בית משפט בארגנטינה הכריז: "איראן וחיזבאללה עומדות מאחורי הפיגועים בבואנוס איירס"

יותר מ-30 שנה לאחר מתקפות הטרור על שגרירות ישראל ובניין הקהילה היהודית בבירה הארגנטינית, בית דין פדרלי במדינה קרא לממשלה להגיש תלונה נגד איראן בבית הדין הבינלאומי • הפיגועים הוגדרו כפשע נגד האנושות, סעיף עליו לא חל חוק ההתיישנות במדינה

הפיגוע בשגרירות ישראל בארגנטינה בשנת 1994. צילום: אי.פי.איי

בית המשפט הפדרלי הפלילי בארגנטינה פסק היום (שישי), כי איראן וארגון הטרור חיזבאללה הם שעומדים מאחורי הפיגועים בשגרירות ישראל ובבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס בשנים 1992 ו-1994.

בשני הפיגועים, שבוצעו באמצעות מחבל מתאבד ומכונית תופת נהרגו יותר ממאה בני אדם, רבים מהם אזרחי ישראל וחברי הקהילה היהודית בארגנטינה. על פי פסיקת בית המשפט, שני הפשעים יחשבו כפשעים נגד האנושות, החלטה המאפשרת את המשך ההליכים המשפטיים נגד מבצעי המתקפות, זאת משום שחוק ההתיישנות לא חל על פשעים אלו.

פעולות החילוץ לאיתור ניצולים במתקפה על בניין AMIA ב-1994, בה נהרגו 85 אנשים, צילום: רויטרס

השופטים קרלוס מהיקס, אנחלה לנדסמה ודייגו ברטובנה החליטו כי שתי המתקפות תוכננו על ידי איראן וביצעו על ידי ארגון הטרור חיזבאללה, אותו הגדירו השופטים כ"כלי לביצוע פעולות טרור".

ההחלטה גרמה לכעס בקרב בני משפחות הקורבנות שזועמים על כך שלמדו על הפסיקה מהתקשורת ולא קיבלו כל הודעה רשמית מהמדינה על ההליכים. השופטים קראו לממשלה הארגנטינאית להגיש תלונה רשמית נגד הרפובליקה האסלאמית של איראן בבית הדין הבינלאומי.

שני פיגועי התופת בבירה הארגנטינית התרחשו בשנים 1992 ו-1994. במתקפה על שגרירות ישראל בשנת 1992 נהרגו 29 בני אדם, מתוכם 4 אזרחי מדינת ישראל ועוד 4 נשים יהודיות. 229 בני אדם נפצעו והמבנה בו נמצאה השגרירות נהרס לגמרי.

בפיגוע שהתרחש במרכז הקהילה היהודית בשנת 1994 נהרגו 85 בני אדם ונפצעו 330. על אף שארגון חיזבאללה מעולם לא לקח אחריות על הפיגועים, גם המודיעין הישראלי וגם הארגנטיני מצאו קשרים של ארגון הטרור לשני הפיגועים, שבוצעו ככל הנראה כנקמה על פעולות צה"ל נגד ארגון הטרור בלבנון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר