דו"ח עמותת עלם: 50% מהנערים בסיכון דיווחו על בדידות

44% דיווחו כי הם מתמודדים עם דיכאון וחרדה ושיתפו כי הם מרגישים ניתוק בביתם ובבית הספר • 19% מקבלים טיפול רגשי אצל פסיכולוגים • 9% דיווחו על הפרעות אכילה

נתונים מדאיגים. נוער בסיכון (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

עמותת עלם המסייעת לנוער בסיכון פרסמה היום (שלישי) את הדו"ח השנתי שלה לשנת 2022, שממנו עולה כי מצוקות הנוער שהחריפו והעמיקו בתקופת הקורונה, לא פחתו בעוצמתן גם בשנה החולפת. הדו"ח הוגש לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, על ידי נשיאת העמותה, נאוה ברק והמנכ"לית טלי ארז.

בשנת 2022 סייעה עלם ל-12,309 בני נוער מכל רחבי הארץ. מהנתונים בדו"ח, אשר מבוססים על מידע שנאסף מפי בני הנוער שקיבלו סיוע מהעמותה, עולה כי 50% מבני הנוער סיפרו כי הם בודדים ושיתפו על הקושי ביצירת קשרים חברתיים ובהתמודדות עם סיטואציות חברתיות. 44% דיווחו כי הם מתמודדים עם דיכאון וחרדה ושיתפו כי הם חשים תלישות, ניתוק, חוסר מוטיבציה בבית, בבית הספר, בשכונה וברשתות החברתיות.

נוער בסיכון (אילוסטרציה). מרגישים בודדים, צילום: GettyImages

19% שיתפו כי הם מקבלים טיפול רגשי אצל פסיכולוגים, פסיכיאטרים ומטפלים שונים. בנוסף, התקבלו בעלם דיווחים על פגיעות עצמיות בקרב 13% מבני הנוער המקבלים סיוע, כולל אמירות אובדניות, פגיעות עצמיות, ואף ניסיונות אובדניים. 9% מהנשאלים סיפרו שהם סובלים מהפרעות אכילה.

עוד עולה מהדו"ח כי 58% מבני הנוער דיווחו כי השתמשו באלכוהול, 40% דיווחו על שימוש בסמים. מבין הסמים הנפוצים בולט השימוש בגז הקצפות. 23% דיווחו כי השתתפו במסיבות בלתי מפוקחות. הסמים נצרכו במסיבות אלה, בגינות, בדירות מסתור וברחוב.

אלימות ומקרים עבריינים

תופעת האלימות הגוברת בציבור הישראלי, לא פוסחת גם בקרב הנוער. 26% דיווחו על אלימות מחוץ לבית – ברחוב, בשכונה, בבתי ספר, במסיבות, בגינות וכדומה, כולל מקרי וונדליזם ובריונות.

נוער בסיכון (למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: משה שי

בעלם מציינים כי 22% מהנערים והנערות שקיבלו סיוע מהמעותה היו מעורבים במקרי עבריינות. 20% דיווחו על מקרי אלימות בבית, חלקם ממושכים ומתרחשים כבר שנים רבות. 18% דיווחו כי חוו פגיעה מינית, 8% סבלו מאלימות ברשתות החברתיות, כולל חרמות, הצקות, תכנים פוגעניים ושיתוף תמונות וסרטונים בעלי אופי מיני.

נאוה ברק, נשיאת עמותת עלם, אמרה: "מאות העובדים והמתנדבים שלנו בשלטרים, במרכזים, ברשתות החברתיות וברחוב  איתרו השנה אלפי בני נוער במצוקה, הושיטו להם יד, והיוו עבורם אוזן קשבת. האלימות, הבדידות, השימוש בסמים ואלכוהול והפגיעות המיניות, שנחשפנו אליהן השנה, הן סוגיות מדאיגות וכואבות שאסור שירדו מסדר היום.  אני פונה לליבם של אנשי בריאות הנפש וכל מערכות הרווחה והחינוך להמשיך ולחזק את התמיכה בבני הנוער, לראות אותם ולא להשאיר אף נער ונערה לבד. זהו צו השעה ועלם מחזקת את כל העוסקים במלאכה!"

טלי ארז, מנכ"לית עמותת עלם: "אנחנו צריכים להתעורר. מה שהיה הוא לא מה שיהיה. הילדים של כולנו ובפרט אלו שהם בסיכון, שאין להם עורף משפחתי, יד מכוונת או מי שיראה אותם, מתמודדים עם הקצנה של תופעות סכוניות. הכל בעוצמה חזקה יותר! יותר מצבי אובדנות, יותר פגיעות עצמיות והדבר הבסיסי ביותר – בני הנוער שלנו בודדים יותר. והבדידות מביאה למקומות מסוכנים. עלינו כחברה וכמדינה להכיר בזה, לקחת אחריות ולהתאים את המענים בהתאם".

לתמיכה בעלם >https://charidy.com/elem2023

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר