רעידת האדמה בטורקיה: יותר מ-7,500 הרוגים, הניצולים נאלצים לגור במסגדים ובקניונים

מצב חירום הוכרז בעשר פרובינציות בטורקיה לשלושת החודשים הקרובים • שריפת ענק פרצה בנמל איסכנדרון בגלל הרעידה, ומאות מכליות על ובאש

בובה נותרה ליד ההריסות בהאטיי, טורקיה, לאחר רעידת האדמה בפברואר 2023, צילום: רויטרס/Guglielmo Mangiapane

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הכריז ביום שלישי על מצב חירום בעשרה פרובינציות במדינה לאור רעידת האדמה הקשה שפקדה אותה וזרעה הרס רב ולאלפי קורבנות בנפש. נכון להיום בערב, מניין ההרוגים הרשמי בטורקיה ובאזורים בצפון סוריה שנמצאו בקרבת מוקד הרעש, עומד על מעל 7,500 איש, אך להערכת גורמים באו"ם שמתאמים את מלאכת הסיוע והחילוץ, המספר צפוי להאמיר בעוד כמה אלפים ככל שיתבררו ממדי ההרס שנגרמו מעצמת שתי הרעידות הקשות ביום שני (הראשונה בעוצמה 7.8 והשנייה, כמה שעות לאחר מכן, נרשמה בדרגה דומה).

בשעות הערב עדכן שר הבריאות הטורקי כי המניין הרשמי של ההרוגים הוא 5,434 הרוגים במדינתו, והמרכז הסורי לזכויות אדם שנמצא בלונדון עדכן כי סך הקורבנות בנפש בסוריה כבר עומד על 2,082. 

ההריסות בנפת האטיי בטורקיה לאחר רעידת האדמה בפברואר 2023, צילום: אי.פי

ההכרזה של ארדואן תהפוך את האזורים האלו באופן רשמי לאזורים מוכי אסון, ולכן הם יהיו תחת חוקים מיוחדים למשך לפחות לשלושה חודשים. המשמעות היא שהממשלה, ולמעשה ארדואן עצמו, יוכל לפעול לפי ראות עיניו ללא צורך באישור הפרלמנט, וייתכן שהמצב ינוצל גם למטרות פוליטיות כדי להשתיק ביקורת ומחאה ככל שיתקרב מועד הבחירות לנשיאות במאי. בין הצעדים שארדואן מתכוון ליישם הוא שיכון של ניצולים באופן זמני במלונות באזור אנטליה. 

שריפת שפרצה בנמל בטורקיה בעקבות רעידת האדמה שפקדה את האזור בפברואר 2022, צילום: AP Photo/Hussein Malla

מקרה מזעזע במיוחד התרחש בעיר הנמל איסכנדרון, בפרובינציית האטיי, שם קרס בית חולים קטן ומתקיים מרוץ נגד השעון לאיתור ניצולים. אחד מהרופאים במקום, שכמעט ולא נותר זכר ממנו, אמר ל"רויטרס": "יש גופות שם, ואני אמנם רגיל לראות גופות אבל זה קשה מאוד". לפי הערכות נותרו כ-15 איש בהריסות, כולל החולים. "אף אחד לא יכול להתקרב למקום", אמר נהג מונית מקומי, והסביר כי הדבר היחיד שמפריד בין קריסתו המוחלטת הוא עמוד אחד. 

בגלל רעידת האדמה, נוצרה שרפת ענק בנמל של העיר ומאות מכליות עלו בלהבות. בעקבות כך, כלי שיט רבים נאלצו לסטות ממסלולם. לאחר כמה שעות היא כובתה. 

במקביל, התושבים במספר ערים במדינה ממשיכים להטיח האשמות קשות ברשויות על אזלת ידם ואיטיות התגובה. "אין פה אף אחד פה, אנחנו פה תחת כיפת השמיים המושלגת ואין לנו בית, חסרי כל", אמר מורת עלינאק, שביתו נהרס וחלק מקרובי משפחתו עדיין נעדרים. "לאן אני אלך?", הוא שאל רטורית. 

ברשתות החברתיות הופץ תיעוד של הגעת משלחת של מתנדבים ישראלים לשדה התעופה, ובו רואים את המטוס הישראלי חונה בסמוך למטוס איראני שהגיע גם הוא לאזור הרעש. 

בעקבות הקריסה של אלפי מבנים, כולל בתי חולים ובתי ספר, עשרות אלפים נותרו מחוסרי דיור. לפחות 380 אלף איש שנותרו ללא קורת גג נמצאים עכשיו עכשיו במתחמי פינוי שהקימה הממשלה, והמונים נוספים מצטופפים בקניונים, מסגדים או במרכזים קהילתיים. ואם לא די בכך, הסופה "ברברה" הובילה לטמפרטורות מקפיאות ולמשבי רוח עזים.

המצב בסוריה, לטענת גורמי סיוע, קשה עוד יותר, לאור המשך מלחמת האזרחים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר