חרדות ברזל: ילדים עם אוטיזם סובלים יותר מטראומה מהמלחמה

ההורים מדווחים על רמות דיכאון וסטרס גבוהות ביחס לכלל האוכלוסייה • מחקר שנערך מזהיר מפני "התפתחות של משבר נפשי גדול מלהכיל"

רמות חרדה גבוהות פי ארבעה. צילום: Getty Images

מחקר ראשון מסוגו, שנערך במעבדה לחקר אוטיזם בילד ובמשפחה באוניברסיטה העברית, מצא כי ילדים אוטיסטים והוריהם פגיעים יותר לטראומה על רקע המלחמה, וילדים עם אוטיזם סובלים כתוצאה מהמלחמה מרמות גבוהות של חרדה, סטרס ודיכאון. כך עולה מנתונים שהגיעו ל"ישראל היום".

כפר עזה לאחר שבועיים מתחילת הלחימה // צילום: שמואל בוכריס

אירועי 7 באוקטובר, והמלחמה שהחלה בעקבותיהם, הציבו אתגרים ייחודיים לילדים עם אוטיזם, שההסתמכות שלהם על שגרה ועל יכולת חיזוי נפגעה משמעותית. במעבדה לחקר אוטיזם בילד ובמשפחה, שבבית הספר לחינוך על שם סימור פוקס באוניברסיטה העברית, בדקו לראשונה את ההשפעות הפסיכולוגיות על ילדים עם אוטיזם ובלי אוטיזם ועל משפחותיהם, ומצאו רמות מוגברות של טראומה ולחץ בקרב ילדים עם אוטיזם והוריהם ביחס ליתר האוכלוסייה.

זהו, כאמור, מחקר ראשון מסוגו, והוא יתקיים במשך שנה שלמה, בשיתוף עם חוקרים מאלו"ט, אוניברסיטאות בן־גוריון, בר־אילן והעברית, במטרה לבחון את ההשפעות ארוכות הטווח שהיו לאירועי השבת השחורה והמלחמה שלאחר מכן על ילדים עם אוטיזם ומשפחותיהם.

אוטיזם (אילוסטרציה), צילום: Gettyimages

מנתונים ראשוניים שנאספו בתוך חודש מאירועי השבת השחורה על ידי ד"ר ג'ודה קולר וצוותו במעבדה, נמצא כי הורים לילדים עם אוטיזם דיווחו על רמות דיכאון, חרדה וסטרס שהן גבוהות פי 4-2 ביחס לדיווחיהם במדגם דומה אשר נערך טרם המלחמה במרכז הלאומי לחקר אוטיזם ונוירו־התפתחות והמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן־גוריון.

המחקר חושף כי הורים לילדים עם אוטיזם דיווחו על רמות גבוהות יותר של טראומה בקרב הילדים. כמו כן, הורים לילדים אלה דיווחו לאחר אירועי 7 באוקטובר על רמות גבוהות של סטרס וחרדה בהשוואה לדיווחי הורים לילדים שאינם עם אוטיזם.

צורך קריטי בתמיכה

"האירועים האחרונים חשפו את מידת הפגיעות הגבוהה של ילדים אוטיסטים לאירועים טראומטיים", אומר ד"ר ג'ודה קולר. "המחקר שלנו שופך אור על הצורך הקריטי לתמוך בצורכי בריאות הנפש של כלל הילדים, ההורים והמשפחות בזמנים קשים כמו אלה שחווה הציבור בישראל זה כשלושה חודשים".

אוטיזם. (אילוסטרציה), צילום: אי.פי

הוא מדגיש גם את הצורך לדאוג עכשיו לצרכים הנפשיים הייחודיים של ילדים אוטיסטים ומשפחותיהם, "לפני שיהיה מאוחר מדי ויתפתח משבר נפשי גדול מהכיל".

במעבדה תומכים במשפחות לילדים עם אוטיזם, ובין היתר ניתנים שירותי אבחון בעברית, ברוסית ובאנגלית. בחודש הקרוב, ולאחר שהתקבל מענק מקרן אביב, יוקם במעבדה שירות אבחון לילדים צעירים בשפה הערבית - אוכלוסייה שבה המודעות והשירותים לאבחון ולטיפול באוטיזם נמוכה משמעותית.

רונית שוסל - פסיכולוגית התפתחותית, מנהלת חטיבת מחקר, הכשרה וידע באלו"ט - אומרת כי "בתקופת מלחמה, שבה אנו נחשפים לממדים הרחבים של השפעת המצב על בריאותם הנפשית של אזרחי המדינה, קיימת חשיבות מיוחדת להתייחסות למשפחות של הילדים האוטיסטים. באלה גם הילדים וגם ההורים מתמודדים עם רמות מצוקה גבוהות, פעמים רבות ללא מענים מותאמים לאפיוניהם הייחודיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר