סלמאן רושדי: "מדינה פלשתינית עכשיו תהיה מדינת טליבאן"

מחבר "פסוקי השטן", שהתראיין לפודקאסט בגרמניה: "תמכתי במדינה הפלשתינית במשך רוב חיי, אבל הקמתה כעת פירושה שחמאס ינהל אותה והיא תהיה בת חסות של איראן" • על המחאות בקמפוסים: "התגובה האמוציונלית למוות בעזה מוצדקת, אך בעייתי כאשר היא גולשת לאנטישמיות"

רושדי במדריד, היום. צילום: אי.פי.אי

הקמת מדינה פלשתינית כעת תביא ליצירת מדינה בסגנון הטליבאן, כך אומר הסופר והמסאי הבריטי-אמריקני סלמאן רושדי.

בראיון לפודקאסט של רדיו ברלין-ברנדנבורג, התייחס מחבר "פסוקי השטן". "אף שתמכתי במדינה הפלשתינית במשך רוב חיי - בוודאי מאז שנות השמונים - הקמתה כעת פירושה שחמאס ינהל אותה, היא תהיה בת חסות של איראן, ותיראה כמו מדינת הטליבאן.

סלמאן רושדי ורעייתו, השחקנית רייצ'ל אלייזה גריפיתס, מציגים את ספרו "Knife" בברלין, צילום: אי.פי

"האם בזה מעוניינות התנועות הפרוגרסיביות בשמאל המערבי?", תהה רושדי. "לקבל עוד טליבאן, עוד מדינת אייתוללות במזרח התיכון, ליד לישראל?"

לדברי הסופר, כל אדם צריך להזדעק כעת לנוכח מה שקורה בעזה בשל הרג של חפים מפשע רבים. "הייתי רוצה שכמה מהמחאות יזכירו את חמאס", הסביר רושדי. "כי בו זה התחיל; חמאס הוא ארגון טרור. מוזר מאוד שסטודנטים צעירים ופרוגרסיביים תומכים בארגון טרור פשיסטי".

רושדי, שמלמד באוניברסיטת ניו יורק, סיפר כי הייתה "התקוממות סטודנטים" גם במוסד האקדמי שלו. "אני חש שאין יותר מדי מחשבה מעמיקה על מה שקורה. יש תגובה אמוציונלית למוות בעזה, וזה בהחלט מוצדק. אבל כאשר התגובות גולשות לאנטישמיות ולעתים לתמיכה ממש בחמאס, אז זה כבר בעייתי מאוד".

תזכורת: הסופר, יליד מומבאי, היה יעד לרדיפה של אסלאמיסטים מאז פרסום "פסוקי השטן" ב-1988. המנהיג העליון הקודם של איראן, רוחוללה חומייני, אף הוציא נגדו פתווה. לפני שנתיים נדקר רושדי באירוע ציבורי בניו יורק ונפצע קשה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר