השנה הראשונה של תוכנית ההזנה בבתי הספר רושמת הצלחה חינוכית וחברתית משביעת רצון. המהלך של משרד החינוך, שמספק מדי יום ארוחות חמות לכ־17 אלף בני נוער בסיכון הלומדים במסגרות טכנולוגיות ותיכונים ייחודיים, משנה את שגרת הלמידה של תלמידים רבים – ולעיתים גם את עתידם.
התלמידים המשתתפים בתוכנית מגיעים מרקע סוציו־אקונומי נמוך, ורבים מהם מתמודדים עם מצוקה כלכלית יומיומית. חלקם עובדים במקביל ללימודים, ואחרים מגיעים רעבים לבית הספר. עבורם, הארוחה החמה איננה רק פתרון תזונתי – אלא עוגן חברתי וחינוכי.

סקר עדכני של עמותת "121 – מנוע לשינוי חברתי", שבוצע בקרב כ־200 צוותים חינוכיים במסגרות שבהן פועלת התוכנית, ממחיש את השפעתה הרחבה: 75% מהמורים דיווחו על שיפור ניכר בנוכחות, ו־60% סיפרו על חזרתם של תלמידים שנשרו. 45% העידו על ירידה באלימות בכיתה, ו־36% דיווחו על שיפור בציונים. מחצית מהמורים ציינו עלייה ביכולת של התלמידים להשלים מטלות בכיתה, 70% דיווחו על שיפור בריכוז ו־80% העידו על התחזקות הקשר האישי עם התלמידים.
"התוכנית הזו לא רק מונעת רעב – היא יוצרת שינוי אמיתי", אומר יקותיאל משי, מנהל קידום מדיניות וקשרי ממשל בעמותת 121, המובילה את שותפות "מתכון להצלחה" – פורום של כ־20 ארגונים הפועלים לקידום הזנה יומית במערכת החינוך. לדבריו, הארוחות החמות "מייצרות תחושת שייכות, משפרות את התפקוד היומיומי ומעניקות לתלמידים הזדמנות אמיתית להצליח."
משי קורא להרחיב את התוכנית גם לבתי הספר שבאחריות משרד העבודה, בהם לומדים אלפי בני נוער בסיכון שאינם נכללים כיום במערך ההזנה. "ההצלחה ברורה – עכשיו צריך לדאוג שגם שאר התלמידים שזקוקים לכך לא יישארו מאחור."
גם בבתי הספר עצמם מרגישים את השינוי. אורית לבון, מנהלת בית הספר נעמת חולון, מספרת כי התוכנית הביאה ליציבות רבה יותר בשגרת הלימודים. "התלמידים מגיעים בתחושת ביטחון, מרגישים שייכים יותר, ויש שיפור משמעותי בנוכחות ובהתנהלות הכיתתית", היא אומרת. לדבריה, ניכר גם שינוי בקשר האישי עם התלמידים, שהפך קרוב ותומך יותר.
הסוף לאלימות במשפחה? הוועדה לביטחון לאומי מקדמת שימוש ב"מכשיר שמציל חיים"
הלחץ לבטל לא עזר: הכנס נגד אלימות מינית במלחמות נערך בפריז כמתוכנן
פרסומת | למה כולם מדברים על בריאות העין?
טיפול במטפלים: תוכנית החוסן למי שהתמודדו עם המראות הקשים בחרבות ברזל
"יחזיר את החברה הערבית שנים אחורה": סערה ציבורית סביב מהלך של מאי גולן ובן גביר
עם תוצאות כאלה, נראה שהתוכנית שנולדה כתשובה לרעב – הפכה מהר מאוד לכלי משמעותי לצמצום פערים, חיזוק התמדה בלימודים ויצירת מרחב חינוכי בריא ומכיל יותר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
