תקרית חמורה בקנדה: הפרלמנט הריע לאוקראיני שלחם באס.אס

דווקא בנוכחות זלנסקי: יו"ר הפרלמנט אנתוני רוטה הפנה את תשומת לב הנוכחים לקשיש ביציע, שאותו כינה "גיבור" • עד מהרה התברר כי מדובר ביארוסלב הונקה, שהיה חבר בדיביזיית "גליציה" של הוואפן-אס.אס • ארגונים יהודיים גינו בחריפות, ורוטה התנצל עמוקות: "לא ידעתי את כל הפרטים; האחריות למעשה כולה שלי"

הרפלמנט הקנדי מריע ללוחם אס אס לשעבר בנוכחות נשיא אוקראינה זלנסקי. צילום: אי.פי

תקרית חמורה בפרלמנט הקנדי מעוררת הדים בינלאומיים והביאה את יו"ר בית המחוקקים לפרסם התנצלות עמוקה בפני הקהילות היהודיות במדינה. הסיבה: בסוף השבוע העניק היו"ר אנתוני רוטה כבוד מיוחד לאדם שהתברר כלוחם לשעבר באס.אס וזיכה אותו בתשואות רמות.

התקרית התרחשה ביום שישי האחרון, זמן קצר לאחר נאומו של נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בפני שני בתי הפרלמנט באוטווה. רוטה ניגש למיקרופון וביקש להפנות את תשומת לב הנוכחים לאדם מבוגר שישב ביציע. "זהו גיבור שלחם למען עצמאות אוקראינה נגד התוקפים הרוסים אז, וממשיך לסייע לכוחות (האוקראיניים) אפילו היום, כשהוא בן 98", אמר רוטה. "הוא גיבור קנדי, גיבור אוקראיני, ואנחנו מודים לו על כך".

הפרלמנט הקנדי מריע ללוחם הוואפן אס אס בנוכחות זלנסקי // צילום: רשתות חברתיות

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מחה כפיים, זלנסקי הניף את ידו באגרוף, וכל הנוכחים התאחדו בתשואות רמות. אלא שתוך זמן קצר זיהתה סוכנות הידיעות AP כי הקשיש שזכה לכבוד הגדול, יארוסלב הונקה, הוא לוחם לשעבר בדיביזיה האוקראינית הראשונה ("גליציה") של הזרוע החמושה באס.אס (ה"וואפן אס.אס"). מדובר ביחידה שהורכבה ממתנדבים אוקראינים באזור גליציה.

הגילוי עורר סערה רבתי. מרכז ידידי שמעון ויזנטל לחקר השואה הוציא הודעה שלפיה הדיביזיה "הייתה אחראית לרצח המוני של אזרחים חפים מפשע ברמת ברוטליות ורוע שעולות על כל דמיון". "יש להתנצל בפני כל ניצול שואה ולוחם לשעבר שנלחם בנאצים במלחמת העולם השנייה, וכן לספק הסברים איך האדם הזה נכנס לאולמות המכובדים של הפרלמנט הקנדי וקיבל הוקרה מיו"ר הבית ותשואות מהנוכחים".

לוחם הוואפן-אס-אס לשעבר בדיון בפרלמנט הקנדי, צילום: אי.פי

נכ"ל בני ברית קנדה, מייקל מוסטין, אמר כי העובדה שחבר לשעבר ביחידה נאצית התקבל בכבוד היא "בלתי נתפסת". "האידיאולוגים הלאומנים שהתגייסו לדיביזיית גליציה חלמו על מדינה אוקראינית הומוגנית ותמכו ברעיון של טיהור אתני", אמר מוסטין. "אנו מצפים להתנצלות משמעותית".

"מחילה מהקהילות היהודיות"

וההתנצלות אכן הגיעה. בעקבות הסערה פרסם רוטה הודעה ארוכה, שבה קיבל אחריות אישית על התקרית. "בהערותיי לאחר נאומו של נשיא אוקראינה, זיהיתי אדם ביציע", מסר רוטה, שלדבריו מגיע ממחוז הבחירה שלו. "לאחר מכן קיבלתי מידע נוסף על אודותיו, שגורם לי להתחרט על החלטתי (לכבדו). איש מחברי הפרלמנט או מהמשלחת האוקראינית לא ידע על כוונתי להוקיר את הונקה. אני רוצה לבקש מחילה מיוחדת מהקהילות היהודיות בקנדה ומחוצה לה. האחריות לפעולה כולה שלי".

בלשכת ר"מ קנדה טרודו בירכו על ההודעה. "זה היה הדבר הנכון לעשות", נמסר. "לא ניתנה כל הודעה מראש ללשכה או למשלחת האוקראינית באשר להזמנה או הוקרה".

הנשיא זלנסקי וראש הממשלה טרודו בפרלמנט הקנדי,

הסערה נגעה לא רק לקהילות היהודיות והתפשטה לאפיקים נוספים. בתוך המערכת הפוליטית הקנדית, תקף ראש המפלגה השמרנית, פייר פואליבר, את טרודו ודרש ממנו להתנצל. באפיק המדיני, שגריר פולין בקנדה, ויטולד דזיילסקי, דרש התנצלות גם הוא בשל הפשעים שביצעו יחידות מעורבות של האס.אס נגד פולנים אתניים. במקביל, שירות החוץ הרוסי והתועמלנים של הקרמלין גזרו קופון על הפרשה, וניצלו אותו במסגרת הנרטיב הבדוי על המלחמה נגד "הנאצים" באוקראינה, ששימש למסגור הפלישה ולהצדקתה. השגריר אולג סטפנוב אמר כי ידרוש "הסברים מממשלת קנדה".

הזרוע החמושה של האס.אס נמצאה במשפטי נירנברג אשמה בביצוע מעשי טבח המוניים, לרבות רדיפה והשמדה של יהודים. עם זאת, הסיפור לגבי דיביזיית "גליציה" מורכב יותר. היא הוקמה ב-1943, אומנה בידי הנאצים והייתה תחת פיקוד של קצינים גרמנים. יחידות השיטור שבה הואשמו ברצח פולנים אתניים, ולאחר המלחמה אלפים מאנשיה התיישבו במערב – כ-2,000 מהם בקנדה, שבה הייתה ועדיין קיימת קהילה אוקראינית עצומה. ועדת חקירה ממלכתית של קנדה (ועדת דשיין), שהוקמה ב-1985 כדי לבדוק אם המדינה הפכה מקלט לפושעים נאציים, קבעה כי "אין להאשים את דיביזיית גליציה כיחידה... אישומים בפשעי מלחמה כלפי הדיביזיה מעולם לא הוכחו... עצם החברות ביחידת גליציה אינה סיבה לפתיחת הליכים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר