מדד חופש העיתונות: הירדרדות עולמית; גם ישראל ירדה

מדד של "עיתונאים ללא גבולות" מתריע: בתוך שנתיים גדל מספר המדינות בקטגוריה הגרועה ביותר מ-21 ל-31 • ישראל ירדה ממקום 86 אשתקד ל-97 השנה • טורקיה היא שיאנית הדמוקרטיות עם מספר העיתונאים הכלואים • רוסיה צנחה תשעה מקומות, הודו - 11 • עוד נקבע: הבינה המלאכותית מייצרת סיכונים חדשים

פוטין במסיבת עיתונאים. רוסיה הידרדרה למקום 164 מתוך 180.צילום: אי.אף.פי

חופש העיתונות במצב חמור מאוד במספר שיא של מדינות – כך קובע מדד שמפרסם הארגון "עיתונאים ללא גבולות".

המדד מתייחס ל-180 מדינות וטריטוריות, ובוחן את יכולת העיתונאים לפרסם חדשות בעלות עניין ציבורי בלי התערבות וללא איומים לביטחונם. על פי מדד חופש העיתונות, חופש העיתונות ב-31 מדינות נמצא בדרגה הנמוכה ביותר – לעומת 21 מדינות לפני שנתיים בלבד. ב-70% מהמדינות מצב החופש הוגדר "רע", ומשביע רצון רק ב-30%. לשם השוואה, לפי האו"ם 85% מהאנושות חיה במדינות שבהן חופש העיתונות הידרדר בחמש השנים האחרונות.

מחברי המדד כותבים כי אחת הסיבות להידרדרות היא האגרסיביות הגוברת של המשטרים האוטוקרטיים – ושל חלק ממדינות הנחשבות דמוקרטיות – לצד "קמפיינים מקיפים של דיסאינפורמציה ותעמולה". "מנהיגים אוטוקרטים נעשו נועזים יותר בניסיונותיהם להשתיק את התקשורת", אמר ל"גרדיאן" מזכ"ל "עיתונאים ללא גבולות" כריסטוף דלואר.

לפי הדו"ח, ישראל הידרדרה ממקום 86 במדד של 2022 למקום 97 השנה. "מבנה התקשורת בישראל התערער עקב עלייה לשלטון של ממשלה, המאיימת על חופש העיתונות", נכתב על ישראל.

מנכ"ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות אלי גרשנקרוין מסר בתגובה: "הירידה הדרמטית במדד חופש העיתונות של ישראל נובעת בעיקר מפעולות הממשלה שנועדו לפגוע בצורה קשה בחופש העיתונות ובראשם הניסיון שכשל לעת עתה לפגוע בעצמאותו ובקיומו של תאגיד השידור הציבורי, ומשורה של הצעות חוק שכל תכליתן להצר ולפגוע בחופש הביטוי והעיתונות". יושבי ראש אגודת העיתונאים ירושלים, עפרה סתת מילוא ומיקי קליין, מסרו: "אחרי הורדת תחזית הדירוג הכלכלי, אנחנו עדים להורדת הדירוג של ישראל בתחום חופש העיתונות. הדברים הולכים ומצטברים לתמונה עגומה וקשה של סכנה ברורה ומיידית לדמוקרטיה הישראלית".

ומה קורה עמוק מתחת לישראל? רוסיה, שכבר אשתקד ירדה למקום ה-155 בעקבות הפלישה לאוקראינה, ירדה עוד תשעה מקומות השנה. מעצרו של אוון גרשקוביץ', העיתונאי הזר הראשון מאז 1989 שנעצר במוסקבה בחשד לריגול, תרם להידרדרות, אבל גם בלעדי הפרשה הזו, כלי התקשורת הפדרליים ברוסיה הפכו לשופרות של הקרמלין. למעשה, כל התקשורת החופשית של רוסיה פועלת מחוץ לגבולותיה.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. אוליגרכים מקורבים משתלטים על כלי תקשורת, צילום: אי.פי.אי

טורקיה, הודו וטג'יקיסטן נפלו מקטגוריית "מצב בעייתי" לתחתית. ירידה משמעותית במיוחד נרשמה בהודו, שצללה 11 מקומות למקום ה-161 לאחר השתלטות של אוליגרכים, המקורבים לראש הממשהל נרנדרה מודי, על כלי תקשורת. התקשורת ההודית נתפסה בעבר כחופשית יחסית, אולם המצב השתנה באופן רדיקלי לאחר העלייה לשלטון של הלאומנים ההינדים. רק לשם המחשה, השלטונות ערכו פשיטה על משרדי ה-BBC לאחר שהרשת שידרה סרט תיעודי ביקורתי כלפי מודי.

טורקיה מתהדרת בכבוד המפוקפק של דמוקרטיה, המחזיקה יותר עיתונאים בכלא. לפי המדד, הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן החריף את רדיפת העיתונאים לקראת הבחירות, המתוכננות ל-14 במאי.

המזרח התיכון נחשב לאזור המסוכן ביותר לעיתונאים, אולם כעת גם באמריקות אין אף מדינה שמצב חופש העיתונות בה טוב. ארה"ב ירדה שלושה מקומות (לשורה ה-45).

מקום מיוחד מוקדש בדו"ח לסכנות החדשות, הנובעות מבינה מלאכותית. "מיטשטש והולך ההבדל בין אמת לשקר, בין ממשי למלאכותי, בין עובדות לבדיות, ובכך גובר הסיכון לזכות לדעת", כותבים מחברים המדד. "היכולת חסרת התקדים לשחק בתוכן משמשת כדי לפגוע במי שמציגים עיתונות איכותית וכדי להחליש את העיתונות עצמה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר