ברוב מוחץ: באו"ם החליטו כי ישראל צריכה להשמיד את הנשק הגרעיני שברשותה

מדובר באחת משש ועדות של הארגון הבינלאומי, שמטרתו לבחון ולפקח על סוגיית הגרעין בעולם • הוועדה קראה לישראל להצטרף לאמנה • בד בבד, באיחוד האירופי בוחנים אפשרות להכניס את משמרות המהפכה לרשימת ארגוני טרור, זאת במאמץ להפגין עמדה קשוחה על רקע המחאות והדיכוי האלים מצדם של כוחות הביטחון האיראנים

איראן נהנית מרווחה דיפלומטית. מתקן גרעין איראני, צילום: אי.אף.פי

ברוב של 152 מדינות בעד וחמישה נגד, ועדה באו"ם החליטה לאחרונה כי על ישראל להשמיד את הנשק הגרעיני שברשותה לכאורה, ולהעמיד את האתרים שלה לפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). כל זאת למרות שבירושלים לא אישרו את קיום של נשק כזה מעולם.

הוועדה הראשונה של העצרת הכללית של האו"ם, המוכרת יותר כ-DISEC או C1, היא אחת מששת הוועדות של הארגון הבינלאומי, שמטרתו לבחון ולפקח על סוגיית הנשק הגרעיני בעולם. בצעד חסר תקדים הם קראו לישראל: "להצטרף לאמנה (לאי הפצה של נשק גרעיני) ללא דיחוי נוסף, לא לפתח, לייצר, לבדוק או לרכוש נשק גרעיני בדרך אחרת, לוותר על החזקת נשק גרעיני ולהציב את כל המתקנים הגרעיניים הלא בטוחים שלה תחת הפיקוח של סבא"א".

משמרות המהפכה //צילום: רויטרס, צילום: רויטרס

את הבקשה לדיון הגישה מצרים וההחלטה הסופית התקבלה בשישי במהלך שהוגדר כ"צעד לקראת שיפור השלום והביטחון", צעד דיפלומטי שקיבל תמיכה מצדה של הרשות הפלשתינית, ירדן, מרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות, מדינות שחלקם נמצאות ביחסים עם ישראל בעקבות הסכמי אברהם.

בין ארבעת המדינות שהצביעו נגד (בנוסף לישראל) נמנו קנדה, מיקרונזיה, פלאו וארה"ב.

ההחלטה החד צדדית נמנעה מלציין את שמה של הרפובליקה האסלאמית של איראן, מדינה אשר נמצאת בימים אלה בסכסוך פומבי עם סבא"א לאור הסירוב של הרשויות בטהרן לספק תשובות על אודות הימצאותם של חומר חשוד בשלושה אתרים בלתי מוכרזים בשטחה.

בתוך כך, מדינות האיחוד האירופי בוחנות להכניס את משמרות המהפכה של איראן לרשימת ארגוני הטרור, כך אישרה שרת החוץ הגרמנית אנאלנה ברבוק.

בניין האיחוד האירופי // צילום: רויטרס, צילום: רויטרס

על רקע המחאות והדיכוי האלים מצדם של כוחות הביטחון האיראנים, המערב במאמץ להפגין עמדה קשוחה יותר מול משטר האייתוללות במדינה. "הבהרתי בשבוע שעבר שנשיק עוד חבילת סנקציות, שנבדוק איך נוכל לרשום גם את משמרות המהפכה כארגון טרור", הדגישה הבכירה.

במקביל, ברבוק גילתה כי המשא ומתן הגרעיני עם איראן נמצא בהפסקה, אחרי חודשים של מאמץ מדיני בתיווך אירופי בין המשלחות של וושינגטון וטהרן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר