טייוואן השביעה נשיא חדש - סין פתחה בתמרון סביב האי: "ענישה על הבדלנות"

הסינים צפויים לכתר את האי בפעילות שנועדה "להרתיע" כוחות זרים • משרד ההגנה של טאיפיי הגיב בפרישת כוחות משלו וציין כי הכיתור "מערער את יציבות האזור"

צבא סין מדמה מתקפה על טייוואן

בבייג'ינג טוענים לריבונות על הרפובליקה ומכנים את התמרונים "ענישה על צעדי בדלנות". האיום מגיע על רקע השבעת ויליאם לאי (לאי צ'ינג-טה) שנבחר בינואר האחרון. בתמרון שיכלול את זרועות הצבא, הסינים צפויים לכתר את האי.

חיילי צבא סין, ארכיון, צילום: GettyImages

הקולונל לי שי, המשמש כדובר התמרון, אמר כי לצד הענישה, הפעילות "נועדה להרתיע כוחות זרים מפני פרובוקציה והתערבות", ברמז עבה לבעלת בריתה של טייוואן, ארה"ב.

משרד ההגנה של טאיפיי הגיב בפרישת כוחות משלו וכינה את התמרון הסיני "פרובוקציה אירציונלית, שמערערת את יציבות האזור"

רקע היסטורי קצר: טייוואן נוסדה כישות עצמאית ב-1949, לאחר שהמפלגה הלאומית הסינית (קוומינטנג, KMT) הפסידה במלחמת האזרחים לקומוניסטים של מאו דזה-דונג ונמלטה אל האי. מאז, רק 12 מדינות בעולם הכירו בטייוואן כמדינה עצמאית, אולם לטאיפיי - שמייצרת 90% מהשבבים בעולם - יש קשרים כלכליים ענפים והגנה צבאית אמריקנית. קוומינטנג משלה באי ביד ברזל במשך 40 שנה. לאחר ביטול הממשל הצבאי, נערכו הבחירות הראשונות לנשיאות ב-1996 שבהן זכה מועמד של KMT. מאז, רק נציגים של KMT ושל DPP זכו בתפקיד, ולפי המדגמים לא נראה שהדבר ישתנה גם הפעם.

נשיא סין, שי ג'ינפינג. ארה"ב מודאגת, צילום: אי.פי

נשיא סין שי ג'ינפינג הורה לצבא לפתח אמצעים כדי לפלוש לטייוואן ב-2027. בנאומו ב-31 בדצמבר, אמר הנשיא שי כי "האיחוד עם טייוואן הוא כורח היסטורי". על כן בבייג'ינג גם רואים במועמד של ה-DPP, ויליאם לאי, "מחריב שלום", מה גם שהוא כבר הבהיר כי "לטייוואן אין צורך בהכרזת עצמאות כי האי ריבוני ממילא", ותחת שלטון מפלגתו גדלה ההשקעה הטייוואנית בביטחון ומשך השירות בצבא הוארך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר