הטליבאן טרף לארדואן את הקלפים

נשיא טורקיה הכשיר את לבבות האזרחים במשך חודשים להשקעת אינספור לוחמים באבטחת נמל התעופה בקאבול • אולם, השתלטות ארגון הטרור על אפגניסטן, הובילה להודאה טורקית בכישלון - ולהסגת הכוחות הצבאיים מהמדינה • "פרס הניחומים": סיוע תפעולי בניהול התנועה האווירית בבירה האפגנית

, צילום: אי.פי ואי.אף.פי

להוציא את אפגניסטן עצמה, מי שצפויה להיפגע מהמשבר במדינה המשוסעת באופן המגוון ביותר היא טורקיה. בניגוד למרבית המדינות שמעורבות במתרחש, ההסתבכות של ארדואן היא קודם כל בבית – בטורקיה עצמה.

כיום, במדינה מתגוררים כ-5 מיליון פליטים, כאשר כחצי מיליון מתוכם הם מהגרים מאפגניסטן. בה בעת, חבר פרלמנט ממפלגת העם הרפובליקנית (CHP) כבר טען שבעקבות המשבר באפגניסטן – המספר יעלה ל-6.5 מיליון איש. הסיבה לכך היא שגל הפליטים מאפגניסטן זינק בעת האחרונה למספרים יוצאי דופן, דרך הגבול הטורקי-איראני.

אפגניסטן: קרבות בין הצבא לטאליבן בצפון המדינה / צילום: רויטרס

"איראן היא גורם שפוגע ביציבותה של טורקיה", אומר ל"ישראל היום" פרשן אינדיפנדנט טורקיה, אוע'ול טונה (Oğul Tuna). "טהרן מאפשרת מעבר מהגרים ופליטים אפגנים לאורך שטחה – ועד לטורקיה. רוב הפליטים הללו יישארו בטורקיה גם לטווח הארוך". הוכחה לדבריו של טונה ניתן לקחת ממלחמת האזרחים בסוריה. לא פחות מ-4 מיליון פליטים סורים מתגוררים כיום בטורקיה.

סקר של מכון המחקר מטרופול (Metropoll) המחיש את מצב דעת הקהל הטורקית בנוגע למשבר הפליטים. לפי תוצאות הסקר, 66.5% מאוכלוסיית טורקיה חושבים שגבולות המדינה צריכות להיסגר שוב נגד גל הפליטים. אדרבא, 60.1% מתומכיו של ארדואן, מצביעי מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) מעודדים את סגירת הגבולות.

מדובר אמנם בצעד נדרש לפי השכל הישר, אך היא מנוגדת למדי למצע של ארדואן שמתמקד במשך עשרות שנים ברטוריקת "העמים המדוכאים" שהוא מתיימר להיות המציל שלהם. כך הוא גם שאף להיות באפגניסטן. הוא ניהל מערכת יחסים נפלאה עם הנשיא אשרף גאני וכבר סגר עסקה עם ברית נאט"ו כי מדינתו תירש את משימת אבטחת נמל התעופה הבינלאומי "חאמיד קרזאי" בקאבול, מה שהיה אמור להבטיח למדינתו נוכחות צבאית קבועה – בדומה למתרחש בנגורנו-קרבאך.

אנשי הטליבאן בלשכתו של הנשיא המודח אשרף גאני, אי.פי

עם זאת, הטליבאן טרפו לו את הקלפים. "בדומה למעצמות אחרות, טורקיה לא ציפתה להשתלטות המהירה של הטליבאן על אפגניסטן", מסביר טונה. "אנקרה כבר הכינה את דעת הקהל הציבורית הטורקית למשימת האבטחה של נמל התעופה בקאבול לאחר נסיגת בעלות הברית מאפגניסטן. זה כנראה כבר לא ייצא לפועל".

הסיבה שזה לא ייצא לפועל היא שהטליבאן לא מוכן לקבל שום כוח צבאי זר במדינה, ואין זה מעניין עבורם אם מדובר במדינה מוסלמית או לא. דובר הטליבאן, זביהוללה מוג'אהיד, אף הדגיש אתמול (שלישי) כי טורקיה לא תוכל להותיר כוחות צבאיים במדינה. את אותו המסר דאג להדהד ארגון הטרור האפגני בהודעה נוספת היום.

דובר הטליבאן זביהוללה מוג'אהיד, אי.אף.פי

לאחר מכן, הגיעה ההודאה של אנקרה במציאות. "הכוחות החמושים הטורקים חוזרים למולדת בגאווה, לאחר שמילאו בהצלחה את משימתם", נמסר הערב ממשרד ההגנה הטורקי. לדבריהם, "פינוי הכוחות הטורקיים מאפגניסטן החל לאחר הערכת המצב הנוכחי והתנאים". נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן הוסיף הערב כי "את המסרים מהטליבאן אנחנו מקבלים באופטימיות זהירה. הפעולות של הטליבאן ולא מילותיהם יכריעו את עתיד התקדמותה של אפגניסטן. זה הכרחי שאפגניסטן תגיע ליציבות. טורקיה, בהתאם למטרתנו, ממשיכה להיות בקשר עם כל הצדדים".

בד בבד, הטליבאן דאגו למעין "מתנת ניחומים": הם מעוניינים להסתייע באנקרה בתפעול נמל התעופה. החלטה זו התקבלה לאחר שמטורקיה הגיעו מסרים פייסניים. אף שהטליבאן מוגדרים בטורקיה בתור ארגון טרור, ארדואן כבר אמר כי "ייתכן שאארח את מנהיג הטליבאן לשיחות". מעבר לכך, באנקרה פרגנו לאותם האנשים שהם מגדירים בעצמם כארגון טרור. "אנחנו נמצאים בשיחות עם כל המפלגות באפגניסטן", סיפר שר החוץ מבלוט צ'בושאולו, "אנחנו מקבלים בברכה את המסרים החיוביים מהטליבאן".

שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושאולו, אי.פי

לטונה יש הסבר לכך. "בתור מעצמה, טורקיה מוכנה ליצור דיאלוג עם הטליבאן, שאותו מגדירים כארגון ארגון טרור. אולי אף כבר החל כזה", הוא אומר. "הנשיא ארדואן אמר פעמים רבות כי 'האמונות הדתיות של העם הטורקי דומים לאלו של הטליבאן'. עם זאת, טורקים רבים מתנגדים למגמת הפיוס עם הארגון". ההתעקשות של ארדואן להתקרב בכל זאת לטליבאן חוזרת לצרכים האלקטורליים שלו, שהרי אם לא יקדים את הבחירות – הוא ישוב לקלפי ביוני 2023.

לבכירי ענף הבנייה הטורקי, אנשים שהם מקורביו של הנשיא, יש שאיפה עזה להשתלב בתוכניות שיפור התשתיות והבניינים באפגניסטן. על כן, המסרים של דובר אחר של הטליבאן סוהייל שאהין בראיון לרשת A HABER, שמקורבת לממשלת טורקיה, הייתה שמדינתו אכן מציעה אפשרויות רבות לקבלנים הללו והם יתקבלו בברכה. אגב, במקביל להתנגדות לכוחות הצבאיים, הדובר מוג'אהיד גיבה אתמול את הדברים של שאהין. "הפעולות הללו יקדמו את הכלכלה הטורקית", מסביר הפרשן של אינדיפנדנט טורקיה.

לוחמי הטליבאן בקנדהאר, אי.פי.אי

ברמה הדיפלומטית, ספק גדול מאוד שטורקיה תחליט לסגור את השגרירות בקאבול, ולא מן הנמנע כי בראש השגרירות של אפגניסטן באנקרה יעמוד בקרוב איש הטליבאן. סוגיית היחסים הבילטראליים בין אנקרה לבין קאבול גם מושפעת מאוד ממדינה שהשקעותיה בטורקיה ובטליבאן הופכת אותן לתלויות בה – קטאר.

דוחא הייתה העיר שבה התארחו במשך שנים רבות חברי הלשכה הפוליטית של הטליבאן, בדיוק כפי שמתגורר שם ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה ובכירי תנועת האחים המוסלמים.

מקורב אפגני של ארדואן משנות ה-90

גם כאשר מקורבו האפגני של ארדואן כבר משנות ה-90, מייסד ומנהיג מפלגת חיזב אל-אסלאם (המפלגה האסלאמית) גולבדין חכמתיאר, שלו יש יחסים קרובים עם הטליבאן, הציע שאיסטנבול תארח את השיחות בין ממשלת אפגניסטן לבין ארגון הטרור – ההצעה ירדה מן הפרק וברור מדוע. בהתחשב באופן שדוחא מפעילה את הערוץ שהפך כבר מזמן לזרוע התעמולה הבינלאומית שלה "אל-ג'זירה" בניסיון להציג את הטליבאן בתור "טלית שכולה תכלת", רק הזמן יגלה עד כמה משפחת א-ת'אני סייעה לטליבאן בהפלת ממשלת אפגניסטן.

לסיכום, ברור כי בימים אלו יושבים בלשכתו של ארדואן ובמטה משרד החוץ באנקרה בכירי המוחות הטורקיים בניסיון לבחון כיצד להתמודד עם המצב הנוכחי, שעלול לפגוע בנשיא טורקיה בבית ומחוצה לו – גם בזירה הבינלאומית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר