחלט של התאונות ושל מטרדי הבטיחות והסביבה בארץ ובעולם, מגיעים מקורקינטים פרטיים, שאינם מפוקחים כלל, ומאפשרים נסיעה במהירות גבוה, גם על ידי ילדים או בני נוער חסרי ניסיון תחבורתי, בעוד אצלנו מחוייב הרוכב בהצגת רישיון נהיגה, המהירות מוגבלת והנסיעה לא מתאפשרת במקומות מסוכנים רבים או שהמהירות מופחתת משמעותית באיזורים הומי אדם".
"הקורקינטים של WIND, הם פתרון אחד מיני רבים שכל קבוצת יאנגו מספקת בכל הנוגע ל-"Last mile solutions". אנו נכנסים בדיוק בתווך שבין הרצוי והמצוי בתחבורה הישראלית. הציבור הישראלי מצביע ברגליו ומשתמש באותן פתרונות. מדובר בכלי תחבורה ירוק, מפוקח ובטוח, והורדה של קורקינטים ציבוריים תביא לעלייה בכמות הרכבים והקורקינטיים הפרטיים על הכביש. אם מסתכלים על מודלים בעולם, מוטב ללמוד מלונדון ולא מפריז, שם אסרו את השימוש בקורקינטים פרטיים והנסיעה מותרת בכלים ציבוריים מפוקחים בלבד", הסבירו בחברה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו