המלחמה הקשה המתנהלת באוקראינה הכניסה את הרב אלכסנדר בורודה, נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה, לתסבוכת שהוא לא חשב שייקלע לתוכה. בורודה הוא אמנם יליד מוסקבה, אך מוצאה של משפחתו מאוקראינה, כאשר היא מצאה מקלט ברוסיה במהלך מלחמת העולם השנייה.
לבורודה יש זכרונות רבים מאוקראינה: כילד הוא נהג לבקר בחודשי הקיץ את סבו וסבתו ששבו לאוקראינה. כבוגר הוא הוצב כחייל באוקראינה. כעת, לפתע, הוא מוצא את עצמו מואשם כ"מחרחר מלחמה" וכתומך בנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ובמלחמתו נגד אוקראינה.
כאמור, שמו של בורודה נכלל ברשימה מעודכנת של "מחרחרי מלחמה ולוקחי שוחד" שפרסמו בסוף יולי מקורביו של מתנגד המשטר הרוסי העצור, אלכסיי נבלני. זו פעם ראשונה, שרב כלשהו נכלל ברשימה הזו, המשמשת בסיס להטלת עיצומים מצדן של ממשלות מערביות על גורמים הנחשבים כתומכי פוטין והמלחמה.
עם זאת, בורודה אינו איש הדת היחיד ששמו הוסף לרשימה, בכללם מנהיג של זרם בודהיסטי וסגן המופתי של חצי האי קרים. במקביל, תקף את בורודה גם הרב פנחס גולדשמידט, הרב של מוסקבה ונשיא ועידת רבני אירופה, שעזב את רוסיה בצעד מחאה נגד המלחמה באוקראינה ועבר לגור בישראל. הרב גולדשמיט טען כי הקהילה היהודית ברוסיה מוחזקת כבת ערובה.
בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי, בורודה בן ה-54 דוחה על הסף את ההאשמות נגדו ומסביר שהן אינן קשורות למציאות וגורמות לו ולקהילה היהודית ברוסיה עוול גדול. הריאיון עימו נערך במהלך ביקור קצר שקיים בישראל. "ההאשמות מצד נבלני הפתיעו אותי מאוד, הן מוזרות ולא קשורות לאמת", מדגיש בורודה, ומוסיף: "גם הדברים שאמר הרב גולדשמידט על הקהילה היהודית ברוסיה ועל מצב הקהילה היו דברים מפתיעים. מה שגולדשמידט אמר בראיונות בישראל לא נכון".
מה לא אמת בהאשמות שלהם?
"תבחן את מה שאמרתי מאז סוף פברואר ועד עכשיו. יש הצהרה שלי בעניין הצורך בשלום, שפורסמה סמוך לתחילת המשבר באוקראינה באתר של איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה. שלחנו אותה לכל הקהילות. זו עמדתנו הרשמית. הרב בערל לאזאר, הרב הראשי של רוסיה ואיגוד הקהילות, גם פרסם קריאה רשמית לשלום. כמו כן, בתחילת מרץ נתתי ראיון לסוכנות הידיעות הרוסית 'אינטרפקס'. שאלו אותי איך אני מתייחס לעובדה שבשנים האחרונות האוקראינים, שתמכו בהיטלר במלחמת העולם השנייה, הפכו לגיבורים לאומיים של אוקראינה, קוראים רחובות על שמם ומציבים פסלים שלהם. עניתי, שאני רואה זאת באופן שלילי ביותר. זו לא רק הדעה שלי, גם נשיא ישראל לשעבר, ראובן רבלין, אמר במהלך ביקור באוקראינה שמדינת ישראל אינה מסכימה לכך שרוצחי יהודים יהפכו לגיבורים. התפרסמו כתבות בעיתונים ברחבי העולם, בכלל זה ב'ניו יורק טיימס' ועיתונים חשובים אחרים, נגד התופעה הזו. זאת עובדה, שמשתפי הפעולה האוקראינים עשו ליהודים לא פחות בעיות מהגרמנים עצמם".
עם זאת, הרב בורודה מדגיש: "איני מדבר על כל אוקראינה ועל כל האוקראינים, חס ושלום. הרבה אוקראינים הוכרו כחסידי אומות העולם, אבל אנחנו זוכרים גם את הפושעים. הדגשתי שרוב האוקראינים לא תומכים בהנצחת הפושעים הללו, אבל יש מספר לא קטן של תומכים. דבריי לא היו קשורים למצב העכשווי בין רוסיה ואוקראינה. איך הפכו את זה לדברי תמיכה במה שקורה עכשיו? לא ברור לי. התייחסתי לבעיה שלא קשורה לטרגדיה שאנחנו רואים היום. הדברים הללו הוצאו מהקשרם ואין בהם כל הצדקה למה שקורה עכשיו".
"דיברתי רק בעד שלום", מבהיר הרב בורודה ומתקשה להסתיר את סערת רגשותיו לנוכח ההאשמות שהופנו נגדו, "זו לא רק דעה שלי, אלא עמדה של היהדות. אנחנו מתפללים לשלום שלוש פעמים ביום. העם היהודי סבל כל כך הרבה בהיסטוריה שהוא מבין כמה השלום חשוב. גם ברוסיה מבינים, שהדת היהודית בעד השלום. לכן, הדברים של נבלני באו אלי בהפתעה. אני חושב שמדובר בטעות. הם רצו להתיחס לנציגי דתות שונות וחיפשו מישהו יהודי. נבלני הוא הראשון שמתחבר למסורת של ברית המועצות לשעבר של עשיית בעיות לרבנים".
"גולדשמידט עורר אנטישמיות"
עם כל הביקורת על הכללתו ברשימת "מחרחרי המלחמה" של נבלני ומקורביו, משמיע הרב בורודה דברים קשים במיוחד על הצהרותיו של הרב פנחס גולדשמידט מאז שעזב את רוסיה. "מה שאמר גולדשמידט זה דבר אחר. הוא רוצה להראות לכולם שהוא עזב את רוסיה בגלל שלחצו עליו. הוא לא הרב היחיד ברוסיה. אין רב אחר שאומר שלחצו עליו ויש הרבה רבנים ברוסיה, לא פחות חשובים ממנו. בבקשה, שיגיד מי לחץ עליו. בראיונות האחרונים שלו הוא קצת חזר מהדברים הללו", אמר.
עוד הוסיף: "יש שני סוגי רבנים: כאלו שמגיעים לרוסיה, מתחברים לקהילה שלהם, הופכים לחלק ממנה ומרגישים אחריות כלפיה; וכאלה שבאים רק בגלל שקיבלו חוזה עבודה ולא אכפת להם מהקהילה. גולדשמידט מסתכל על הקהילה שנשארה ברוסיה כאל אנשים קיצוניים ולא חשובים. הוא לא דואג להם. הוא עזב את הקהילה. אנשים בקהילה מאוד כעסו על ההתנהגות שלו. הוא השתמש בקהילה כשלב בדרך לתחנה חדשה בחיים שלו. הוא טוען שמי שנשאר ברוסיה תומך במלחמה והוא היחיד שמתנגד למלחמה ולכן עזב. זה לא נכון ולא מכבד את היהודים. הוא מסתכל אל היהודים ברוסיה כאל תתי-אדם. זה היחס שלו למקום שבו שהה 33 שנה וליהודים הפשוטים ברוסיה ובמוסקבה. כשבוחנים מה הוא עשה, מה הוא בנה, מה היה בתוך הקהילה שלו יש הרבה סיפורים שלא ראויים ולא מעידים על כך שהוא פעל לטובת היהודים במוסקבה וברוסיה ולטובת הקהילה שלו".
מה מצבה העכשווי של הקהילה היהודית ברוסיה?
"אחרי ה-24 בפברואר כולם היו בהלם. לא הייתי אז במוסקבה וכולם חיכו לי כדי להבין מה לעשות. חזרתי, דיברתי עם כולם והם נרגעו. אמרתי שהיו תקופות קשות יותר, צריך להיות ביחד, להתפלל יותר, ללכת יותר לבית הכנסת. יש הרבה שנסעו לישראל, קיבלו אזרחות וחזרו, שכן עלייה לישראל זה דבר מאוד קשה לאנשים שכבר הסתדרו בחיים שלהם ברוסיה. אנשים לקחו אזרחות ישראלית כי זה מאפשר להם היום להגיע למקומות מסוימים, הם גם מרגישים קשורים לישראל כיהודים, אבל הרבה חזרו לרוסיה.
"המצב הכלכלי קשה אבל הקהילה חזקה. יותר אנשים מגיעים למרכזי הקהילות ולבתי הכנסת. הם מחפשים תשובות לשאלות. כל מצב קשה מחזק את הקשר ליהדות. אנחנו מרגישים את זה. אני נותן דרשות בשבת ויותר אנשים מגיעים להקשיב. בעבר דיברו יותר על המצב בעולם, היום מדברים על פרשת השבוע, על ההיסטוריה היהודית, כדי להבין מה עברנו ואיך התחזקנו. נעבור גם את התקופה הזו".
יש התחזקות של האנטישמיות?
"מה שגולדשמידט עשה גורם לאנטישמיות - רב שברח מרוסיה והתחיל לשפוך זבל על הקהילה היהודית, זה עשה רושם לא טוב. עם זאת, לא לוחצים עלינו בכל הקשר שהוא. היחסים בין רוסיה וישראל הם טובים. מה שקרה עם הסוכנות היהודית מאוד נוגע לנו, אני מקווה שהכל יסתדר, כי זה מצב לא טוב. הסוכנות היא אלמנט מאוד חשוב לקשר בין ישראל לרוסיה".
הרוסים מאוכזבים מעמדת ממשלת ישראל בהקשר לסכסוך בינם לאוקראינה?
"לא נראה שישראל נכנסה כל כך לסכסוך הזה. מדינת ישראל נייטרלית. מאוד חשוב שנשארו הטיסות הישירות בין מוסקבה ותל אביב. ליהודים ברוסיה זה נותן הרגשה שישראל לא עזבה אותם, שהיחסים בין רוסיה וישראל נמשכים ושישראל פתוחה ליהודים. חשוב מאוד לקהילה שכל הארגונים היהודיים ממשיכים לעבוד ברוסיה. לא כל כך מורגש שישראל לקחה צד כלשהו וזה לדעתי מאוד טוב כי זה יוצר פחות בעיות ליהודים ברוסיה".
אז איך אתה מסביר את הבעיות שעושים לסוכנות?
"ממה שאני יודע ואני לא קשור לעניין, הבעיות לא התחילו עכשיו אלא כנראה לפני שנה. הסוכנות לא ביצעה נהלים חדשים והייתה צריכה לשלם קנס. כל ארגון שפועל במדינה מסוימת צריך לפעול לפי חוקי אותה מדינה. הסוכנות אינה יוצאת מהכלל. גם איגוד הקהילות היהודיות נוהג לפי הכללים, ואם הם משתנים אנחנו פועלים בהתאם. אני מקווה שהכל יסתדר והסוכנות תסדיר את המסמכים הנדרשים ותמשיך לפעול ברוסיה".
באופן אישי, איך אתה מרגיש שרוסיה נמצאת במלחמה עם המדינה ממנה באה משפחתך?
"כל עם ישראל בברית המועצות לשעבר הוא משפחה. אני בקשר עם רבנים באוקראינה, אנחנו בידידות, תומכים אחד בשני, עוזרים זה לזה, אין ריבים בינינו. עם אחד. אין מלחמות בין היהודים ברוסיה ליהודים באוקראינה. כואב לנו על ההרוגים והפצועים. אנחנו מתפללים שיהיה שלום ושימצאו איזושהי פשרה. כל המלחמות נגמרות במו"מ, גם כאן יהיה מו״מ. אנחנו מקווים שהצדדים יגיעו לזה כמה שיותר מהר, שיהיו פחות הרוגים ופצועים. להרוגים הרוסים והאוקראינים יש הורים, נשים, ילדים. זו טרגדיה. אני מקווה שזה ייגמר כמה שיותר מהר".
לישראל יש תפקיד כלשהו במאמצים לסיים את העימות או שמלכתחילה לא היה לה?
"לדעתי חשוב להשתדל להשיג שלום. מי שיכול לתרום להשגת שלום, צריך לעשות זאת. אני חושב שזה לבטח היה טוב שרה"מ לשעבר, נפתלי בנט, נסע לרוסיה וניסה לתווך בין רוסיה ואוקראינה. בינתיים רואים שהוא לא הצליח. אבל כל מי שפועל למען השלום עושה מצווה גדולה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו