אירופה החליטה: אוקראינה מועמדת רשמית לחברות באיחוד

לאחר שהפרלמנט האירופי המליץ על המהלך, אוקראינה ומולדובה יקבלו סטטוס של מועמדות לחברות בברית • המרחק מחברות באיחוד עדיין גדול והארגון צפוי להציג למדינות דרישות שונות על מנת להתקבל

הפגנה למען צירוף אוקראינה לאיחוד האירופה בגיאורגיה, צילום: איי.אף.פי

מועצת האיחוד האירופי החליטה הערב (חמישי) להעניק סטטוס של מועמדת לחברות באיחוד לאוקראינה ומולדובה, לאחר שאתמול המליץ הפרלמנט האירופי לצרף את המדינות לברית ברוב קולות.  ההחלטה אושרה בפסגה מיוחדת של מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל, בה השתתפו נשיא צרפת, עמנואל מקרון, קנצלר גרמניה, אולף שולץ ומנהיגים אחרים של מדינו תהגוש. 

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בירך על החלטת האיחוד האירופי ואמר כי מדובר ב"רגע היסטורי ביחסים בין אירופה ואוקראינה". הנשיא האוקראיני צייץ ברשת הטוויטר כי "עתידה של אוקראינה הוא בתוך האיחוד האירופי. כלי תקשורת מקומיים באוקראינה דיווחו על חגיגות ספונטניות בכיכר מאידן המרכזית בעיר. 

ההחלטה מגיעה לאחר יותר מעשור של דיונים ולאחר שהפלישה הרוסית לאוקראינה עוררה את 27 מדינות הגוש לתת דחיפות למצבה של המדינה המזרח אירופאית וכן מדינות נוספות המבקשות להתקבל לאיחוד. גם אוקראינה וגם מולדובה עדיין רחוקות מהתקבלות לחברות לאיחוד ובריסל צפויה להציב שורה של דרישות, בעיקר בתחום הכלכלה וזכויות האדם, לרפורמות מקיפות במדיניות קייב וקישינב, על מנת להמשיך בתהילך הקבלה. 

המהלך צפוי לעורר זעם במוסקבה, שפלשה לשטחה של אוקראינה בניסיון להפיל את הממשלה בקייב ולהביא להתרחקותה של המדינה מברית נאט,ו ומהמערב. בנוסף קבלתה לאיחוד של מולדובה עלולה להביא לכעס במוסקבה, משום שהמהלך יכול להיתפס כאיום על המובלעת הפרו רוסית בחבל טרנסניסטריה בגבולה המזרחי של המדינה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר