״הקהילות היהודיות באירופה יהיו הבטן הרכה של עימות צבאי בין ישראל ואיראן״

לטענת אריאל מוזיקנט, הנשיא בפועל של הקונגרס היהודי האירופי, היהודים ביבשת יהיו בגדר מטרה לפגיעה עבור המשטר בטהרן במקרה של כישלון הנתיב הדיפלומטי בסוגיית הגרעין • "כל שגרירות איראנית באירופה מלאה באנשי משמרות המהפכה; מאות מהם", הוא התריע בכנס במשרד החוץ

הפגנה של הקהילה היהודית בברלין, 2018, צילום: Reuters/Fabrizio Bensch

במקרה של עימות צבאי בין איראן וישראל - תרחיש שעשוי להתקרב אם המו״מ על הסכם הגרעין אכן יוכרז ככישלון - הקהילות היהודיות באירופה יהיו מטרות לפיגועים מצדה של איראן, כך מתריע אריאל מוזיקנט, הנשיא בפועל של הקונגרס היהודי האירופי.

״אם הסכם הגרעין לא יורחב, יום אחד יהיה עימות מזויין בין ישראל ואיראן ויהיו לכך השלכות״, התריע מוזיקנט, ״הקהילות היהודיות באירופה יהיו ׳הבטן הרכה׳ של עימות כזה. כל שגרירות איראנית באירופה מלאה באנשי ׳משמרות המהפכה׳. מאות מהם. כבר היום אנחנו בקהילות יהודיות כמעט בכל מדינות מערב אירופה חווים ׳תקריות׳. צריכה להיות אסטרטגיה להתמודד עם המצב הזה ואני מבקש שישראל תתחשב במצב הזה לעתיד״.

מוזיקנט דיבר בכנס של ראשי קהילות יהודיות באירופה הנערך במשרד החוץ בירושלים. כנס המנהיגים אמש בהשתתפות כ-40 מראשי הקהילות היהודיות מ-28 מדינות ביבשת, שנפגשו הבוקר (שני) עם נשיא המדינה יצחק הרצוג. בכנס, אותו ארגנו אגף אירופה והחטיבה לתפוצות ודתות במשרד החוץ, דנים המשתתפים בנושאים הרלוונטיים לחיים יהודים בתפוצות כגון אנטישמיות ושיח שנאה ברשת, חקיקות המגבילות חיים יהודיים, בקשר בין מדינת ישראל לבין הקהילות היהודיות בעולם ובשינויים המתרחשים במזרח התיכון.

מוזיקנט קרא לגיבושה של מדיניות משותפת בין ישראל והקהילות היהודיות באירופה מול עליית כוחן של מפלגות הימין הריבוני והקיצוני באירופה וצירופן הגובר בממשלות ברחבי האיחוד האירופי. ״ב-2017 היה לנו ויכוח גדול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו איך מתייחסים למפלגות הימין הקיצוני. עמדתנו אז אינה עמדתנו היום, ואנחנו רוצים לגבש בקרוב עמדה חדשה במשותף עם ישראל״.

אנשי משמרות המהפכה במהלך אימון, צילום: רויטרס

מוזיקנט קרא לממשלתה החדשה של ישראל להיות בקשר עם הקהילות היהודיות בעיקר ההקשר לשינויי מדיניות שיהיו להם השלכות על הקהילות באירופה, כמו למשל סוגיית חוק השבות וענייני דת. מוזיקנט הדגיש שקהילות קטנות במדינות אירופה עלולות להיעלם תוך כחמישים שנה וביקש מישראל לסייע לקהילות האירופיות בחיזוק הזהות היהודית ותוכניות החינוך.

״לבני ה-18 עד 30 לא אכפת מישראל. הסבים שלהם תמכו בהקמת מדינת ישראל, הוריהם תמכו בחיזוקה, ולנכדים אין כל קשר לישראל. הקיצוץ המתוכנן של תכנית ׳תגלית׳ הוא אסון. ישראל צריכה לקחת אחריות ליהודים בגלות יותר מבעבר״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר