הנתונים חושפים: ככה הושפעו שורדי השואה בישראל מאירועי השבת השחורה

ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, משרד הרווחה מפרסם נתונים אודות שורדי השואה בישראל • כ-2,500 שורדי שואה חוו את מאורעות שבעה באוקטובר, מתוכם כ-2,000 פונו מבתיהם • 86 מהם נפטרו בשבעת החודשים האחרונים

חלה עלייה של 7% במספר שורדי השואה הנעזרים בשירותי רווחה. צילום: GettyImages

בישראל חיים 133,362 שורדי שואה ונפגעי התנכלויות פעולות הנאצים שהושפעו רבות מאירועי שבעה באוקטובר ומהמלחמה שבאה בעקבותיהם, כל אחד ברמה כזו או אחרת. מנתוני משרד הרווחה והביטחון החברתי שמתפרסמים היום (חמישי), עולה כי 2,500 שורדי שואה חוו את המאורעות הקשים של השבת השחורה, כש-2,000 מתוכם נאלצו להתפנות מבתיהם.

המפגש בין עליזה לנדאו, ששרדה את השואה, לבין זיו עבוד ששרדה את הטבח בפסטיבל נובה (30.04.24) // יוני ריקנר

86 שורדי שואה שפונו מבתיהם, מהדרום ומהצפון, נפטרו בחודשים האחרונים, 52 מתוכם תושבי אשקלון, 12 משדרות. משאר יישובי הדרום נפטרו 11 שורדי שואה ועוד 11 מיישובי הצפון כדוגמת מטולה, שומרה, שלומי, דן ויראון. 238 שורדי שואה שפונו לבתי מלון, עזבו אותם וחזרו לבתיהם או עברו למקומות אחרים. בעיר אשקלון לדוגמה, עזבו את המלונות 122 שורדי שואה. לעומת זאת רוב ניצולי השואה שפונו מהצפון, נשארו במלונות.

מנתוני משרד הרווחה עולה עוד כי בשבעת החודשים האחרונים חלה עלייה של 7% במספר שורדי השואה הנעזרים בשירותי רווחה. המשרד מעניק שירותים לכ-48,610 שורדי שואה (42% מכלל השורדים), זאת לעומת 45,300 בשנה שעברה. השירותים הניתנים להם מטעם משרד הרווחה כוללים בין היתר, טיפולי שיניים, עזרי ראייה ושמיעה ועוד. בשנים האחרונות הורחבו תחומי הסיוע בהתאם לצרכים שעלו מהשטח.

רות הרן בקמפיין ביום השואה הבינלאומי. בנה אבשלום ז"ל, נרצח ב־7 באוקטובר, צילום: צילום: מערך ההסברה הלאומי, באמצעות לפ"מ

על פי נתוני המשרד, 22,893 שורדים מקבלים שירותים במסגרות משרד הרווחה השונות, ובעיקר בקהילות התומכות ומועדני מופ"ת. 5,110 מקבלים שירותים מהקרן לידידות בשיתוף משרד הרווחה, יותר מ 1,000 נעזרים בתוכנית רווחה מרחוק ותוכנית מחוברים – תוכניות להפגת בדידות וחיזוק הקשר הבין דורי.

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי, אומר: "השנה יותר מתמיד יש לנו חובה כמשרד, כחברה וכקהילה לחבק את שורדי השואה, שרבים מהם חוו את מאורעות הטבח הנורא ב-7 לאוקטובר והעלה להם זיכרונות קשים מהשואה הנוראה. בזמנים בהם מדינת ישראל נאבקת על זכותה להתקיים, וכאשר מאורעות והפגנות אנטישמיים נוראיים מתרחשים כל יום בערים ובקמפוסים ברחבי העולם, דור שורדי השואה הם האור והמצפן המוסרי שלנו ומגדלור האמונה בצדקת דרכנו".

"שורדי שואה רבים חשים שהם עדים לשואה שנייה בארצם" (אילוסטרציה), צילום: gettyimages

"האנשים שרבים מהם חוו את הנורא מכל פעמיים, הם עדות לתקומת ישראל ולחוזק והחוסן של העם היהודי. משרד הרווחה ימשיך ולפעול ולהגדיל את התמיכה והסיוע לשורדי השואה, ולהקדיש מאמצים גדולים על מנת להגיע לכל אחד ואחת ולסייע להם למצות את מלוא זכויותיהם".

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני: "הסיוע והתמיכה לשורדי השואה נמצא בלב ליבה של העשייה של המשרד. המטרה היא להגיע באופן אישי לכל שורד ושורדת ולפרוס בפניהם את כל הזכויות והשירותים המגיעים להם. החוב שלנו כמדינה ואזרחים לשורדי השואה הוא עצום ועלינו לפעול כל יום על מנת לוודא כי יחיו חיים טובים עם בריאות טובה ורשת סוציאלית תומכת ורחבה ככל האפשר וזאת על מנת שלא יחסר להם דבר".

ניתן לקבל מידע אודות השירותים השונים במוקד 118 של משרד הרווחה והביטחון החברתי או במוקד העירוני 106.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר